Skip to content

אין מקום ישיבה פנוי בכ-45% מנסיעות האוטובוס

דו"ח ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מראה כי כמחצית מנסיעות האוטובוסים בישראל הם בתפוסה מלאה ויותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחר יתקיים הכינוס השני של השדולה לתחבורה בת-קיימא, בראשות ח"כ יריב לוין וח"כ תמר זנדברג. לקראת כינוס השדולה ביקשה חברת הכנסת זנדברג מהעוקבים והעוקבות שלה בפייסבוק ובאינסטגרם לצלם את ההמתנה בתחנות האוטובוסים ואת הנסיעה עצמה ולהעלות לעמוד שלה עם האשטג #אוטובוס עכשיו. הצילומים שנאספו יוצגו בכינוס השדולה שתתמקד במצב התחבורה הציבורית מבחינת מידע, צפיפות, כרטוס ועוד.

בכנס השדולה יוצג דו"ח "פרויקט סרדין" אותו השיק ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. מיזם פרויקט סרדין שם דגש על תנאי הנסיעה הבעייתיים בתחבורה הציבורית. כחלק מהפרויקט מוציא הארגון על בסיס קבוע דו"חות בקרה אלטרנטיביים לדו"חות חברת "ריבה" העוסקים בתנאי הנסיעה בתחבורה הציבורית, והעושים שימוש בחוכמת המונים.

הדו"ח מתבסס על סך של 1,294 דיווחי נוסעים שדווחו בזמן אמת באמצעות אפליקציה לסמארטפונים בתאריכים 14/5/2013 – 30/6/2013. מעיבוד הנתונים התקבלו הממצאים הבאים:
• בכ- 45% מהנסיעות אין מקום ישיבה פנוי באוטובוס
• כרבע מהנסיעות מוגדרות כנסיעות צפופות ("סרדין")
• השעות העמוסות ביותר הן שעות השיא אך קיים עומס גדול גם בשעות הערב בהן התדירות יורדת
• חברת "דן" היא המפעיל בעל דיווחי הצפיפות המרובים ביותר עם 35% מהנסיעות שהוגדרו כ"סרדין". לעומת 14.6% נסיעות "אגד" שהוגדרו כך. מבין המפעילים הפרטיים, בולטים לרעה "אגד תעבורה" וחברת "קווים"
• ב- 8.4% מהמקרים הושארו הנוסעים בתחנה, מתוכם בכ- 3% מהמקרים האוטובוס כלל לא עצר בתחנה
• ב- 18.8% מהמקרים דווחה רמת הניקיון באוטובוס כ"מלוכלך" או "מטונף"
• ב- 16.2% מהמקרים דווח כי הנהיגה הייתה "מהירה מאוד" או "פרועה"
• ב- 19.2% מהמקרים דווח כי הנהג "לא אדיב" או "גס רוח"
• בקטגוריות רמת הניקיון, אופי הנהיגה ואדיבות הנהג "אגד" קיבלו ציונים גבוהים יותר באופן משמעותי מ"דן" והדבר בולט במיוחד בציון רמת הניקיון
• ב- 32.2% מהמקרים אין מקום ישיבה בתחנה, מתוכם ב- 13.1% מהמקרים התחנה הייתה עמוסה בנוסעים. העומס בלט בעיקר בשעות הצהריים וכן בשעות הערב בהן התדירות נמוכה, דבר המרמז על המתנה ממושכת של מספר רב של אנשים בתחנה.
• רק ב- 52% מהמקרים התחנות מספקות הגנה מלאה מתנאי מזג האוויר. 1 מכל 6 תחנות לא מגינה כלל מפגעי מזג האוויר.

חברת הכנסת תמר זנדברג, יו"ר השדולה לתחבורה בת קיימא , אמרה על ממצאי הדו"ח: "הנתונים שעולים מהדיווחים מהשטח ומהדו"ח של ארגון נוסעי התחבורה בישראל מראים כי קיים ביקוש לתחבורה הציבורית בישראל, אבל אין השקעה מתאימה בתשתיות ובפיקוח. משתמשי ומשתמשות התחבורה הם קהל שבוי שאין באפשרותו שימוש בכלי תחבורה אחר ולכן נאלץ להמשיך ולהתמודד עם התנאים בתחבורה הציבורית. הנושא לא מדובר ולא מגיע לכותרות, ביקשתי מהעוקבים והעוקבות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם להעלות תמונות שלהם מתחנות האוטובוס ומנסיעות האוטובוס והתמונות מראות על צפיפות נוראית, אוטובוסים ישנים ובעיקר חוסר השקעה. הגיע הזמן לשים את הנושא בראש סדרי העדיפויות ולהתקדם לתחבורה ציבורית זמינה, אמינה ואיכותית".

איתי חיים, מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, מוסיף: "הנתונים משקפים פערים מובהקים של היצע וביקוש. נקודת המוצא של משרד התחבורה, לפיה אין מספיק תשומות לתגבור נסיעות או שההיצע עונה על הביקושים, אינה מובנת. מצב שבו מתיר משרד התחבורה לחברות התחבורה הציבורית המתמודדות במכרזים, "דחיסת" 65 נוסעים באוטובוס עירוני, מהווה כשל חמור, שתוצאותיו הרות אסון במקרה של תאונת דרכים. כיום, אין בידי נהג האוטובוס כלי למדידת מספר נוסעים בזמן נסיעה, כך שלעיתים רבות נסיעות ה"סרדין" מכילות מספר גדול יותר של נוסעים מעל התקן. אנו קוראים לציבור הנוסעים להמשיך ולדווח על תנאי הנסיעה באמצעות טופס הסרדין באפליקציית "איפה-בוס", שנתוניו מעובדים לדו"ח מרוכז המהווה חלופה איכותית וחינמית לדו"ח ריבה, שעולה למשלם המיסים עשרות מליוני שקלים בשנה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן