Skip to content

אייל גבאי: להעביר השליטה באי.די.בי לידי בעלי האג"ח

קבע יחד עם עו"ד חגי אולמן המשקיף שמינה ביצת המשפט, כי בהעדר הזרמה חיצונית, ייושם מתווה העברת השליטה ע"י נושי אי.די.בי אחזקות, תוך חלוקת מלוא המניות. יטופל מיידית עניין ניהול אי די בי אחזקות ואי די בי פתוח. הרכב דירקטוריון אי די בי פתוח יקבע בהתייעצות עם נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח ונציגי הבנקים באי די […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

אייל גבאי
אייל גבאי

אייל גבאי, המומחה מטעם בית המשפט המחוזי בפרשת קבוצת אי.די.בי, קבע אתמול בדוח שהעביר לבית המשפט, כי יש להעביר את ניהול הקבוצה והשליטה בה לידי בעלי האג"ח. בדוח נאמר, כי אי.ד.בי אחזקות אינה עומדת בהתחייבויותיה, ועמידתה של אי.ד.בי פתוח והתחייבויותיה, בטווח הבינוני, מותנית ביכולתה לממש את נכסיה.

הצעה אחת מאוזנת

בניתוח כל החלופות להסדרי החוב שהגישו נציגויות מחזיקי האג"ח, הבנקים ואי.די.בי, הגיע אייל גבאי, לכלל מסקנה, יחד עם עו"ד חגי אולמן המשקיף שמונה על ידי אותו בית המשפט ובהיוועצות עם הצדדים השונים, כי נכון לערוך שינויים בהצעות השונות ולהביאן לכלל הצעה אחת מאוזנת, כדלקמן:

• בהעדר הזרמה חיצונית, ייושם מתווה העברת השליטה ע"י נושי אי.די.בי אחזקות, תוך חלוקת מלוא המניות.

• יטופל מיידית עניין ניהול אי די בי אחזקות ואי די בי פתוח.

• הרכב דירקטוריון אי די בי פתוח יקבע בהתייעצות עם נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח ונציגי הבנקים באי די בי פתוח.

ועדת נושים

גבאי מדגיש בדוח, כי "מכיוון שבנסיבות המקרה ובמועד הגשת הדוח טרם הבשילה הצעת אי.ד.בי אחזקות, ובהעדרה של הזרמה חיצונית מיידי, מתווה הנציגויות נמצא על-ידנו כמבטיח ביותר מבחינת פוטנציאל שיעור ההחזר הצפוי לנושים הן באי.ד.בי פתוח והן באי.ד.בי אחזקות. אולם עם שינוי הנסיבות מאז חתימתו ולאור הסתייגויות שהוגשו ומתוארות בדוח, ראוי להתאימו למציאות המתהווה והעדכנית. לפיכך, המלצתנו לבית המשפט בהקשר זה היא להקים ועדת נושים, שתתכנס לתקופה קצרה בניסיון להגיע להסכמה על תנאי הסדר חוב מוסכם על כל סוגי הנושים לפי הפרמטרים שנקבעו בדו"ח.

פערי תמריצים בין בעלי השליטה והנושים משמעותיים

"במקביל, באי.ד.בי אחזקות", אומר גבאי, "מצאנו כי החלופה המבטיחה ביותר, בעת הזאת, עבור הנושים היא זו המוצעת על-ידי נאמני אג"ח אי.ד.בי אחזקות להמרת החוב. פערי התמריצים בין בעלי השליטה הנוכחיים לבין הנושים הם כה משמעותיים עד כי קיים חשש שיקטינו את גודל העוגה, וזאת חרף כישוריהם הפיננסיים והניהוליים של יחידי קבוצת השליטה. חשוב להדגיש, כי גם אם תיושם הצעת נאמני אג"ח אי.ד.בי אחזקות להמרת החוב כלפיה במלוא הונה המונפק וחלוקת הונה המונפק של אי.ד.בי פתוח ביניהם, אימוצו של מתווה החלוקה בעין משנה משתנה אחד בלבד והוא ברירת המחדל במשא ומתן עם קבוצת השליטה הנוכחית באי.ד.בי אחזקות".

נושים בנעלי בעלי המניות

יחד עם זאת גבאי מדגיש, כי חלופת ההזרמה המוצעת על-ידי אי.ד.בי אחזקות עשויה להתממש ולרקום עור וגידים, גם אם וכאשר בעלי השליטה באי.ד.בי אחזקות יהיו נושיה. למעשה, משא ומתן כזה אף צפוי בתרחיש כאמור, כיוון שנושי אי.ד.בי אחזקות, בנעלי בעלי מניותיה, יחפשו בכל מאודם משקיעים, ואילו בעלי השליטה הנוכחיים באי.ד.בי אחזקות צפויים לתמחר את פרמיית השליטה בקבוצת אי.ד.בי יותר מאחרים בשל היכרותם המעמיקה עימה. " לפיכך, במישור אי.ד.בי אחזקות, מצאנו כי נכון יהיה לבית המשפט להעמיד להצבעת נושי אי.ד.בי אחזקות את המתווים השונים שהוצעו על-ידי נאמני מחזיקי האג"ח ולקבל את הכרעתם", מציין גבאי.

יחד עם זאת, יוצא גבאי נגד התהליך אותו מצפים נושי אי.ד.בי אחזקות לעשות – "תחרות מסרונים
לדירקטורים" וטוען, כי צפייה זו "מחטיאה את העיקר ועלולה להיות בעייתית. ראשית, בעת הזו, התרכזות בעניין הדירקטוריון מסיטה את המבט ממרכז הכובד הדרוש לחברה במשבר– הנהלה. שנית, התהליך המוצע אינו כזה שבהכרח יניב את המועמדים הטובים ביותר ולא לשווא אינו נהוג בשוק ההון."

אין צורך לקבל את הסכמת אי.די.בי

גבאי מציין, כי גם עניין חלוקת כלל המניות צריך לבוא על פתרונו. הואיל והזרמה לאי.ד.בי פתוח היא
הצורך המרכזי, אין מקום להותרת דבוקת שליטה, המעלה אפשרות לרכישת המניות והעברת תמורתם לנושי אחזקות, שכן כל המאמצים צריכים להתרכז בהזרמת הון לתוך אי.די.בי פתוח. "לפיכך מסקנתי היא כי הצעד המתבקש מבחינת נושי אחזקות, הוא לפעול למימוש הסדר
החלוקה בעין במלואו, לצד מיקוד המאמצים בניהול אי.ד.בי פתוח. הואיל ומדובר בחברה (אי.די.בי)
חדלת פירעון, איני רואה מקום להידרש לשאלת הסכמת החברה כתנאי למימוש הסדר כזה,
שכן לכל היותר ידרוש הדבר מהנושים לפעול למינוי בעל תפקיד מטעמם מיידית, אשרh יתן
את ההסכמה בשם החברה".

תגובת קבוצת אי.די.בי

"הדוח שהגיש אייל גבאי מאשר את העיקרון לפיו דרושה לאי.די.בי הזרמת הון חיצונית. פתרון זה עומד בבסיס תכנית ההסדר שהגישה הקבוצה – ואכן אנו פועלים בימים אלה, בנחישות ובלוח זמנים מאתגר, למימוש יעד זה ולמכירת אחזקות בכלל ביטוח כפי שהנחה בית המשפט המחוזי בתל אביב. אנו משוכנעים כי הדו"ח, אשר מתייחס למצב היום, יותאם על פי ההתפתחויות שתציג אי.די.בי בהמשך.

"במסגרת זאת חלה בשבועות האחרונים התקדמות משמעותית בשני היעדים המרכזיים שהתווה בית המשפט: אנו מצויים במגעים מתקדמים עם קבוצות משקיעים להזרמת הון חיצונית לאי,די.בי; ובמקביל אנו מנהלים משא ומתן מתקדם עם קבוצת משקיעים סינית למכירת כ-30% ממניות כלל ביטוח.

"השלמת יעדים אלה, תאפשר לאי.די.בי אחזקות לממש את תכנית ההסדר שהגישה לבית המשפט, המעניקה לנושים יתרונות כלכליים ברורים: ראשית, השווי הכלכלי הגלום בתכנית ההסדר המוצעת על ידי אי.די.בי גבוה משווי כל החלופות האחרות; ושנית, נושי אי.די,בי צפויים ליהנות מפוטנציאל השבחת הערך הגדול, הגלום בנכסי החברות המוחזקות, ואלפי עובדי הקבוצה ימשיכו ליהנות מביטחון כלכלי ותעסוקתי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן