Skip to content

קצין בכיר: צה"ל מפעיל 8 סוגי בד"צים כדי לתת מענה לחרדים

תא"ל גדי אגמון מאכ"א אמר היום לחברי "הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל", בראשות ח"כ איילת שקד, כי בקרוב ייפתח גדוד שני של נחל חרדי. "נעשה הכול כדי שמעמדם של הנשים בצה"ל לא יפגע בשל הרחבת היקפי הגיוס של החרדים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"צה"ל מעוניין בשירות החרדים. מבחינתנו למול המחסור בכוח אדם מדובר בצורך לאומי ומבצעי". כך אמר היום תא"ל גדי אגמון מאכ"א, בדיון של "הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל". הוועדה, בראשות ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), התכנסה היום לראשונה לדיון על  הצעת החוק הממשלתית לשוויון בנטל שגובשה בוועדת פרי, לקראת אישורה בקריאה שנייה ושלישית.

סיום קורס תכנות של חיילים חרדיים, בנוכחות הרמטכל הקודם גבי אשכנזי (צילום: ויקיפדיה)
סיום קורס תכנות של חיילים חרדיים, בנוכחות הרמטכל הקודם גבי אשכנזי (צילום: ויקיפדיה)

"אנחנו עושים מאמץ לשלב את החרדים בכל המסגרות", אמר תא"ל אגמון. "בחודש הקרוב נפתח גדוד שני חדש של 'נצח יהודה'. צה"ל מפעיל היום שמונה סוגי בד"צים כדי לתת מענה מלא לכל החרדים שמתגייסים. אנחנו נעשה הכול כדי שמעמדם של הנשים בצה"ל לא יפגע בשל הרחבת היקפי הגיוס של החרדים".

יו"ר הוועדה, ח"כ שקד, אמרה בפתח הישיבה: "הוועדה עוסקת בנושא הנוגע בנימי נפשם של ציבורים רבים בחברה הישראלית והאחריות עלינו כחברי וועדה היא גדולה. מה שהחזיק את העם היהודי לאורך ההיסטוריה זו התורה וצריך להעריך את מי שעושה את זה. צריך להיות צודק, אבל גם חכם. שוויון הוא ערך חשוב, אך גם בחיים עצמם כמו גם בצבא אין תמיד שוויון מוחלט ושירות בגלי צה"ל אינו דומה לשירות בגולני".

סיכת הלוחם של חיילי "נצח יהודה". עוד גדוד בדרך. (צילום: ויקיפדיה)
סיכת הלוחם של חיילי "נצח יהודה". עוד גדוד בדרך. (צילום: ויקיפדיה)

עוד הוסיפה ח"כ שקד: "נדרש מאתנו למצוא פתרונות שיאפשרו לחרדים לשמור על תורתם ואמונתם תוך היכולת להשתלב בצבא ובמעגל העבודה באופן מדורג. אנחנו לא רוצים לשנות את החרדים אלא למצוא פתרונות שישמרו על אורח חייהם תוך כדי נשיאה בנטל. נמצא את הפתרון הנכון והראוי אחרי שנקשיב ונשמע אחד את השני. שיח הצעקות נגמר, עוברים להידברות".

יו"ר הוועדה הממשלתית שניסחה את הצעת החוק, השר יעקב פרי (יש עתיד), אמר: "הצעת החוק הממשלתית מבקשת להביא לשילובם של החרדים בשירות האזרחי והצבאי באופן מדורג תוך התחשבות מרבית. השתלבות החרדים במסגרות השונות תתרום משמעותית למצבם הכלכלי, תביא לצמצום הפערים וכן תאפשר צמיחה ניכרת".

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום את נייר עמדה לחברי הועדה, לדיון בהצעת חוק השוויון בנטל. עמדת התנועה היא, כי כלל אחד צריך לחול על כלל אזרחי ישראל, ככל שיש צורך לעגן הוראות שיאפשרו גמישות לצורך התחשבות עם ציבור מסוים, הרי שעליהן לחול ועל הציבור בכללותו, תוך שמירה על קיום העקרונות החוקתיים הנוהגים והלימת ערכי מדינת ישראל, אותם נכשל ההסדר הקודם (חוק טל) למלא.

התנועה עומדת על כך שאין ליצור כל הפליה בחוק בין ציבוריים שונים בכל הקשור בחובת השירות ובהפקעת זכויות היסוד שלהם למען ההגנה על ביטחון המדינה.לכן – טוענת התנועה לאיכות השלטון – המתווה החדש, כפי שעולה מהצעת החוק, אינו שוויוני, אינו חוקתי, פוגע פגיעה אנושה בזכויות יסוד של המשרתים בצה"ל ואינו עומד במבחנים השונים אשר נקבעו בפסקי הדין.

בנייר העמדה נאמר עוד כי עיקרי החוק נכשלים בזה אחר זה במבחני הפסיקה שנקבעו בפסקי הדין השונים בעניין חוק טל והינם בלתי חוקתיים. התנועה העלתה התנגדות להוראות המעבר המעניקות לשר הביטחון סמכות להעניק פטור מלא משירות צבאי לכל יוצא צבא אשר גילו מעל 22. לעמדת התנועה אין שום סיבה להעניק פטור גורף מקיום חובת גיוס לצה"ל.

כמו כן טוענת התנועה כי החוק אינו נותן פתרון הוגן ואמיתי לסוגיה, אלא ממשיך ומגלגל את העניין מספר שנים נוספות, תוך שהקרע מעמיק ופתרון שוויוני והוגן מתרחק. התנועה קוראת לחברי הוועדה, שלא להביא את הצעת החוק המופיעה בתזכיר להליכי חקיקה מתקדמים וקובעת כי כיום קיים חוק אחד מסודר ומקיף בעניין, והוא חוק שירות בטחון.

במקביל, במסגרת עתירת התנועה לגיוס בחורי הישיבות על פי חוק שירות ביטחון החל היום על כלל האוכלוסייה, הורה אתמול בג"צ למדינה להגיב, עד ליום שני הקרוב, לבקשת התנועה לצו ביניים – שימנע את דחיית צווי הגיוס שהוצאו לבחורי הישיבות לחודש אוגוסט זה ולקיום דיון דחוף בעתירה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן