Skip to content

פרס לאיחוד האירופי: אם אתם רוצים לסייע בתהליך, אל תלחצו

כך אמר נשיא המדינה לנשיאת ליטא, המשמשת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי. הנשיאה הבטיחה כי תעלה את הנושא במפגש הבא של שרי החוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס פתח היום את ביקורו הממלכתי בליטא בפגישה מדינית עם הנשיאה  דליה גריבאוסקאיטה. ליטא מכהנת עתה כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי.

"ליטא, כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, מברכת על פתיחת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים", אמרה נשיאת ליטא לפרס. "האיחוד האירופי מקווה כי  לאחר שלוש שנים של קיפאון יהיו תוצאות טובות לתהליך בדמות שתי מדינות לשני עמים החיות זו לצד זו בשלום. האיחוד האירופי יעשה כל שניתן על מנת לתמוך בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ובהסכם העתידי".

נשיא המדינה ונשיאת ליטא, בטקס קבלת הפנים (צילום: משה מילנר/לע"מ)
נשיא המדינה ונשיאת ליטא, בטקס קבלת הפנים (צילום: משה מילנר/לע"מ)

הנשיא פרס התייחס בדבריו להחלטות האחרונות של האיחוד האירופי והודה לנשיאת ליטא ולשר החוץ על תמיכתם בהכרזה לכלול את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ברשימות ארגוני הטרור. בנוגע להחלטה שנתקבלה, להגביל את ההסכמים הכלכליים של האיחוד האירופי לגבולות הקו הירוק, קרא הנשיא פרס לנשיאת ליטא להפעיל את משקלה כנשיאת האיחוד התורנית ולדחות את ההחלטה שעשויה להזיק לתהליך השלום ואמר: "בעת הזו אין לנקוט צעדים ותכניות אשר יפריעו לשיחות. אם האיחוד האירופי רוצה לתמוך בתהליך אותו מוביל מזכיר המדינה קרי עליו לדחות את ההחלטה ולתת לצדדים לקבוע את הגבולות".

בסיום הפגישה אמר הנשיא: "אם האיחוד האירופי רוצה לסייע בתהליך השלום עליו לאפשר לשני הצדדים להגיע לכך בעצמם בהסכם וללא לחצים. ביקשתי שידחו את הנושא הזה לפחות לתשעה חודשים למשך המשא ומתן". נשיאת ליטא הבטיחה כי תעלה את הנושא במפגש הבא של שרי החוץ. בפגישה השתתף גם שר החוץ של ליטא ליאנס לינקוויציוס.

בהקשר פתיחת המשא ומתן והתקדמות תהליך השלום אמר הנשיא: "העם בישראל נושא תקווה כי תהליך השלום יישא פרי וכי יתקבל הפתרון 2 מדינות לשני עמים החיות זו לצד זו. פתיחת שיחות המשא ומתן כעת בוושינגטון זוהי התחלה מחודשת לשני הצדדים. העם בישראל רוצה שלום ולא אלטרנטיבה אחרת". יצוין כי בהמשך הביקור בליטא יקיים הנשיא פגישות מדיניות עם ראש ממשלת ליטא, יו"ר הפרלמנט ושרים בכירים.

הנשיאה גריבאוסקאיטה הדגישה כי היחסים עם מדינת ישראל חשובים ביותר לליטא ולאיחוד האירופי ואמרה: "ליטא לוקחת את תפקידה בנשיאות האיחוד האירופי ברצינות רבה. לישראל ולליטא יחסים בילטראליים חזקים זה 20 שנה, אנו רואים בישראל מודל של חדשנות ונפעל לחיזוק היחסים בין המדינות".

מחר, יקיים הנשיא טקס זיכרון לקורבנות השואה בקצהו של גיא ההריגה בפונאר שבליטא – בורות ההרג אשר שימשו לרצח ושריפת גופותיהם של כ-70,000 יהודים.  הנשיא פרס יישא תפילת קדיש לזכר אותם קורבנות, על שפת בורות ההריגה, 70 שנים לאחר חיסול גטו וילנה. את המעמד ההיסטורי תכבד הנשיאה בנוכחותה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן