Skip to content

המתיחות בין סין ליפן גוברת ויפן מתכננת להקים חיל מארינס וצי מל"טים

האומה הפציפיסטית מאז תבוסתה במלחמת העולם השנייה והנסמכת על ארה"ב להגנתה, טוענת שכוחות ההגנה החדשים נחוצים להגנת האיים המרוחקים ממנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אבה מנווט את יפן ימינה
אבה מנווט את יפן ימינה

השבוע זכתה הקואליציה הימנית של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בניצחון מכריע בבחירות לבית העליון של הפרלמנט. כלכלת יפן השתפרה מאוד מאז עליית אבה לשלטון, הקואליציה שולטת בשני בתי הפרלמנט, וממשלת יפן היא היציבה ביותר בעשרים השנים האחרונות. בנאום הניצחון שלו התחייב אבה שבראש סדר היום של ממשלתו תעמוד הכלכלה, ולשם כך הוא מתכוון לערוך ביפן רפורמות הנחוצות זה מכבר.

אך מתברר שלא רק רפורמות כלכליות עומדות בראש מעייניו. היום פורסמה ביפן טיוטת מסמך שבו קובע משרד ההגנה שלה שנחוץ לחזק את היקף ועוצמת הכוחות שיוכלו לשמש להגנת אייה המרוחקים של יפן, ששאלת הבעלות עליהם שנויה במחלוקת חריפה עם סין ומדינת אחרות בדרום מזרח אסיה, ואף הביאה לאחרונה לעימותים סביב האיים שיפן מכנה סנקקו וסין דיאיו. יפן שולטת בהם, וסין טוענת שהם שייכים לה.

"כדי לפרוש יחידות במהירות בתגובה למצב, חושב…. להקים זרוע אמפיבית דומה לחיל המארינס האמריקני", נכתב במסמך. המסמך שאושר הבוקר במשרד ההגנה ממליץ גם על הקמת טייסת מל"טים שתוכל לפקח על האיים המרוחקים. מודגש בו "הצורך לחזק יכולת הכלה מקפת", כחלק מצעדים נגד מתקפת טילים בליסטיים אפשרית מצפון קוריאה, אך הוא נזהר מהתייחסות ל"מכה ראשונה". "איננו מדברים על מתקפת מנע. זה לא טוב", אמר פקיד משרד ההגנה, "אנו מודעים לכך שבהתחשב בשינויים בסביבת הביטחון המקיפה את יפן, עלינו לברר האם די להסתמך על כוחות ארצות הברית במונחי יכולת לתקוף שטחי אויב".

לדברי מומחים, למרות האיסור מטעם האו"ם צפון קוריאה שיפרה לאחרונה את יכולותיה ההתקפיות, וגם סין מגלה פעילות רבה בימים המקיפים את יפן. השבוע הודיעה סין שספינות משמר החופים שלה התעמתו עם כלי שיט יפנים במים המקיפים את איי ים סין המזרחי ששתי המדינות טוענות לבעלות בהם. ביום רביעי שיגרה יפן מטוסי קרב לעקוב אחרי מטוס ביון סיני שטס לראשונה במרחב אווירי בינלאומי בין שני איי אוקינאווה. פקידים יפנים ציינו שזהו אות "להתקדמותה הבלתי פוסקת של סין בתחום הימי".

ממשלו של שינזו אבה החליט לבחון מחדש את מתאר תוכנית ההגנה לטווח ארוך שנוסחה ב-2010 על ידי המפלגה הדמוקרטית הנמצא עתה באופוזיציה. ראש ממשלתה הנצי של יפן העלה את תקציב ההגנה לראשונה מזה עשור ועורר בכך את דאגת המדינות השוכנות בסביבות סין.

איים במחלוקת
איים במחלוקת

 

1 Comment

  1. ענת, אלטנוילנד
    26 ביולי 2013 @ 16:02

    מלחמה אזורית גדולה במזרח הרחוק מבעבעת כבר כמה שנים טובות. וזו הסיבה העיקרית שרוצים להרגיע את המזרח התיכון כי אם תתלקח אש באחד משני האיזורים הללו, זה בהכרח יוביל למלחמת עולם. בגלל קשרים פוליטיים-כלכליים-צבאיים.

    בעיתונות הישראלית כמעט ולא כותבים על המזרח, וסחתיין על הדיווח הזה.
    אבל מי שמצוי מבין בדיוק למה אובמה כל כך לחוץ לגמור עם הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן