Skip to content

מודל ניו אורלינס

לפני כחצי יובל שנים אישרה ליגת ה-NBA הקמתה של קבוצת כדורסל בעיר שארלוט שבמדינת צפון קרוליינה, שלימים שינתה את מיקומה ועברה לפעול בניו אורלינס. ה-NBA היא ארגון פרטי של קבוצות כדורסל, והיא מעניקה זיכיון להקמת קבוצות למי שיכולים להוכיח כדאיות כלכלית ויציבות פיננסית. בין השאר, יש להראות שהשוק בו אמורה לפעול הקבוצה החדשה גדול דיו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני כחצי יובל שנים אישרה ליגת ה-NBA הקמתה של קבוצת כדורסל בעיר שארלוט שבמדינת צפון קרוליינה, שלימים שינתה את מיקומה ועברה לפעול בניו אורלינס. ה-NBA היא ארגון פרטי של קבוצות כדורסל, והיא מעניקה זיכיון להקמת קבוצות למי שיכולים להוכיח כדאיות כלכלית ויציבות פיננסית. בין השאר, יש להראות שהשוק בו אמורה לפעול הקבוצה החדשה גדול דיו כדי לתמוך בפעילותה, שלרשות הקבוצה עומד אולם שבו יש מינימום גבוה למדי של מקומות ישיבה, שמתקיים שיתוף פעולה חיובי בין בעליה של הקבוצה לבין העירייה המאחרת וכמובן – שבידי בעליה של הקבוצה יש משאבים מספיקים להשקיע סכומים גדולים בקבוצה לאורך זמן (או במלים אחרות – שיש להם מיליארדי דולרים בחשבון הבנק, שכן תקציב של קבוצת NBA בכל רגע נתון הוא בהיקף של מאות מיליוני דולרים.

בשנה שעברה, התברר שההורנטס תקועים כלכלית. מצבו הכלכלי של הבעלים, ג'ורג' שין, התדרדר, והוא לא היה מסוגל עוד להזרים סכומים גבוהים לכיסוי פעילות הקבוצה, שכר שחקניה וצרכים נוספים שלה. ניסיון של אחד מבעלי מניות המיעוט לרכוש את השליטה בקבוצה נכשל. בהיעדר רוכש אחר, ההורנטס עמדו בפני קריסה כלכלית, שמשמעותה סגירת הקבוצה ומכירת כל שחקניה ושאר הנכסים שבבעלותה, במטרה לעמוד בכל התשלומים שהיא חייבת. מבחינה כלכלית, התוצאה האפשרית היחידה של תרחיש הקריסה לא הייתה מועילה לתושבי והעיר, או לכל מי שהתפרנס מהקבוצה הזו.

לפיכך, החליט קומישיונר הליגה, דייוויד סטרן, לבצע צעד יוצא דופן. הליגה רכשה את הקבוצה מידי בעליה בסכום של 300 מיליון דולר, ונטלה על עצמה להפעיל אותה עד שיימצא לה קונה. הרכישה הזו מעמידה את הליגה בניגוד עניינים לא פשוט, אבל היא עדיפה בעיני עצמה על מצב שבו הקבוצה תיסגר ושוק של מיליוני תושבים ואוהדים יילך לאיבוד.

בישראל קיימת בעייה דומה. לא זהה, אבל דומה. המדינה העניקה זיכיון להפעיל את ערוץ 10 לחברה שבה מחזיקים בעלי מניות. בעלי המניות הללו, שהתחלפו במשך השנים, מסרבים להזרים כסף לכיסוי חובות הערוץ. מועצת הרשות השנייה מאיימת שאי-כיסוי החוב יביא לסגירת הערוץ כולו. הקואליציה אינה מעוניינת להעניק לערוץ ארכה נוספת לכיסוי חובותיו. ברקע כל אלה עומד החשד הקבוע שהקואליציה נהנית להתעלל בערוץ ולהביא עליו את קיצו בייסורים מתמשכים, משום שכמה מבכיריו עמדו מאחורי פרסום סיפורים בלתי מחמיאים על בכירים בממשלה (בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, אהוד ברק), כמו גם על חלק מבעלי המניות (שלדון אידלסון, רון לאודר).

הממשלה אינה ליגת ה-NBA. היא אינה גוף פרטי. אבל כמי שהעניקה זיכיון להקמת ערוץ טלוויזיה שחלק מהסיבות להקמתו היו רצון לייצר תחרות בשוק התקשורת החזותית ולהגדיל את התעסוקה בענף ובנגזרותיו, יש לה אחריות להמשך קיומו. לפיכך, חובתה לעמוד מאחורי הפתרון הסביר ביותר להבראת הערוץ ולהמשך קיומו ולפעול בהתאם. על פניו, נראה כי בהיעדר רוכש אחר, על הממשלה לעשות כמעשה ליגת ה-NBA: לרכוש את השליטה בערוץ מידי הבעלים הנוכחי ולהפעיל את הערוץ בעצמה – ללא התערבות בשאלות של תוכן ועריכה וללא שינויים של ממש בכוח האדם. ההפעלה תתבצע לפרק זמן מוגבל – למשל, חצי שנה – שבמהלכו יהיה על הגורם המפעיל מטעמה למצוא רוכש אחר. כלקח מהמצב הנוכחי, על כל רוכש עתידי יהיה להתחייב שהזרמת הכספים שלו לערוץ לא תיפסק במשך פרק זמן מינימאלי (למשל, שלוש שנים) וייקבעו חסמים בפני התערבות אפשרית שלו באופי העבודה של אנשי הערוץ. לא יתאפשר, למשל, מצב שבו תלוי איום מעל העסקתו של כתב רק משום שכתבה שפירסם אינה עולה בקנה אחד עם ההעדפות של איש ציבור כזה או אחר. אותה הקביעה נכונה לגבי עורכים, מפיקים ואחרים.

אני מודע לכך שהתיבה "ללא התערבות בשאלות של תוכן ועריכה" או מתן התחייבות מפורשת שלא להדיח עובדים בתקופת הביניים הזו נשמעות כמו סתירה פנימית כשמדובר בבעלות ממשלתית, ובמיוחד בממשלה הנוכחית, שעושה כל מאמץ כדי להשתלט על ערוצי שידור ולהתאים את התכנים בהם לצרכיה. אבל דומה כי כל פתרון אחר שאינו רכישה מיידית על ידי בעל שליטה חדש לא ישפר את מצבו העגום של הערוץ – ובוודאי שלא את התחרות בשוק הטלוויזיוני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן