Skip to content

"בר אילן חרגה מסטנדרטים אקדמיים", קבע מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה

בישיבת ועדת החינוך של הכנסת קבע מנכ"ל המל"ג: "לא יתקבלו ללימודים לתואר שני, בתוכנית לימודים כלשהי, מי שאינם בעלי תואר ראשון". יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, קרא למל"ג להקפיא את הקבלה לתוכניות בבר אילן, שהבטיחו לימודים לתואר שלישי ללא תארים אקדמאים קודמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישיבת ועדת החינוך של הכנסת קבע  מנכ"ל המל"ג: "לא יתקבלו ללימודים לתואר שני, בתוכנית לימודים כלשהי, מי שאינם בעלי תואר ראשון". יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, קרא למל"ג להקפיא את הקבלה לתוכניות בבר אילן, שהבטיחו לימודים לתואר שלישי ללא תארים אקדמאים קודמים

מאת צבי זינגר

יאיר לפיד, שביקש להשלים לימודי תואר שני ושלישי באוניברסיטת בר אילן, בלי שהשלים תואר ראשון, לא יוכל לממש את תוכניתו. זאת, לאחר שמשה ויגדור, מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) והוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת), הבהיר, כי לא יתקבלו ללימודים לתואר שני, בתוכנית לימודים כלשהי – מי שאינם בעלי תואר ראשון.

יאיר לפיד. יצטרך כנראה להחליף את מסגרת הלימודים (צילום: רפי מיכאלי)

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת החינוך של הכנסת, בנושא הדרישות האקדמיות ללימודי תואר שני ושלישי, אמר המנכ"ל, משה ויגדור, כי מוסדות ההשכלה הגבוהה רשאים לקבוע קריטריונים נוספים לקבלה, אך לא לגרוע קריטריונים. לגבי תנאי הקבלה, ללימודי תואר שלישי, אמר ויגדור כי על פי מדיניות המל"ג  – כמו גם מערכות ההשכלה הגבוהה בעולם – הקבלה לתואר שלישי חייבת להתבסס בין היתר על זכאות המועמד לתואר שני.

ויגדור קבע, כי אוניברסיטת בר אילן פעלה בניגוד לכללי המל"ג: "מדובר בחריגה מאוד בסיסית מסטנדרטים אקדמיים", אמר. "תשובת בר אילן לבדיקתנו בעקבות הפרסומים היתה, שלפי תקנון פנימי באוניברסיטה, התוכנית מאושרת. תשובתנו לאוניברסיטה שזה לא נכון, כי האישור שלנו ניתן עם קריטריונים מאוד ברורים, שלא קיימים במקרה זה".

ויגדור הדגיש, כי המל"ג תביא את הנושא של חריגת אוניברסיטת בר אילן לדיון בוועדה לפיקוח ואכיפה וכי עד אמצע פברואר האוניברסיטאות נדרשות להעביר אליה מידע בדבר תוכניות דומות, לשם הסקת מסקנות ונקיטת צעדים.

 יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) הודיע בתחילת הדיון, כי מדובר בישיבה עקרונית שאינה לגופו של אדם זה או אחר. "כבוד הסטודנט ורמת הלימודים במדינת ישראל עומדים על הפרק ואסור לנו לאפשר זילות של התואר הראשון".

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי): " אנחנו מצפים שהמל"ג לא תרפה מהעניין כי כאן מדובר על המעמד של האקדמיה הישראלית והמוניטין של האוניברסיטאות בישראל. אני חושב שנעשה כאן דבר שלא יעשה, שנראה לא טוב – בבחינת פרוטקציה לאנשים במסלולים מקוצרים – ולכאורה מתן טובת הנאה שעלותה כ-30,000 שקלים".

ח"כ עינת  וילף (העצמאות): "יש כאן לכאורה תחילה של מגמה להשיג רייטינג על חשבון העדר מצוינות אקדמית. מייצרים את התחושה, שיש כאן מקום אטרקטיבי שכדאי ללמוד בו. ראוי לאפשר לסטודנטים שלומדים בתוכניות הללו לסיים את התואר בתנאי שיסיימו גם את התואר הראשון וכך להחזיר את עיקרון השוויון והמצוינות האקדמית".

 סתיו ארז מהתאחדות הסטודנטים ציינה, כי התאחדות הסטודנטים רואה בחומרה רבה את פרשיית התארים המתקדמים בבר אילן. לדבריה, זה לא מקרי שהפרשה אירעה בבר אילן: "אין מידע בנוגע לבר אילן כי בבר אילן אין ממונה על חופש המידע ואין שקיפות".

ראש מנהל ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות), דבורה מרגוליס, ביקשה להדגיש, כי שישה מתוך שבעה מוסדות אקדמאים בישראל עומדים בכל התקנים, למעט בר אילן.

בסיכומה של הישיבה קרא יו"ר ועדת החינוך למל"ג להקפיא את הקבלה לתוכניות בבר אילן, שהבטיחו לימודים לתואר שלישי ללא תארים אקדמאים קודמים. מילר מתח ביקורת על היעדרם של נציגי אוניברסיטת בר אילן מהדיון ואמר כי היעדרם מאשר את חוסר התקינות של פעולתם. הוא קרא לוועד ראשי האוניברסיטאות לגבש נוהל על פיו כל החלטה חריגה הנובעת מהתקנונים הפנימיים של האוניברסיטאות תועבר לאישור המל"ג שהיא הרגולטור.

 כזכור פורסם באחרונה, שיאיר לפיד התקבל ללימודי תואר שני ושלישי, בתוכנית המחייבת סיום תואר ראשון בהצטיינות, ללא תואר ראשון כלל. באוניברסיטה אמרו כי לפיד התקבל לתוכנית, על סמך "הישגיו הספרותיים והעיתונאיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן