Skip to content

חוק השוויון בנטל אושר בקריאה ראשונה

הצעת חוק "שוויון בנטל" עברה ברוב של 66 חברי כנסת מול 21 מתנגדים. חברי הכנסת החרדיים קרעו את דש חולצתם, וח"כ מאיר פורוש כבל עצמו באזיקים לדוכן הנואמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדיון סוער לפנות בוקר, שבמהלכו קרעו חברי הכנסת החרדיים את דש חולצתם' וח"כ מאיר פורוש כבל עצמו באזיקים לדוכן הנואמים, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעות חוק השוויון בנטל. ההצעה עברה ברוב של 66 חברי כנסת מול 21 מתנגדים.

הסערה הגיעה לשיאה לקראת סוף הדיון, כאשר הגיע תורו של ח"כ מאיר פורוש (יהדות התורה) לעלות לדוכן הנואמים: "את 15 באב שהוא יום טוב, הפכתם ליום אבל", קרא ח"כ פורוש, "אבל, גם אם יניחו עליהם אזיקים הם ימשיכו ללמוד תורה", תוך שהוא מוציא זוג אזיקים ואוזק את עצמו לדוכן הנואמים.

חוק השוויון בנטל - סיבוב ראשון במליאת הכנסת (צילום: אתר הכנסת)
חוק השוויון בנטל - סיבוב ראשון במליאת הכנסת (צילום: אתר הכנסת)

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביקש מח"כ פורוש לרדת מהדוכן ולצאת מהמליאה. "התנהגות כזו היא פשוט בושה וחרפה", אמר. "רק הוספת עכשיו עבודה לוועדת האתיקה וקילקלת לחברים רבים שדיברו מדם לבם ובאופן מכובד". דקות ארוכות עמלו הסדרנים עד שפתחו את האזיקים ושיחררו את הח"כ הכבול מדוכן הנואמים.

מאוחר יותר, בתום הדיון, ניגש ח"כ משה גפני (יהדות התורה) למיקרופון וביקש באישור יו"ר הכנסת להציע הצעה לסדר, אך במקום הצעה לסדר אמר ח"כ גפני: "אבינו מלכנו קרע רוע גזר דיננו" – ויחד עם חברי כנסת חרדים נוספים קרע את חולצתו כמנהג אבלות.

את הדיון המיוחד פתח השר יעקב פרי (יש עתיד), שעמד בראש ועדת השרים לגיבוש הצעות החוק: "אני בא כנציגם של החיילים ובא כוחם של אנשי המילואים", אמר השר פרי. "זו הזדמנות לתקן עוול היסטורי. הגיע הזמן להתאחד. הרפורמה קובעת לראשונה מאז קום מדינת ישראל כי כולם יישאו בנטל. השינוי מעצים את ערך הערבות במדינת ישראל. לא עומדת לנו הזכות להמשיך ולהתפלג".

"כולם ישרתו את המדינה". יעקב פרי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"כולם ישרתו את המדינה". יעקב פרי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

השר פרי הוקיע את הבריונות מצד גורמים קיצוניים כנגד חיילים חרדים: "ממשלת ישראל לא תאפשר זאת ונצא בתכנית למיגור התופעה", הבטיח. "רפורמת הגיוס מהווה ציון דרך היסטורי בתולדות מדינת ישראל. לראשונה – כולם ישרתו את המדינה. חובת הגיוס שחלה על החילוני תחול גם על החרדי, ובכך יצטרפו החרדים לשוק העבודה הישראלי.

"זהו יעד לאומי, כלכלי וחברתי והשינוי מתחיל היום. כמי שלחם למען הארץ הזאת יותר משלושים שנים, תם עידן ההיבדלות. זוהי רפורמה אחראית ורגישה, מדורגת ומותאמת. דין המשתמט החרדי יהיה כדין המשתמט החילוני. אני מודע לחשש. לא נאפשר מלחמת אחים. באמצעות יישום החוק, החברה הישראלית, אחרי דורות של ניכור, תקלוט לתוכה את הציבור החרדי".

השר נפתלי בנט (הבית היהודי) הציג את הצעת חוק השירות האזרחי: "אם יש סיבה לממשלה הזאת, זה הערב הזה", אמר. "יש פה בעיה, שאף אחד לא היה מוכן לטפל בה. זאת הזדמנות אחרונה לטפל בשותפות. מטרת החוק היא לאפשר בחקיקה ראשית את השירות האזרחי. 30 אחוז מתלמידי כיתה א' כיום הם חרדים. התבונה של הפטור זה הדבר הכי חכם. מרוב רצון שישרתו בצבא, מנענו מהם את האפשרות להיכנס למעגל העבודה. רוב החרדים ששירתו הלכו לאחר מכן לעבוד".

בתגובה לקריאת ביניים של ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ששאלה למה בני ישיבות ההסדר לא משרתים שירות מלא, אמר השר בנט: "אני גאה  בלימוד התורה, בזכותו כולנו כאן".

השר בנט הוסיף: "האם אני שלם במאה אחוז? לא. האם השר לפיד שלם במאה אחוז? לא. אבל אני גאה בממשלה שנוגעת בכל הבעיות המרכזיות במדינת ישראל".

"יותר חורים מבגבינה שוויצרית"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה): "אני אצביע בעד החוק, וכך רוב חברי לסיעה. יש כאן הגדרה שהיא גם פוליטית וגם אישית של זהות. שירות בצבא הוא לא נטל, הוא זכות. שוויון בנטל הוא הרבה יותר רחב מהמקום המצומצם שהבאתם. גם הזכות לחיות בכבוד ומאבק באי-שוויון כלולים בו.

"שירות בצבא הוא לא נטל, הוא זכות". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"שירות בצבא הוא לא נטל, הוא זכות". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

"יש כאן הגדרת זהות, והזהות שלנו מורכבת", אמרה ח"כ יחימוביץ'. "כאן נבדק היחס שלנו אל צבא הגנה לישראל ולשירות בו. משמעות צה"ל לתקומת העם היהודי בארצו מרחיקת לכת. במעבר משואה לתקומה ומחוסר אונים לשליטה על גורלנו. לכן אצביע בעד תוך הסתייגות עמוקה, ונעשה הכול כדי שהחוק ישתנה באופן מהותי".

יו"ר האופוזיציה תקפה את נוסח הצעת החוק כפי שהובאה לכנסת. "החוק הזה קטנוני וחסר תועלת. יישומו, אם בכלל, אמור להתבצע כשאתם (יש עתיד – צ.ז.) כמפלגה עלולים כבר לחדול מלהתקיים. הוא מובא אחרי שמעלתם באמון בוחריכם, הגדלתם את הפערים ומעכתם את מעמד הביניים, חוק אחרי חוק, סעיף אחרי סעיף בספר התקציב. ואת זה עשיתם עכשיו, לא בעוד כמה שנים".

יחימוביץ' הוסיפה: "החוק לא מטריד אותי, כי הוא לא בעל משקל באמת, אלא השיח הזול של הריב והמדון שהבאתם למדינה. יש לנו אחריות לכונן אתוס מכונן משותף, דבק שיחבר בינינו, לא לאחוז בשפתות השסע. ביצעתם ניצול ציני מכוער של שסעים. אני חוששת שגם הניצוץ הנאור של שירות הצה"ל יכבה ותהיה דה-לגיטימציה".

"או שהפריץ ימות, או שהכלב ימות". זהבה גלאון. (צילום: ציפי מנשה)
"או שהפריץ ימות, או שהכלב ימות". זהבה גלאון. (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "לפני שמדברים על שוויון בנטל בואו נדבר על שוויון. הגשתם חוק פחדני. בעוד שלוש שנים או שהפריץ ימות או שהכלב ימות. ישיבות ההסדר, הגולם שקם על יוצרו, גם להם עשיתם שוויון בנטל? זה חוק קואליציוני, שבא לשרת את מפלגת יש עתיד והבית היהודי.

"לגבי השירות האזרחי, רק לציבור החרדי יש מצפון? ולחילונים אין? מרצ תומכת בחוק שייתן שוויון לכולם – כל אחד יוכל להחליט אם הוא הולך לצבא או לשירות אזרחי או לאומי. יש בחוק הזה יותר חורים מאשר בגבינה שוויצרית".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "יש לכם דאגה גדולה מאוד לציבור החרדי… כנראה מישהו נתלה על הגב של החברה החרדית. אני שירתי בצבא חמש שנים. ואני אומר דבר יסודי לגבי מדינת ישראל: עם ישראל, כל הקיום שלו זאת התורה. אין סיכוי בעולם שעם יכול לשרוד בכזאת מציאות של פיזור בכל פינה בעולם ולשמור על הזהות שלו בלי התורה. אותם אלה שמשתמטים מהצבא אין ספק שצריך לגייס אותם, גם בציבור החרדי. אבל מי שלומד תורה, לא צריך לגייס אותו. יש יותר ציבור חילוני שלא הולך היום לצבא מאשר ציבור חרדי".

ח"כ איתן כבל (העבודה): "עוד לא ראיתי בתי קברות בהם כתוב: כאן נהרגו באוהלה של תורה".

"כל צעיר ישראלי צריך לעשות משהו למען המדינה". איציק שמולי (צילום: דן בר דוב)
"כל צעיר ישראלי צריך לעשות משהו למען המדינה". איציק שמולי (צילום: דן בר דוב)

ח"כ איציק שמולי (העבודה): "אני מדבר מדם לבי: חברי ואני נקרענו מה לעשות. תפקידנו כאופוזיציה אחראית וממלכתית לשקול מהי טובתה של המדינה. מודל צבא העם נמצא בקריסה. יש פה בכל זאת קיבוע וחקיקה של מצב של אי שוויון, ומגלגלים חלק מעניין היישום לממשלה הבאה.

"הדבר הנכון לעשות פה זה לתמוך. למרות דחיית השירות של תלמידי הישיבות לגיל 21 וההסדר המעט עקום לגבי ישיבות ההסדר. עדיין אין שוויון לפי החוק. יישומה האמיתי של הצעת החוק נדחה לשנת 2017", אמר ח"כ שמולי. "הדבר הנכון לעשות היה להפוך את היעדים ליותר מחייבים. אני רוצה לברך את חברי הכנסת החרדיים שגינו בצורה נחרצת את ההתקפות על החיילים החרדיים. בעקבות המתווה הזה 30 אלף חרדים ייצאו לתעסוקה; האם אנחנו ערוכים לקבל אותם? אני חושב שלא, עוד נכונה לנו דרך ארוכה. ערך התורה חשוב מאוד, אבל כל צעיר ישראלי צריך לעשות משהו למען המדינה שלו, אם בשירות צבאי ואם בשירות אזרחי".

"שיח מתלהם ופטרוני"

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "אני אצביע נגד, כי אתם עצמכם לא באמת בעד החוק שלכם ואין לכם כוונה לקיים אותו. אין בו כנות, ויש בו המון פרצות. במסגרת אחוות האחוקים בממשלה, ויתרו לבני ישיבות ההסדר. החוק הזה הוא לכל היותר זיקוק דינור. האם היום הדבר החשוב ביותר בישראל הוא לגייס אנשים שאינם מעוניינים לשרת? זה סנג'ור מיותר. השוויון בנטל הפך להיות כסות לכל דבר. הבל ורעות רוח. להשקיע מיליארד שקלים בלהכריח ציבור שלם? זה כסף שאפשר לפעול בו למען שוויון אמיתי".

"במקום בתי קברות, תבנו להם מפעלים". אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)
"במקום בתי קברות, תבנו להם מפעלים". אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל): "הביטוי שוויון בנטל הוא ביטוי מטעה. נטל, כוונתו לשירות צבאי, וכיום זה בעיקר בשטחים הכבושים. אנחנו לא רוצים להיות במקום הזה, וגם המדינה פטרה את הציבור הערבי. הנטל שמרגיש הציבור הערבי הוא נטל כלכלי וחברתי, והדרה מתחומי חיים שונים. אנחנו גם נגד שירות לאומי או אזרחי.

"גם הטענה כאילו השירות מביא דיבידנדים כלכליים אינה נכונה, ולראייה האזרחים הדרוזים. במקום בתי קברות, תבנו להם מפעלים. כאשר באים החרדים ואומרים זו ציפור הנפש שלנו, זה הכי קריטי לנו, חייבים להקשיב ולבוא לקראתם. החוק הזה חשוב ומסוכן".

ח"כ אריה דרעי (ש"ס): "אין לי שום אשליה שאוכל לשכנע מישהו שאינו שייך לעולם התורה להסביר למה בן תורה או למה מי שלומד תורה, לא מבין בכלל את השפה הזאת של שוויון בנטל. מי שלא באמת ובתמים יודע מהו לימוד תורה ללא הפסק הוא מרגיש שהוא נושא בנטל, הוא לא מבין בכלל את השיח הזה של הנשיאה בנטל.

"יש מחשבה אחרת, יש דעה אחרת. קחו והשוו את השירות הצבאי של סיעת ש"ס לכלל הסיעות בכנסת. אין לנו רגשי נחיתות. אנחנו מסתכלים על כל בן תורה כאנשים שהם הסיירת מטכ"ל של מדינת ישראל. האידיאל בעולם החרדי הוא הבן תורה, לא שאנחנו חלילה מזלזלים במי שהולך לצבא או הולך לעבוד. הם חיים בצניעות ואין להם מותרות. האם באמת מטרת החוק היא להכניס את החרדים לעולם התורה והצבא, או להפך? בגלל השיח המתלהם והפטרוני שהשר לפיד מוביל, המחנה שוב הסתגר. כל מטרת החוק היא להשאיר את החרדים מחוץ לחברה. אתם לא תשיגו את המתווה, אלא תשיגו את התוצאה ההפוכה".

"לא תוכלו לגייס אף אברך לומד תורה בכוח". אלי ישי (צילום: דן בר דוב)
"לא תוכלו לגייס אף אברך לומד תורה בכוח". אלי ישי (צילום: דן בר דוב)

"לא ייסלח"

ח"כ אלי ישי (ש"ס): "גדולי ישראל אמרו לי בזמנו: אם אתה חושב שתשנה תפיסת עולמם או שיסתפקו בזה, כי מטרתם לרסק את עולם התורה. אין באמת שוויון בנטל בין סיירת מטכ"ל לגלי צה"ל. אני ביקשתי לפתוח גדוד נוסף של נח"ל חרדי ולהקצות תקציב לשירות אזרחי ולא רצו. באמת אפשר לקלוט את כל החרדים לשוק העבודה? אז בואו נאמר את האמת. הרי הציבור החרדי לא באמת נקלט בצבא ובעבודה. אז מה זה הקשקוש הזה? אבותינו כולם למדו תורה ומסרו נפש על תורת ישראל. לא תוכלו לגייס אף אברך לומד תורה בכוח. הוא יישב בכלא וילמד תורה. הכנסת תוביל בהצעת החוק לקרע בעם ישראל. בלי תורת ישראל אין קיום לעם ישראל. מי שלומד תורה זה למען כלל ישראל. תגייסו בצורה נכונה".

ח״כ ישראל אייכלר יהדות התורה: "היום הזה ייזכר לדורות כיום שבו ממשלת ישראל החליטה להילחם בתורת ישראל. מי שירים ידו בעד החוק לא יישכח ולא ייסלח".

ח״כ אליעזר מוזס: "זו מלחמת תרבות נגד הציבור החרדי. ובמלחמת תרבות שום חוק לא יכול לנצח. הציבור החרדי לא חושש בית הכלא ואי אפשר לשבור את רוחו".

 ח״כ אורי מקלב יהדות התורה: "אתם רוצים לחלל אותנו. אתם לא מכירים את החוסן של העם היהודי? את הנכונות של הציבור למסור את נפשו למען התורה?"

"בגלל שפוגעים בתורה המצב בגולן לא שקט, הכלכלה במצב לא טוב, דרוג האשראי יורד". משה גפני (צילום: אתר הכנסת)
"משום שפוגעים בתורה המצב בגולן לא שקט". משה גפני (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ משה גפני יהדות התורה: "משום שפוגעים בתורה פתאום המצב בגולן לא שקט, הכלכלה במצב לא טוב, דירוג האשראי יורד. הכול בגלל אדם ציני כמו יאיר לפיד שלא אכפת לו מעם ישראל. יש אנשים כמונו שמאמינים שבלי התורה אין זכות קיום לעם ישראל. אתם יכולים לחייך את החיוך מדושן העונג שלכם כשאני אומר את זה אבל שום חוק לא ישנה את אורחות חיינו. אנחנו לא מפחדים".

ח"כ יעקב ליצמן: "שלא תהיינה לכם הפתעות. כמו בעבר, גם אנחנו נמסור את נפשנו על העניין הזה. איזו בושה זו. על שנאת אדם בונים? כל הפתרונות ל בעיות המדינה טמונות בשנאת חרדים?"

שר האוצר יאיר לפיד עלה להשיב למסתייגים ולסכם הדיון. "אין לי שנאה. לא לחרדים וודאי לא לעולם התורה. הם אמרו לעצמם ששונאים אותם ועשו לעצמם עבודה קלה. בתוכם פנימה הם יודעים שאיש לא שונא אותם. כל מה שאנחנו מנסים לומר הוא שהם טועים במהות ההסכם שבין העם למדינתו. שכל מה שבאנו לומר הוא שאיננו יכולים לחיות עוד עם הסידור הישן. הלילה הזה הוא לא של מלחמה אלא תחילתו של פיוס".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן