Skip to content

איראן ועיראק: ירח דבש על רקע הוואקום

על רקע נסיגתה של ארה"ב מעיראק, התמוטטות המשטר הסורי והסנקציות המוטלות על איראן, נראה כי היחסים של האחרונה עם שכנתה ממערב מתהדקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע נסיגתה של ארה"ב מעיראק, התמוטטות המשטר הסורי והסנקציות המוטלות על איראן, נראה כי היחסים של האחרונה עם שכנתה ממערב מתהדקים

מאת נמרוד זגגי

רה"מ עיראק נורי אל-מאלכי בביקור בטהראן אצל נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד, ב-2008
רה"מ עיראק נורי אל-מאלכי בביקור בטהראן אצל נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד, ב-2008

עד הפלישה האמריקנית לעיראק שהביאה לקיצו את משטרו של סדאם חוסיין, הייתה עיראק מתחרתה העיקרית של איראן באזור. המדינות התחרו על שליטה והגמוניה באזור ובשנות ה-80 אף ניהלו ביניהן מלחמה ארוכה שגבתה קורבנות רבים משני הצדדים. בעקבות פלישתה של ארה"ב לעיראק ונפילת משטרו של סדאם, החלה איראן להיות מעורבת יותר ויותר בנעשה בעיראק. כיום, נראה כי היחסים בין שתי המדינות הולכים ומתהדקים, במיוחד על רקע הריק שהותירה אחריה ארה"ב באזור.

בתחום הכלכלי, שיתוף פעולה בין שתי המדינותהולך וגובר ולראיה, היקף הסחר בין המדינות קפץ מ-690 מיליון דולר ב-2006 לכ-5 מיליארד בתחילת השנה הנוכחית. מספר זה מרשים עוד יותר לאור העובדה שבניגוד לטורקיה, מתחרתה העיקרית על ההגמוניה במזה"ת, שהייתה שותפה עסקית של עיראק מאז שנות ה-20, החלה איראן בסחר שוטף עם עיראק רק לאחר נפילתו של סדאם חוסיין.

היחסים הכלכליים בין המדינות אינם מוגבלים אך ורק לסחר חליפין אלא כוללים גם פרויקטים גדולים כמו שיפוץ ופיתוח נמלי עיראק (על פי סגן שר התחבורה האיראני, עמיתו העיראקי ביקש במיוחד כי חברות איראניות יהיו מעורבות בתחום זה). חברות איראניות מעורבות גם בבנייה של תחנות כוח בעיראק. רק לאחרונה החלו לפעול במדינת סדר (רובע שיעי גדול בבגדאד; נ"ז) שתי תחנות כוח שנבנו בעזרת חברות איראניות וכבר נחתמו חוזים נוספים לבניית תחנות כוח נוספות במדינת סדר ובנייתן של שתי תחנות נוספות כבר החלה בעיר כירכוכ, בצפון המדינה.

משאיות בגבול איראן-עיראק (צילום: צבא ארה"ב)
משאיות בגבול איראן-עיראק (צילום: צבא ארה"ב)

בשנים האחרונות הולך ומתהדק גם שיתוף הפעולה הפוליטי בין המדינות. שתי המדינות הצליחו לשלב כוחות ולמצוא פתרונות לנושאי מחלוקת שונים כדוגמת הגבול הימי ביניהן והדרישות האיראניות לקבל פיצויים בעקבות נזקי מלחמת איראן-עיראק  (1988-1980). צעד נוסף ומשמעותי ביותר המעיד גם הוא על ההתקרבות שחלה בין המדינות היא התחייבותה של עיראק כי לא תסבול יותר בשטחה את נוכחותו של ארגון הטרור "מוג'אהדין ח'לק" (הארגון שחשף את הכור הגרעיני בנתנז, נ"ז), שפעל תחת חסותו של משטר סדאם חוסיין נגד מטרות ואישים איראניים.

נראה כי לאור התערערות המשטר הסורי ובעקבות הסנקציות החדשות המוטלות על איראן (שהשפעתן תורגש ביתר שאת מיוני אז ייכנס לתוקפו החרם האירופי על הנפט האיראני), עיראק הופכת חשובה יותר ויותר  עבור איראן. לא מן הנמנע כי עיראק תהפוך לציר עוקף סנקציות עבור איראן. כך למשל, קו הספנות המשותף בין המדינות שעתיד להיפתח יוכל להוות נתיב מצוין לעקוף את הסנקציות המוטלות נגד איראן. בעניין אפשרות שימוש שתעשה איראן בתשתית העיראקית על מנת להתגבר על משטר הסנקציות נגדה, הצהיר חסן דאניפאר, שגריר איראן בעיראק, ביום ו' האחרון, כי "יש בין המדינות הסכם להרחיב את שיתוף הפעולה במסגרת הגבולות שקבע האו"ם. עיראק חברה באו"ם ובכירים עיראקיים הודיעו לנו כי הם אינם יכולים לפעול מחוץ לגבולות של האו"ם. אנחנו אמרנו להם כי אין לנו בעיה עם זה אבל אנחנו לא נקבל כל סוג של התערבות מצד מדינה או איחוד ביחסים ביננו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן