Skip to content

OECD נאבק בהתחמקות תאגידים בינלאומיים מתשלומי מס

לא רק אצלנו: לא עוד תשלום במדינה אחת בלבד; הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, OECD, פרסם תכנית בת 15 נקודות שנועדה לאכוף חברות מתחמקות מתשלום מסים "לשלם את חלקן ההוגן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אנחל גוריה - שישלמו את חלקן ההוגן
אנחל גוריה - שישלמו את חלקן ההוגן

פורום G-20, עשרים הכלכלות הגדולות בעולם, תומך בתכנית המאבק בהתחמקות מתשלום מס חברות, המתפרסמת בעיצומה של מחלוקת גוברת על האופן שבו חברות רב-לאומיות מסיטות רווחים למקומות שבהם שיעורי המס נמוכים, תכופות למקלטי מס.

לדברי מזכ"ל OECD, אנחל גוריה, "תקנות המיסוי העולמיות, שרבות מהן נקבעו בשנות העשרים, מבטיחות שעסקים לא ישלמו מסים בשתי מדינות – תשלום מס כפול. הדבר ראוי לשבח, אך למרבה הצער תקנות אלה משמשות עתה לרעה ל"אי תשלום מס כפול".

לדברי OECD תכניתו תמנע מחברות "לנצל לרעה" חוקי מס בינלאומיים מיושנים המאפשרים לחברות רב-לאומיות לשלם מס רק במדינה אחת.  התוכנית תיישר קו בין מיסוי לתוכן, היינו תכפה על חברות לשלם מסים היכן שהן מוכרות ומרוויחות. כמו כן תובע ה OECD מחברות רב-לאומיות לדווח על "תכנוני המס האגרסיביים שלהן", כדי שאפשר יהיה לבחון את המידע על בסיס של כל מדינה בנפרד. התוכנית תטפל גם בכלכלה הדיגיטלית המציעה לדברי גוריה: "עולם נטול גבולות של מוצרים ושירותים שלעתים קרובות מדי אינם נכללים בתקנות המיסוי של שום מדינה, ומותירים פרצות של רווחים בלא מיסוי".

ארגון OECD טוען שהתכנית – שיישומה יימשך שנתיים – מציינת "נקודת מפנה בהיסטוריה של שיתוף הפעולה הבינלאומי בנושאי מיסוי". מס התאגידים המינימלי שמשלמות חברות אמריקניות רב-לאומיות, כגון גוגל, סטרבאקס ואמאזון, עורר מחלוקת עזה בבריטניה. נציגיהן נצלבו בפרלמנט הבריטי. ובארצות הברית סנטור ג'ון מקיין ביקר בחריפות את חברת אפל בשימוע בקונגרס, וטען שמעשיה פוגעים במתחרותיה מבית. אפל עומדת על כך שהיא משלמת כל דולר המגיע ממנה.

בין הנקודות המעניינות בתוכנית:

  • דרישה מחברות אונליין רב-לאומיות, כגון אמזון, המחזיקות מחסני ענק במדינות זרות, לשלם מס מקומי על רווחים הנובעים ממכירות באותה מדינה.
  • אכיפת החברות הרב-לאומיות לחשוף לפני כל רשות מס דיווח מפורט לפני מדינות של רווחיה, מכירותיה, המסים שהיא משלמת ועוד.
  • נקיטת אמצעים נגד משטרי מסים המגלים גישה רכה לחברות רב-לאומיות הפורסות מעבר לים חברות בת, באמצעות יצירת רף מיסוי בינלאומי חדש למיסוי נאות של חברות זרות.
  • צעדים נמרצים למאבק בתחרות הדורסנית בין מדינות לחוצות כלכלית המושכות אליהן חברות זרות באמצעות "מרוץ לתחתית חבית המיסוי".

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן