Skip to content

הכנסת אישרה חוק המשילות וחוק משאל העם – ח"כ קול נענשה

בתגובה לענישתה של ח"כ עדי קול מ"יש עתיד" על הצבעתה נגד החוק, הודיעו יו"ר "העבודה" שלי יחימוביץ' וח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, כי אם ח"כ קול תרצה - מפלגת העבודה תקצה לה מכסת חקיקה. ח"כ ישראל אייכלר: "זו ממשלה אנטי-יהודית ואנטי-דמוקרטית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סמוך לשעה שלוש לפנות בוקר, לאחר שאישרה שורה ארוכה של חוקים, ובהם "חוק המשילות" וחוק משאל העם, יצאה הכנסת לפגרת הקיץ הארוכה, שתסתיים רק אחרי חגי תשרי. אישור החוקים האלו היה מלווה בדיון נוקב ובמחאה שכמוה לא נראתה עוד בכנסת – שתיקה ואף בכי מעל דוכן הכנסת. הדרמה הגיעה לשפל לאחר שח"כ עדי קול (יש עתיד) אולצה להתנצל פומבית ונענשה על ידי יו"ר סיעתה בשלילת זכויותיה הפרלמנטריות, זאת לאחר שהפגינה עצמאות והצביעה נגד חלקו הראשון של חוק המשילות.

בתגובה הודיעו יו"ר "העבודה" שלי יחימוביץ' וח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, כי אם ח"כ עדי קול תרצה, מפלגת העבודה תקצה לה מכסת חקיקה, על חשבון סיעת העבודה, כדי שתוכל להמשיך בפעילות פרלמנטרית. "מתנגדים לסתימת הפיות ביש עתיד", אמרו השניים. גם חברי כנסת אחרים גינו את ענישתה של ח"כ קול, והיה אף מי שהשווה את התנהגות מפלגתה לצפון קוריאה.

בחזרה למליאה - רק אחרי החגים (צילום: אתר הכנסת)
בחזרה למליאה - רק אחרי החגים (צילום: אתר הכנסת)

"חוק המשילות" אושר בדיון הלילי ברוב של 64 חברי כנסת, נגד 47. הצעת חוק להעלאת אחוז החסימה נועדה להעלות את אחוז החסימה משני אחוזים לארבעה אחוזים. במהלך הדיון הסוער עלו חברי כנסת מן האופוזיציה, אחד אחרי השני, לדוכן המליאה – וניצלו את הזמן שנקצב להם לנאום, כדי לשתוק מול אולם המליאה. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, לא עמדה בסערת הרגשות שהציפה אותה ופרצה בבכי. ח"כ אחמד (רע"מ-תע"ל) טיבי לא הסתפק בשתיקה – והפנה את גבו למליאה. ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) הדביק סרט דביק לפיו.

ח"כ ניצן הורביץ (מרצ) שתק במשך דקה ואז אמר: "עמדתי דקה דומייה זיכרון לדמוקרטיה שמנסים להרוס. אני לא חבר בבל"ד, אבל אין לי בעיה שיבטאו את הקול הזה. לא מבין מה האובססיה לחיסול כוחות וביטוי לייצוג. זו הבעיה שמעיקה על החברה הישראלית? חסרות בעיות? אני לא חבר ברע"מ-תע"ל אבל מגיע להם ייצוג. הם מייצגים קול מובחן וברור. זה חוק קטנוני ופתטי. אין לו רוב והוא לא יצלח את שלבי החקיקה. זה חוק פח".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עלה לדוכן ואמר: "חז"ל אומרים 'והמשכיל בעת ההיא יידום'. מי שמכיר אותי יודע כמה קשה לי לשתוק, אבל אעשה זאת כהזדהות עם הסיעות הערביות". בתגובה אמרה סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ גילה גמליאל (הליכוד ביתנו): "גפני גם כשאתה שותק אתה גורם לסערה". ואז הוסיפה: "סוף סוף משהו הצליח להשתיק את גפני".

ח"כ נחמן שי (העבודה): "אני מציע לא להקל ראש, זהו מפגן עצוב של חברים שחשים שהבית הזה חדל להיות הבית שלהם. אני רוצה לשתוק איתם ביחד".

ח"כ סילבן שלום (הליכוד ביתנו) קרא כאן קריאת ביניים: "אתה לא חושב שכל המחזה הזה מבזה את הכנסת?" ח"כ שי השיב: "לדעתי זה מכבד את הבית הזה. זו דרך שאומרת יותר מכל מילה אחרת".

גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הביע הזדהות עם הח"כים הערבים והשתתק. גם ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) בחרה לשתוק: "נאמרו הרבה מילים אבל הדבר העצוב הוא שלא מתקיים דיאלוג, לכן אצטרף לחבריי ואשתוק".

הגביהו את רף הכניסה לכנסת: אחוז החסימה הועלה לארבעה אחוזים (צילום: רפי מיכאלי)
הגביהו את רף הכניסה לכנסת: אחוז החסימה הועלה לארבעה אחוזים (צילום: רפי מיכאלי)

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) עלה לדוכן והביע בעברית – וגם בערבית – את הזדהותו עם האוכלוסייה הערבית: "קמה פה מדינה שנלחמת נגד אזרחיה, גם נגד החרדים. זו ממשלה אנטי-יהודית ואנטי-דמוקרטית. יש מיליון ומאה אלף אזרחים ערבים ששותקים, יש הדרת ערבים והדרת חרדים. הכנסת אינה חזות הכול. מרגע זה, תקשיבו טוב לשתיקה שלנו. אבוי למדינה שהפכה למדינה לא יהודית ולא דמוקרטית".

הדרמה לא פסחה גם על ההצבעה עצמה, על "חוק המשילות". יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ רובי ריבלין, הצביע נגד החוק ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נמנע בהצבעה. גם ח"כ עדי קול (יש עתיד), נמנעה בהצבעה על חלקו הראשון של החוק. התגובה היתה מיידית: ח"כ עדי כהן הושעתה על ידי מפלגתה מעבודתה בוועדות הכנסת ונמנעה ממנה הזכות להגיש הצעות חוק. בהצבעה על חלקו השני של החוק היא כבר הצביעה בעדו ואף התנצלה פומבית.

עדי קול. תפסה עצמאות - ונענשה מיד (צילום: אתר הכנסת)
עדי קול. תפסה עצמאות - ונענשה מיד (צילום: אתר הכנסת)

סמוך לשעה 3 אחר חצות אישרה מליאת הכנסת, בקריאה ראשונה, ברוב של 66 נגד 45 חברי כנסת, גם את הצעת "חוק יסוד: משאל עם" שאושרה בתחילת השבוע ע"י הממשלה.

החוק נועד לעגן בחוק יסוד את החובה לערוך משאל עם לצורך אישור הסכמים מדיניים או החלטות ממשלה שאושרו בכנסת, לפיהן לא יחולו עוד המשפט, השיפוט והמינהל של מדינת ישראל על שטחים משטחי המדינה.

שר הפנים, ח"כ גדעון סער, נימק: "כשהדברים יוכרעו ונעמוד משני צדי המתרס, אף אחד לא היה רוצה שהדברים יוכרעו עם עריקים שמפתים אותם תמורת טובות הנאה".

ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו): "חוק משאל עם עבר ברוב שאף חוק אחר לא קיבל – יותר מ-61 ח"כים בקריאה ראשונה. כל ההסתייגויות נדחו ברוב של 61 ויותר, גם בקריאה שלישית. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו עבר ב-30 קולות והפך לחוקה. שערורייה. כמי שהוביל את חקיקת החוק, מי ייתן ולעולם לא נזדקק להשתמש בחוק הזה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר: "הכוונה מאחורי החוק הזה לסנדל את השלום". ח"כ עיסאווי פרייג' (מרצ) טען כי משאל העם הוא תרגיל. "בילבלתם אותנו. מה אתם רוצים? משילות או משאל עם? יש כאן ממשלה פחדנית. התרגיל שקוף. זה עוד תעלול שלא צריך להסתיר מאחורי חוק". ח"כ תמר זנדברג אמרה כי כל הסכם שלום עם הפלסטינים יקבל תמיכה של העם ברוב גדול, כי העם בישראל הוא חפץ שלום. ח"כ מוחמד ברכה אמר כי הקואליציה מנסה ליצור "דיקטטורה סמי-פאשיסטית".

ראובן (רובי) ריבלין. הפגין עצמאות - ולא נענש (צילום: ציפי מנשה)
ראובן (רובי) ריבלין. הפגין עצמאות - ולא נענש (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (עבודה) אמר כי חוק משאל עם בעייתי מבחינה חוקתית לאור העובדה שבמדינת ישראל הפרלמנט הוא הריבון והמדינה היא דמוקרטיה פרלמנטרית.

"חוק משאל עם לא יכול לעבור בחטף. איני שולל בעתיד דיון רציני במשאל עם. החוק הנוכחי הוא ברמה של סיסמה. יש לקיים דיון רציני", אמר ח"כ הרצוג.

ח"כ איציק שמולי (עבודה) דיבר אל חברי "יש עתיד" ואמר: "יש תענוג אחד שלא תחוו כנראה בכנסת הזו והוא לעלות ולדבר בחופשיות מעל גבי הכנסת". הוא התייחס כמובן, ליחסה של "יש עתיד" לח"כ עדי קול. ח"כ איתן כבל (עבודה): "הייתי מוכן להיות זבוב על הקיר כדי לראות את התייחסות יש עתיד לח"כ עדי קול. היו טלטולים?" שאל ח"כ כבל.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "חברת כנסת (עדי קול) התנגדה לקו של יש עתיד וביקשה להימנע. הכתיבו לה התנצלות והשעו אותה מן הוועדות. המפלגה הזו היא כמו בצפון קוריאה".

שר הכלכלה נפתלי בנט (הבית היהודי): "הלילה אנחנו עושים היסטוריה. צריך להיות ברור לכולם: ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. אני שומע את אריה דרעי מטיף לי. הרי ש"ס העבירה את הסכם אוסלו, מה אתם מטיפים לי?"

סגן השר המקשר בין הממשלה לכנסת, אופיר אקוניס: "בסוגיה הציבורית המפלגת ביותר את החברה שלנו יחליט כל אחד מהציבור. הם ילכו לקלפי ויחליטו האם לקבל את ההסכם אליו הגיעה הממשלה. שני ראשי ממשלה העבירו בכנסת גם הסכמי אוסלו וגם ההתנתקות בלי לפנות אל הציבור. באולם הזה העבירו את הסכמי אוסלו ב' על חודו של מיצובישי. ההתנתקות אושרה בממשלה רק לאחר שבשעת בוקר מוקדמת פוטרו שני שרים כי לא הסכימו עם ראש הממשלה דאז, אריק שרון. אסור שיקרו יותר קומבינות כאלה. כדי למנוע את כל זה יזמנו את חוק 'משאל עם'".

סיכם את הדיון שר הפנים גדעון סער (הליכוד ביתנו): "כשישבנו בשיתוף עם העבודה בממשלה, הצביעה מפלגת העבודה בעד חוק משאל עם. עכשיו פתאום זה הפך לחוק פוליטי! התהליך המדיני התחיל, ואם הייתם היום בממשלה, אני בטוח שהייתם מצביעים בעד".

3 Comments

  1. צדוק התקוה
    1 באוגוסט 2013 @ 19:56

    יו"ר מרצ, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, לא עמדה בסערת הרגשות שהציפה אותה ופרצה בבכי. ח"כ אחמד (רע"מ-תע"ל) טיבי לא הסתפק בשתיקה – והפנה את גבו למליאה. ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) הדביק סרט דביק לפיו.
    כנראה יש להם באמת ממה לחשוש אחרת לא הינו רואים את המיציג אהבתי במיוחד את הקטע של ח"כ זהבה גלאון

  2. פנינה כץ
    1 באוגוסט 2013 @ 18:02

    לפני ארבעה חודשים היינו בבחירות רק ראש ממשלה פחדן נזקק למשאל עם.
    וחוק המשילות, ממטבחו של השף ליברמן, כמה דמוקרטי יכול להיות חוק היוצא מהמטבח האוקראיני-פוטיני???

    • צדוק התקוה
      1 באוגוסט 2013 @ 19:59

      בקשר למשאל העם אני לא מבין מה הפחד שאחז בצד השמאלי של המפה לפי השמאל רוב העם בעד הסכם שלום אם כך מה הבעיה שיהיה משאל עם אז מה החשש שאחז בהם ………..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן