Skip to content

פרופ' יעקב פרנקל הסיר מועמדותו לתפקיד הנגיד

טען, כי "באופן בלתי סביר ובקלות בלתי נסבלת מעלים אדם על המוקד ללא כל עובדות, רק על סמך השערות". החליט לצאת מהמעגל המעיק הזה ולהמשיך בפעילותו הכלכלית הבינלאומית הפרטית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יעקב פרנקל. חוזר לעיסוקיו הפרטיים. צילום ויקיפדיה
יעקב פרנקל. חוזר לעיסוקיו הפרטיים. צילום ויקיפדיה

פרופ' יעקב פרנקל הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר על הסרת מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל. הלחץ המתמשך סביבו, במשך כחמישה שבועות, בעיקר על התנהלותו בנמל התעופה של הונג קונג, אירוע שהתרחש לפני 7 שנים, עשה את שלו והוא החליט לצאת מהמעגל המעיק הזה ולהמשיך בפעילותו הכלכלית הבינלאומית הפרטית.

בהצהרה שמסר בערב טען, כי "באופן בלתי סביר ובקלות בלתי נסבלת מעלים אדם על המוקד ללא כל עובדות, רק על סמך השערות". לדבריו, ועדת טירקל יודעת זאת, אבל למרות זאת החליט, כי אין מקום להמשיך בתהליך הזה.

הגעתי למסקנה והודעתי היום לראש הממשלה ולשר האוצר שאני מסיר את מועמדותי, אני כמובן מאוד מצטער על כך כי חפץ הייתי לסייע במאמץ. אמשיך לעשות זאת ככל שאוכל במקומות אחרים".

בראיון באולפן עם דני קושמרו וקרן מרציאנו אמר פרנקל, כי לפני יותר מחודשיים פנה אליו ראש הממשלה וביקש ממנו לקבל את תפקיד הנגיד. "הודעתי לו שכבר מילאתי את התפקיד פעמיים בשנות ה-90. הוא ביקש ממני לשקול זאת שוב. לבסוף הסכמתי לוותר על כל העיסוקים שלי מעבר לים".

פרשה מביכה

לאחר לחץ מצד המראיינים הסכים פרנקל למסור גם פרטים על האירוע בנמל התעופה בהונג קונג. "הגעתי לנמל התעופה בדרך חזרה מוועידה בינלאומית, עצרתי בדיוטי פרי ושם הייתה אי הבנה עם תוצאה מביכה שבאמת חשבו שאני יוצא מהדיוטי פרי עם תיק חליפות גדול, שכביכול לא שולם. זו הייתה תקרית מביכה, כאשר אני סיכמתי עם קולגה שלי שהיא תעמוד בתור ותשלם, לא משנה כרגע הפרטים. כאשר היא באה וסיפרה בדיוק מה קרה במבוכה עצומה, הייתי צריך לנחם אותה. הרשויות קיבלו לחלוטין את הגירסה ואמרו שאכן הייתה פה אי הבנה ושהם מבטלים את כל מה שחשבו".

מעוניין להמשיך לעזור

למרות החלטתו להסיר את המועמדות לתפקיד נגיד בנק ישראל, הביע פרנקל צער על שלא יוכל למלא את התפקיד. "אני מצטער שאני לא יכול לקבל את המושכות של תפקיד שאני יכול לסייע. לעזור בבלימת מחירי הדיור, לעזור למעמד הביניים ולייצב את הכלכלה". יחד עם זאת הוא ציין, כי אמר לראש הממשלה ולשר האוצר: "אעמוד לרשותכם בכל עת ובכל שעה".

לפיד: איזה פיספוס

בדף הפייסבוק שלו כתב הערב שר האוצר יאיר לפיד: "איזה פספוס. פרנקל יכול היה להיות בדיוק מה שאנחנו זקוקים לו. נגיד מנוסה, חכם, מבין-עניין, שהחליט לוותר על הון תועפות ולבוא "לעשות מילואים". לא שאני מאשים אותו על כך שהוא פרש. איש בן 70, חתן פרס ישראל, אחד הכלכלנים המוערכים בעולם, גילה פתאום שלכל מי שיש לו מקלדת מותר ללכלך להכפיש ולכתוב עליו דברים איומים שאפילו לא נבדקו. אז בסוף הוא אמר לעצמו "בשביל מה אני צריך את זה?" ופרש. אז זהו, שהוא לא צריך את זה, ואנחנו דווקא היינו צריכים את זה. אם השיח הציבורי שלנו ימשיך להיות כל כך אלים וחסר-כבוד, לא נצליח לשכנע אף אחד לבוא לתרום למדינה. לא חבל?"

שני מועמדים

עכשיו כשפרנקל פרש נותרו שני מועמדים – קרנית פלוג, המשמשת היום כנגידה בפועל של בנק ישראל ופרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים. אבל תמיד צפויות הפתעות, כמו שאירע כשפורסם דבר מינויו של פרנקל לתפקיד.

צורך כלכלי

מינוי נגיד לבנק ישראל הוא צורך כלכלי חשוב ויפה שעה אחת קודם. היום למשל, יצאה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל בהחלטה ראשונה ללא סטנלי פישר והותירה את הריבית לאוגוסט 2013 ללא שינוי ברמה של 1.25%.

ניר אומיד, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן אמר בהתייחסותו להחלטת הריבית, כי "צריך לזכור כי תפקידו העיקרי של בנק ישראל הינו לשמור על יציבות המחירים מחד ותמיכה בצמיחה מאידך, כאשר יעד האינפלציה הינו 1%- 3% האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים הינה 2%, והאינפלציה הצפויה שנה קדימה ירדה ל- 1.7%בלבד, הרי שאנו נמצאים במרכז היעד קדימה ואחורה, ואין כל סיבה לכך שהריבית לא תרד ל1%, מה שעשוי לסייע לבלום את העלייה של השקל מול הדולר ובכך לבלום את הפגיעה ביצואנים. ברירת המחדל צריכה להיות הפחתת ריבית, כל עוד אין סכנה ליציבות המחירים. לגבי השפעתה של הריבית הנמוכה על מחירי הנדל"ן הגואים, למרות שבנק ישראל ניסה לסייע בנושא אין זה תפקידו ומי שצריכה לטפל במחירי הנדל"ן, היא הממשלה".

הריבית ומחירי הנדל"ן

הטיפול במחירי הנדל"ן הגואים הוא אכן תפקידה של הממשלה, אבל רבים מעריכים, שפרנקל, כנגיד, היה מטפל בבעיה, דווקא מכיוון הריבית, ויתכן שכדי לבלום את עליית מחירי הנדל"ן היה מעלה את הריבית, למרות מלחמת המטבעות הבינלאומית.

1 Comment

  1. פנינה כץ
    30 ביולי 2013 @ 9:05

    מה פיספוס? ההשתחוות לכל פרופסור באשר הוא מעוררת סלידה.
    האפילוג שלו היה מביש. לא היה פשוט יותר להסביר מלכתחילה את אירועי 2006
    ולא להמתין כשכלו המים ולהודיע שעם ישראל עם חרא שלא יודע להעריך אף אחד.
    מחירה של גאווה וגבהות־לב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן