Skip to content

אישום נגד פלסטיני על הנחת מטענים וירי על טנקים וחיילים

כתב אישום חמור הכולל עשרות סעיפי אישום הוגש היום נגד תושב רצועה עזה, מפקד בארגוני הטרור של החמאס והג'יהאד האסלאמי, ולפיו הניח מטעני צד, חבלה, חפר מנהרה ואימן מחבלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב אישום חמור הוגש היום (שישי) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד וואל אבו רידה, פלסטיני מרצועת עזה בן 34, בגין עבירות רבות נגד ביטחון המדינה, ובהן עבירות נשק, הטמנת מטעני חבלה, ירי על טנקים וחיילי צה"ל וניסיון רצח.

abu rida
אבו רידה עם פרקליט (צילום מסך מחדשות ערוץ 2)

 אבו רידה, תושב בני סוהילה שליד חאן יונס בדרום רצועת עזה, נעצר לפני כחודש על ידי כוחות הביטחון, אך רק לפני כשבוע הותר לפרסום חלק מפרטי הפרשה. פרטי לכידתו של אבו רידה, נותרו עלומים בשלב זה. על פי כתב האישום, בחודש אוגוסט 2003 יצא אבו רידה עם אחרים להתעמת עם כוחות צה"ל באזור שכונת אל-נמסאוי, שבחאן יונס, כשהוא וחבריו לחוליה חמושים כל אחד ברוס"ר קלאצ'ניקוב ושתי מחסניות' ולובשים על גופם אפודים. בזמן פעילותם זו, נתקלו הנאשם וחבריו לחוליה בטנקים של כוחות צה"ל וירו לעברם ממרחק של כ-200 מטר על מנת לגרום למותם של חיילי צה"ל ובכוונה לפגוע בביטחון המדינה. כוחות צה"ל השיבו אש לעבר הנאשם וחבריו לחוליה. איש מחיילי צה"ל לא נפגע. אבו רידה צילם את האירוע בווידיאו.

בספטמבר 2003, הוא ואדם נוסף התגייסו ל"סראיא אל קודס", זרוע צבאית שהיא אחת מזרועות הצללים של החמאס. בשנת 2004 הוא יצא עם אחרים להניח מטען חבלה על גדר הגבול בין רצועת עזה לתחומי מדינת ישראל, באזור ברכת אבו דקה, בכוונה להפעילו נגד חיילי צה"ל כדי לגרום למותם. בהגיעם לאזור המרוחק כ-300 מטר מגדר הגבול נחשפו על ידי חיילי צה"ל, אשר ביצעו  לעברם ירי מטנק. הם זרקו את המטען מידיהם ונמלטו. הם לא אמרו נואש ולמחרת הם יצאו במטרה לחבר את חוט החשמל למטען החבלה שנותר בשטח, על מנת לפוצץ המטען נגד כוח סיור או טנק ובהם חיילי צה"ל. כשהגיעו לאזור בו הוטמן מטען החבלה, פתחו כוחות צה"ל לעבר הנאשם והמחבל השני שהיה אתו באש והשניים נמלטו מהמקום.

כעבור יומיים, יצאו שני חברי החוליה האחרים, חאתם וחאלד אבו טעימה לאזור בו הוטמן מטען החבלה, בניסיון נוסף לחבר את מנגנון ההפעלה אל מטען החבלה, על מנת להפעילו. במהלך פעילותם זו, תפקיד של אבו רידה ומחבל נוסף היה לתצפת באזור ולשמש כוח חיפוי לחאתם וחאלד אבו טעימה בזמן חיבור הכבל למטען החבלה והפעלתו נגד כוחות צה"ל. כוחות צה"ל אשר הבחינו בחאתם ובחאלד אבו טעימה מתקרבים למטען החבלה, ירו לעברם, וכתוצאה  מכך נפצע חאתם ברגלו וחאלד אבו טעימה מצא את מותו.

בשנת 2005 התמנה אבו רידה למפקד בסראיה אל קודס באזור רפיח, שם הוא השתתף במשך כ-45 יום בהעברת אימון צבאי באזור בית החולים אלנאצר שבחאן יונס, לכלל הפעילים שהיו באחריותו (סה"כ כ-40 פעילים). במסגרת האימון הצבאי הנ"ל, העבירו הנאשם והמאמנים האחרים לפעילים הכשרה בהרכבת מטעני חבלה, ירי צליפה, תכנון פיגועי חטיפת חיילים וכן הכשרה למקרי עימות עם כוחות צה"ל. בשנת 2006 השתמש אבו רידה בנער בן 14 כמגן אנושי. על פי כתב האישום הוא ביקש להוציא לפועל פיגוע ירי או להניח מטען בפרדס, ונשא מטען במשקל 10 ק"ג לאזור. הנאשם הבחין בנער וביקש ממנו שיתלווה אליו כדי לא לעורר חשד. הוא הטמין את המטען ופוצץ אותו מאוחר יותר אך איש לא נפגע.

כמו כן, מייחסים לאבו רידה קשירת קשר לניסיון חפירת מנהרה משטחי הרצועה לישראל כדי לבצע פיגוע ואף היה שותף בניסיון שיגור רקטה לישראל. בשנת 2008 הוא קודם ומונה למפקד מחלקה ב"סראיא אל קודס" של הג'יהאד. בזמן מבצע "עופרת יצוקה" קיבל אבו רידה לפיקודו ארבע חוליות של הארגון, ונתן לאנשיהן הוראות להנחת מטענים נגד חיילי צה"ל.

 ב-2011 פנה אליו בכיר בארגון "מגיני אל-אקצא", פלג אחר של החמאס המהווה גם הוא אחת מזרועותיו הצבאיות, וביקש שיתגייס לארגון. אבו רידה הסכים בתנאי שיוכל לגייס בעצמו חוליה שתפעל בפיקודו. בכירי הארגון הסכימו, ואבו רידה וחברי חולייתו ביצעו שמירות חמושות נגד חיילי צה"ל. באותה שנה אף קיבל חבית ובה 200 קילו TNT והתבקש להניח אותה באזור שבו עוברים טנקים של צה"ל, אך למרבה המזל הכוחות לא עברו במקום. הוא מואשם גם כי ביצע שיגורים כושלים של רקטות לעבר ישראל. פרקליטו של אבו רידה, עורך הדין מוחמד גבראין, טען היום כי רידה מסר גרסאות שקריות לאורך כל חקירתו ולכן כתב האישום שנגדו נופח. "99% מגרסתו היה שקרית", אמר גבראין.

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    20 ביולי 2013 @ 9:24

    פרקליטו של אבו רידה, עורך הדין מוחמד גבראין, טען היום כי רידה מסר גרסאות שקריות לאורך כל חקירתו ולכן כתב האישום שנגדו נופח. "99% מגרסתו היה שקרית", אמר גבראין.

    הוא צודק האיש הוא פעיל שלום עכשיו ידוע מה רוצים ממנו……………

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן