Skip to content

הבחירות בזימבבואה מעוררות חשש וישראל שוב בכותרות

במסגרת המורכבת של מערכת הבחירות בזימבבואה, שם שחוזר ועולה בתקשורת המקומית הוא של החברה הישראלית "ניקוב פרויקטים בינלאומיים", שלוקחת חלק בהכנת רשימות הבוחרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התקשורת בישראל כמעט ולא מדברת על הבחירות בזימבבואה שייערכו מחר. אין זה דבר חריג במיוחד, שכן התקשורת הישראלית ממעטת בסיקור בחירות במדינות אפריקניות באופן כללי, גם כשהן שנויות במחלוקת ומרתקות מילונים ברחבי העולם. עם זאת, כשחברה ישראלית נחשדת כי סייעה ומסייעת למועמד המוביל במערכת בחירות מושחתת ואנטי-דמוקרטית, היעדר התחקיר בנושא מעורר שאלות.

נשיא זימבבואה כבר 33 שנה - רוברט מוגבה (צילום: ויקיפדיה)

בזירה העולמית, כאמור, הבחירות בזימבבואה זוכות לתשומת לב רבה. הנשיא רוברט מוגבה, מנהיג ה-Zanu-PF (האיחוד הלאומי של זימבבואה האפריקנית – החזית הפטריוטית), נמצא בשלטון כבר 33 שנים, מאז השגת העצמאות של זימבבואה. ראש הממשלה מורגן צבאנגיראי הוא יריבו הבולט (מנהיג "התנועה לשינוי דמוקרטי" – MDC). הבחירות האחרונות שהתקיימו לפני חמש שנים אופיינו באלימות, הפחדה ושחיתות רבה, שהיו תוצאה של מספר שנים של סכסוכים פוליטיים קשים. הפתרון שהושג בבחירות של 2008 כדי לסיים את האלימות, היה הקמת ממשלת אחדות לאומית: מוגבה נותר נשיא המדינה וצבאנגיראי נהיה לראש הממשלה.

באשר למערכת הבחירות הנוכחית, גופים רבים הביעו בעבר אופטימיות בנוגע להתנהלותה. האיחוד האפריקאי למשל, הודיע כי הוא מרוצה מהאופן שבו התכוננה זימבבואה לבחירות. אף על פי כן, בימים האחרונים נאלצו גורמי חוץ ופנים שונים להכיר בכך שיש כמה בעיות. עם פתיחת הבחירות המוקדמות, צצו ונחשפו שחיתויות וכשלים שונים.

למשל, האתר "Think Africa Press"  פירסם אתמול סרטון, ובו נראים בין השאר אנשים שמספרים על תקיפות ואיומים מצד חיילים הדורשים נאמנות למוגבה. לפני שנתיים פורסם כי יותר מ-40 אלף אלף אנשים שמופיעים ברשימות הבוחרים אמורים להיות בני מאה ומעלה. תוחלת החיים הממוצעת בזימבבואה היא עד גיל 45.

מפגינים נגד שלטון מוגבה מחוץ למדינה (צילום: TwoWings, ויקימדיה)
מפגינים נגד שלטון מוגבה מחוץ למדינה (צילום: TwoWings, ויקימדיה)

אלו רק שתי דוגמאות מתוך עדויות ומקרים מתועדים רבים המצביעים על כך שהבחירות בזימבבואה, לא רק שאינן דמוקרטיות, אלא גם ששיטות הפעולה של השליט להבטיח כי ייבחר הן הרסניות ואלימות, וכוללות רציחות ועקירה של אנשים מבתיהם.

במסגרת המורכבת של מערכת הבחירות בזימבבואה, שם שחוזר ועולה בתקשורת המקומית ואף מעבר לה כבר משנת 2008, הוא של החברה הישראלית "ניקוב פרויקטים בינלאומיים", שלוקחת חלק בהכנת רשימות הבוחרים. לפני כעשרה ימים דרשה מפלגת ה-MBC מוועדת הבחירות לבטל את החוזה שיש לה עם החברה, בטענה כי היא מעורבת בהטייתן.

ה-"Mail & Guardian" הדרום אפריקאי פירסם כתבה מקיפה באפריל, שבה נטען על ידי מקורות ממשרד ההגנה של זימבבואה, כי החברה הישראלית עובדת על הבחירות הקרבות. "ניקוב", שלפי האתר שלה מתמחה הן ברישום אוכלוסין אזרחי והן בפתרונות אבטחה, הואשמה ב-2008 על ידי מפלגות האופוזיציה בזימבבואה, כי סייעה לזייף את תוצאות הבחירות לטובת מוגבה.

צבאנגיראי טען כי הוא גרף יותר מ-50 אחוז מהקולות בסיבוב הראשון, אך התוצאות שפורסמו הראו כי הוא גרף רק 47.9 אחוז מהקולות, לעומת מוגבה שגרף 43.2 אחוז. תוצאה כזו כפתה על המועמדים לצאת לסיבוב נוסף, אלא שקמפיין אלים במיוחד הביא את צבאנגיראי להסיר את מועמדותו לנשיאות.

פעילותה של חברת "ניקוב" במדינות נוספות באפריקה – בעיקר מעורבותה בבחירות בזמביה – כמו גם העבר של חברות ופרטים הקשורים ל"ניקוב" בצמרת הביטחון הישראלית, עוררו השערות בדבר החברה כחזית של ישראל המעוניינת להשאיר את מוגבה בשלטון מסיבותיה שלה. בתגובה להשערות אלו, הוציאה באותה שנה השגרירות הישראלית בפרטוריה, דרום אפריקה, הצהרה על כך שהמוסד אינו מעורב בבחירות בזימבבואה.

על פי העיתון "Mail on Sunday", ממסמכים של שירותי הביטחון של זימבבואה עולה כי לחברת "ניקוב" שולמו 13 מיליון דולר על ייעוץ בתחום הבחירות במערכת הנוכחית. תחקיר העיתון טוען שתפקידה של "ניקוב" הוא להשתמש במרשם התושבים וברשימת הבוחרים כדי לסייע לכאורה למוגבה לנצח בבחירות, וכי היא פועלת לשם כך בשיתוף פעולה עם ממשלת סין, התומכת בשימור כוחו של הנשיא. אתמול פורסם באתר zimeye כי ברשימת המצביעים יש מספר עצום של שמות – כ-2.3 מיליון – שמופיעים פעמיים. לפי בדיקת האתר, השמות הכפולים מופיעים באזורים שבהם יש תמיכה מובהקת במפלגת השלטון Zanu-PF.

לאחר שפורסמה הדרישה של ה-MBC , הגיב נציג חברת "ניקוב" בזימבבואה, רון אשר, לפניית  ה-"Mail & Guardian" והכחיש את ההאשמות. עם זאת, הוא לא אמר עם אילו גופים ממשלתיים בזימבבואה "ניקוב" עובדת, וכאן בדיוק מונחת הבעייתיות של פעילות החברה. אלו גם השאלות שגופי התקשורת במדינה מנסים לענות עליהן: ממי מקבלת "ניקוב" הוראות (גופים הנחשבים "נייטרליים" או כאלה שנשטלים לחלוטין על ידי מוגבה ומקורביו) והאם יש להם גישה לנתוני הבחירות, כך שיש באפשרותם להטות את התוצאות.

פורום הסולידריות עם זימבבואה (ZSF), שבו חברים כמה ארגונים דרום אפריקאים, אירגן ביום שבת האחרון הפגנה מול השגרירות הישראלית בפרטוריה. בהודעה על ההפגנה נכתב כי השגרירות נבחרה כיעד שמסמל את השותפות לדבר עבירה של הקהילה הבינלאומית עם ה"מיעוט החמוש ששולט במדינה באופן בלתי דמורקטי ומוכן לעשות הכול כדי להישאר בשלטון". דרישות המפגינים בין השאר היו ש"ניקוב" תיסוג ממעורבותה בבחירות בזימבבואה, וישראל תדרוש דין וחשבון מהחברות שלה על מעשיהן. נוסף על כך, חתמה מזכירות הפורום על עצומה נגד פעילותה של "ניקוב" במערכת הבחירות בזימבבואה, יחד עם 26 רשתות וקואליציות נוספות של ארגונים מרחבי אפריקה ומאירופה, והגישה אותה לשגרירות הישראלית.

הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג "אפריכאן"

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    1 באוגוסט 2013 @ 19:52

    חברה ישראלית פרטית עובדת שם אז נו …………. הישראלים שוב אשמים בשחיתות בעוני ברעב שהולך שם נו תתבגרו כל איש עסקים ישראלי רשאי לעשות מה שהוא רוצה כמובן במסגרת החוק נראה לי שפורום הסולידריות עם זימבבואה (ZSF),עומדים מאחוריו גופים אנטי ישראלים ללא קשר למאבק נגד החברה הישראלית שם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן