Skip to content

צבא מצרים לקראת מתקפה נרחבת בסיני

הצבא המצרי השלים את היערכותו בחצי האי לטיהורו מההתנגדות המזוינת: ארגוני ג'יהאד, אל-קאעידה ומבריחים בדואים. אל-אהראם חושף הבוקר תכנית מצרית להדחת מנהיגי החמאס בעזה והצבתו מחדש של מוחמד דחלאן מנהיג הפת"ח בשלטון. המודיעין המצרי הבחין בדפוסי פעולה מתואמים בפעולות נגדו ובשכירי חרב זרים שהצטרפו ללוחמים הדורשים את החזרת מורסי לשלטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
adley mansuri
נשיא מצרים, עדלי מנסורי (צילום: דיילי ניוז המצרי)

צבא מצרים השלים השבוע היערכות בהיקף שלא היה כדוגמתו מאז יום הכיפורים ב-1973. הצבא מתעתד לפעול באופן מסיבי נגד תנועות ההתנגדות החמושות, ארגוני הג'יהאד ואל-קאעידה ולנסות לטהר את חצי האי מנוכחותם. "11 גדודי חי"ר וקומנדו המגובים בעשרות טנקים, שריוניות ומסוקי קרב מוכנים לתזוזה. מצרים תנהל את המערכה על הביטחון שלה עד הסוף", הבהיר אתמול (חמישי),  נשיא מצרים הזמני עדלי מנסור, בנאום לאומה ששודר בטלוויזיה הממלכתית המצרית.  "גלגלי ההיסטוריה לא ישובו לאחור", הפנה את דבריו לאחים המוסלמים. בישראל עוקבים בדאגה אחר המבצע הצבאי המתוכנן, מחשש שהדבר יביא לזליגת הקרבות לשטח ישראל ויניע תוך כך את החמאס וארגוני הג'יהאד בעזה לירות רקטות לשטח ישראל.

צה"ל הציב הלילה באילת סוללת כיפת ברזל על רקע המבצע הצבאי של הצבא המצרי נגד חוליות טרור שפועלת בסיני השראת אל-קאעידה והג'יהאד העולמי. פרישת הסוללה, בהתרעה קצרה ובשיאה של עונת התיירות, נעשתה מחשש לירי לכיוון אילת. בניגוד לשנים קודמות, הקיץ הזה חיברו בצה"ל את צופרי העיר למערכות הגילוי וההתרעה הפרושות לאורך הגבול עם מצרים, כך שאם ישוגרו רקטות לכיוון העיר אילת, יישמעו אזעקות בעיר.

האחים המוסלמים: צבא מצרים מתכנן להשיב ולהציב את דחלאן בעזה

עיתון אל-אהראם אונליין, פרסם היום כי לפי מקורות ביטחוניים בצבא המצרי בכוונת הצבא המצרי לפעול בתוך הרצועה ולהביא להפיכה בהנהגת ממשל החמאס בעזה. לדברי המקורות בכוונת הצבא להציב בתוך עזה את מוחמד דחלאן, מנהיג הפת"ח שעד לעליית החמאס היה הדמות הביטחונית ששלטה בעזה.  אל-אהראם מוסיף כי התכנית נודעה לתנועת האחים המוסלמים בעזה, וזו הביעה התנגדות חריפה למהלך זה. "כעת אנו מבינים מדוע הצבא פועל בנחישות לסגירת המנהרות ועל ידי כך להביא מיטוט החמאס", אמר גורם מהאחים המוסלמים בעזה לעיתון המצרי.

ביום שלישי השבוע דיווחנו במגפון על התרעה של מפקד הארמייה השלישית בסואץ ובסיני, הקולונל גנרל אוסמה אסכר, שבה הוזהרו הכוחות לנהוג במשנה זהירות לאור ידיעות מודיעיניות על כוונת גופי טרור לתקוף מוצבים ובסיסים של הארמייה השלישית. אתמול דיווח אסכר כי כוחותיו תפסו 19 רקטות גראד בדרכן מאזור סואץ לקהיר, והוסיף כי הן מהסוג שיש לחמאס. להערכתו, הן יועדו להגיע לקהיר כדי לסייע לאחים המוסלמים בפעילותם "נגד העם המצרי". אתמול בלילה נהרגו שלושה שוטרים במתקפות נפרדות על עמדות צבא ותחנות משטרה בחצי האי סיני, והלילה (שישי), נהרג בגזרה עוד שוטר שנורה למוות על-ידי חמושים. שוטר נוסף נפצע בתקרית זו.

raffah
שריוניות ממתינות ליד רפיח (צילום: אל-ג'אזירה)

סיני – רקטות מוברחות מלוב, שכירי חרב וצבא האחים המוסלמים

39 מתקפות טרור נערכו  בצפון חצי האי סיני רק בשבועיים האחרונים. במלחמה בין חמושים לכוחות הביטחון נהרגו 52 חמושים ושישה מאנשי כוחות הביטחון. תשומת לב הצבא המצרי התמקדה בשבועיים הללו גם במנהרות ההברחה בין רפיח המצרית לעזה. כ-200 מנהרות נחפרו לאורך רצועת גבול שאורכה 14 ק"מ וכונתה בישראל "ציר פלדלפי".

אתמול, חמישי, הרגו מבריחים קצין ביטחון מצרי שפיקח על מניעת ההברחות. ביום שני האחרון, תקפו חמושים ברקטת RPG שריונית מצרית במבואות אל-עריש, אך החטיאו ופגעו באוטובוס שהסיע פועלים ממפעל המלט בעיר. חמישה פועלים נהרגו ועוד 15 נפצעו. התקפות החמושים לא היו ספוראדיות ומנותקות זו מזו. ניתן בהחלט להצביע על דפוסי פעולה והכוונה מסודרת. הן התמקדו בחלק ממוקדי השליטה והבקרה הרגישים של הצבא המצרי  באל-מסעיד, אל ג'ורה ומרכז הביטחון באל-אהרש שבצפון סיני. ההתקפות נעשו בתדירות של פעמיים עד חמש ביום אחד, והתמקדו במחסומי בידוק וברכבי סיור של כוחות הביטחון. במרבית ההתקפות השתמשו החמושים ברכבי שטח על גלגלים, מצוידים בשילוב של נק"ל ומקלעים כבדים. הצבא המצרי הבחין שהחמושים משתמשים ברקטות RPG7 שבשימוש האסלאמיסטים ואל-קאעידה בלוב, משם ככל הנראה הוברחו. רקטות אלו בעלות יכולת לחדור שריון ונורות בדרך כלל לעבר דלתות הרכבים המסומנים כמטרות.

el arish
ביקורת צבאית באל-עריש (צילום מדף הפייסבוק של צבא מצרים)

הפעולות בוצעו בשטח נרחב בן 40 ק"מ בין אל-עריש לשייח זויאד, והתרחבו עד לרפיח ולאורך גבול מצרים עם ישראל עד צומת קארם אבו סאלם. ההתנגדות של החמושים בצפון סיני התרחבה מעבר לשעות היום, והדי הירי והפיצוצים נשמעים היטב גם בלילות כשהחמושים לוחמים עם המשטרה הצבאית המצרית.

עיתון אל-אהראם פרסם היום כי עדי ראייה מסרו לכתב העיתון כי כללי המשחק של הלחימה בין החמושים לכוחות הביטחון השתנו לאחר שלאחרונה הצטרפו ללחימה שכירי חרב זרים שחדרו לסיני והצטרפו לחמושים. בעקבות המצב החלו תושבי הערים הגדולות בצפון סיני, לנטוש את בתיהם לאזורים שבהם הלחימה אינה מורגשת. אל-אהראם מפרסם גם תגובות של תושבים באל-עריש המבקשים לעקור מבתיהם עד יעבור זעם. על תחושותיהם ניתן ללמוד גם מטענתם נגד הרעש הרב של מסוקי קרב הטסים בשעות לילה נמוך מאוד מעל בתיהם ומפרים את השקט שלו הם רגילים.

מלבד ארגוני פשע ומבריחים בדואים שפרנסתם תלויה בהברחות סמים, אנשים, נשק וסחורות, המצויים בסיני והתרגלו לעשות בחצי האי כבשלהם, ההתנגדות המזוינת בסיני התגברה במיוחד לאחר הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי. היא התבססה בעיקרה על 22 התארגנויות פוליטיות אסלאמיות שקוראות להחזיר לאחים המוסלמים את השלטון שנגנב מהם שלא כחוק. אלו הצליחו לחבור יחדיו והקים כוח לוחם הכולל כ-12 אלף לוחמים מבוזרים ליחידות שטח קטנות שמוציאות אל הפועל את הלחימה בצבא המצרי ובכוחות הביטחון. מנהיגי האחים המוסלמים בסיני טוענים כלפי הצבא שהצבא לא מותיר בידיהם ברירה אלא להתנגד לאחר שהם הוגדרו על ידיו כ"טרוריסטים".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן