Skip to content

השמיים הפתוחים מתעננים

סוכני הנסיעות טוענים: בריתות תעופה בינלאומיות סוגרות את השמים של ישראל ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים. שר התיירות: כללי המשחק ישתנו, אבל צריך להגן על התעופה כחול-לבן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סוכני הנסיעות טוענים: בריתות תעופה בינלאומיות סוגרות את השמים של ישראל, ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים. שר התיירות: כללי המשחק ישתנו, אבל צריך להגן על התעופה כחול-לבן

מאת עירית רוזנבלום

"דווקא כאשר המושג 'שמים פתוחים' שגור בפי כל, בפועל, הולכים השמים ונסגרים על ידי בריתות תעופה בינלאומיות, הזוכות להקלות ממוסדות ההגבלים העסקיים בארה"ב ובאירופה", כך יטען מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, בכנס השנתי של סוכני הנסיעות באילת.

בכנס, שייפתח הערב בנוכחות שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, ובכירים אחרים, יתריעו הסוכנים על מעמדו המתערער של הארגון הבינלאומי של חברות התעופה הסדירות, יאט"א, ועל עליית כוחן של שלוש בריתות התעופה העולמיות – סטאר אלייאנס, ואן וסקיי.

נמל התעופה בן גוריון. צילום יולה זובריצקי

הסוכנים טוענים כי הבריתות, התאגדות של עשרות חברות תעופה בינלאומיות, סוגרות את השמים ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים. בהתאחדות מעריכים כי בעתיד הקרוב יילכו ויוקשחו התנאים מצד חברות התעופה, ועל הענף להיערך בהתאם לבאות.

 

"כרטיס הטיסה הפך לאמצעי לגביית כספים"

פתאל מציין כי המשבר הכלכלי העולמי האחרון והמצב העגום אליו נקלעו רוב חברות התעופה בעולם, הביא ממשלות רבות להקל בתחום שיתופי הפעולה בין חברות התעופה. "שיתופי פעולה שהיו בלתי סבירים בעבר מטעמים של שמירה על התחרות החופשית, הפכו בעיתות המשבר ללגיטימיים", הוא טוען, "כבר ניתן לראות, כי כרטיס הטיסה הפך לאמצעי לגביית כספים, כאשר מחירו הבסיסי נמצא עדיין בתחרות, אולם החיובים שסביבו כגון קנסות על שינוי עלות מזוודה ושירותים על המטוס, הפכו למרכיב המאפיל לעיתים על מחיר הכרטיס כולו".

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב. צילום ששון תירם

שר התיירות מיסז'ניקוב אמר באחרונה, כי השנה ייחתם הסכם חדש בין ישראל לנציבות האיחוד האירופי.  ההסכם אמור להסיר מגבלות שהיו נהוגות עד כה לטיסה מיעדים באירופה לישראל וממנה ולהוזיל את מחיר כרטיסי הטיסה. "ההסכם ייחתם וכללי המשחק ישתנו, אבל יש לעשות זאת במידה, כדי לא להרוס את ענף התעופה כחול לבן", הדגיש שר התיירות.

ישראל סובלת מנחיתות בתחום התעופה משום שחברות התעופה הישראליות אינן יכולות להיכנס לאחת מבריתות התעופה הגדולות. לפי דו"ח של רשות התעופה האזרחית (רת"א) מסוף שנת 2011, הנוכחות המשמעותית של שלוש בריתות התעופה הגלובליות בנתב"ג  צפויה להתחזק, כאשר חלקן של 23 חברות תעופה החברות בסטאר אלייאנס צפוי לגדול ל-38% מכל היצע טיסות הנוסעים הסדירות בנתב"ג. השותפה הבכירה בסטאר אלייאנס היא חברת לופטהנזה והיא כוללת, בין השאר, את החברות סוויס, אוסטריאן, בריסל איירליינס ועוד חברות שטסות לישראל.

 

ניהול ענייני התעופה – עניין לאומי

בהנהלת ההתאחדות אומרים כי ניהול ענייני התעופה בישראל הינו עניין לאומי, שיש לערב בו את משרד התחבורה, על מנת שיטיל פיקוח על כל החלטות יאט"א החלות על ישראל, וחיובן בדיון ובאישור מקדים מטעמו, מכיוון שהשמים, כמו הקרקע, הם נכס אסטרטגי של המדינה.

מחר יהיה יום ההרצאות בכנס, שבמהלכו ירצה הכלכלן שלמה מעוז על התחזית הכלכלית לשנה הקרובה והשלכותיה על תחום הנסיעות ומומחים לשיווק יסקרו את מיצובו של סוכן הנסיעות והאתגרים העומדים בפניו בעולם של מציאות משתנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן