Skip to content

"אנחנו לא עוד להקה של מלכות יופי שמדברות על שלום"

חברי הרכב ההיפ-הופ "סיסטם עאלי", בתוספת שחקן החיזוק שאנן סטריט, נתנו בראש במופע השקת אלבום הבכורה שלהם במועדון "בארבי" בת"א. ואיזה וויב היה באוויר. כתבנו, יובל אראל, התחבר למסרים הבוטים בעברית, ערבית, אנגלית ורוסית, וקיפץ עם מאות החוגגים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"אנחנו הפה של האנשים ששותקים, אלה שלא יכולים לדבר". "סיסטם עאלי". צילום: יובל אראל

יהודי, רוסי וערבי נפגשים על במה אחת. זו לא התחלה של בדיחה. ההרכב "סיסטם עאלי", מהווה דוגמא לדו קיום מוזיקלי בו נוטלים חלק בני העמים השונים תושבי יפו, המבקשים לומר את שעל ליבם. מדובר באנסמבל היפ-הופ קוואד לשוני – עברית, ערבית, אנגלית ורוסית.

הכל החל בשנת 2006 במקלט ציבורי בשכונת עג'מי ביפו. לכאורה אפשר לחשוב שמדובר בסוג של דו קיום, אולם הקשבה דרוכה לתכני השירים מובילה לתובנות אחרות. כן, לא סתם הם מתכנסים בסצנת ההיפ הופ, כי "סיסטם עאלי" הוא קול צעקה, צעקת הרחוב, צעקת המדוכאים.

"'סיסטם עאלי' זאת לא עוד להקה של ילדי שלום. לא להקה של מלכות יופי שמדברות על שלום עולמי. אנחנו אומרים את האמת. 'סיסטם עאלי' היא הפה של האנשים ששותקים, שלא יכולים לדבר. היא באה להיכנס בכל מה שנקרא שתיקה ופחד". כך מסביר לי הראפר מוחמד אגואני, חבר ההרכב.

הרצפה רעדה. "סיסטם עאלי" ושאנן סטריט. צילום: יובל אראל

חברי הלהקה, בהובלתו של נטע וינר, זמר ואקורדיוניסט, הם אמנה ג'רושי, ענבר סיטיברגימוב, מחמד מוגרבי, מוחמד אגואני, יהונתן דיין, יונתן קונדה, לונה אבו נסאר, מוטי בן ברוך וליבה נאמן. הם ראפרים ונגנים, החושפים בהופעותיהם מפגש טעון הכולל התנגשות וערבוביה בין שפות, סגנונות מוזיקליים וסיפורים אישיים הלקוחים מהמציאויות היומיומית של רחובות יפו. הכל ביחד מהווה את יסוד היצירה של הלהקה.

את סבב ההופעות הראשון של ההרכב הם ערכו על רקע מאבק תושבי יפו נגד הריסות הבתים בשכונת עג'מי בשנת 2007. ההופעות התקיימו במקומות לא שגרתיים – על המדרכות ביפו, בבית ספר בכפר ג'סר א-זרקא, במשחטת רכב ברהט. סוג של אמירת רחוב ישירה.

עכשיו, לאחר מספר שנים שבמהלכן הופיעו גם על במות ציבוריות (כולל פסטיבל בחסות עיריית תל אביב), החליטו חברי ההרכב לכלול את שיריהם לכדי אלבום. הם בחרו בדרך של גיוס כספים מחברים, ממעריצים ומקהל המבקש ומעוניין לתמוך ביוזמה המוזיקלית-חברתית שלהם. ההכנסות ממכירת האלבום יוקדשו לתמיכה ולפיתוח פעילות חברתית ליוצרים צעירים ב"בבית סיסטם עאלי" בגבול בין יפו לבת ים.

מסרים בוטים ושמחה אמיתית. "סיסטם עאלי". צילום: יובל אראל

השבוע (רביעי בלילה) חגגו חברי "סיסטם עאלי" את השקת אלבום הבכורה, שהופק על ידי עמית כרמלי ( אקס "שוטי הנבואה"), במועדון "בארבי" בתל-אביב. עד מהרה המקום התמלא, להערכתי מעל 500 צופים,  רובם צעירים, קהל מעורב, כפי שההרכב מעורב, יהודים, ערבים, יוצאי חבר העמים, צעירים מאוד, מבוגרים מאוד, תערובת בלתי אופיינית למועדון.

והוויב, היה וויב באוויר, האמת שרצפת העץ מתחת לרגלי רעדה כל הזמן. מהרגע שהמופע החל והקצב החל להשתחרר לאוויר, לא פסקו הגברים והנשים, הנערות והבחורים, לקפוץ, לרקוד, לשיר, לעשות חגיגה שכונתית אחת גדולה. במהלך המופע בעודי מחפש זווית צילום בשולי הבמה, אני קולט את שאנן סטריט ממתין בפתח חדר האמנים לתורו, והוא מגיע, והוא נותן בראש, כי שאנן סטריט זו דמות של אמן יוצא דופן. הוא מתחבר בקלות למסר של "סיסטם עאלי" – מצוקה, אי קבלה, דחיה, חוסר אמון בממסד. הוא שר כמו מטיף, מזרים דם טוב ומרץ לחוגגים, שיר רודף שיר.

האמת שהאלבום הטרי והחדש לא גדול במיוחד, הוא כולל שישה שירים בסך הכל, אז הם קישטו את האירוע בשירים נוספים, אלו שלא מצאו את מקומם באלבום, אך תפסו את הקהל החם שהחזיר את אהבתו לחבורה הגדולה הבמה. מהפתיחה ועד הדקה האחרונה לא נעלמה השמחה מהאולם, למרות התכנים הזועקים, המתריסים והלא מתביישים. התחושה הכללית היתה של מסיבת יום הולדת אמיתית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן