Skip to content

"פונאר הוא אזהרה לכולנו, לדורות הבאים: לעולם לא עוד"

כך אמר נשיא המדינה שמעון פרס, שקיים הבוקר ביחד עם נשיאת ליטא טקס זיכרון לקורבנות השואה, בשפת גיא ההריגה בפונאר שבליטא. "מדינת ישראל היא הניצחון החי לזוועות השואה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס, קיים הבוקר ביחד עם נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה טקס זיכרון  לקורבנות השואה בשפת גיא ההריגה בפונאר שבליטא – בורות ההרג אשר שימשו לרצח, קבורה אכזרית ושריפת גופותיהם של כ-70אלף יהודים. 70 שנים לאחר חיסול גטו וילנה, נשא הנשיא פרס נאום מיוחד.

לאחר הנאומים אל מול האנדרטה צעדו שני הנשיאים בתוך היער בליווי ניצולת השואה פניה קלינסקי, אל שפת בור ההריגה בפונאר. קלינסקי סיפרה את סיפור זוועת משפחה אשר אבדה, ונשיא המדינה נשא תפילת "קדיש" והניח אבן לזכרם של הקורבנות היהודים שנרצחו בבורות ההרג בפונאר. בטקס השתתפו מאות נציגי הקהילה היהודית, ניצולי שואה ורב הקהילה.

בנאומו בטקס המרכזי בפונאר אמר הנשיא פרס כי: "צבעו של הטבע הפסטורלי האופף אותנו מכל עבר הוא ירוק, אך האדמה אדומה מדם. בעמק הרצח של פונאר לא היו תאי גזים. רק רצח ישיר. פיזי ולחיצה מדויקת ומחושבת על ההדק אחד אחרי השני. 500 בכל יום. יום אחרי יום. ללא הפסקה. ללא חרטה. ללא מחשבה שניה. ללא מחשבה כלל. רוצחים. ההיסטוריה לא ידעה אכזריות שכזו מעולם. מהגופות החרוכות נותרה רק הרוח, איתנה ונצחית אל מול הרוע. רוחו של עמנו, רוח המוסר ותיקון עולם שהיתה חסינה מכדורי הרצח. פונאר הוא אזהרה לכולנו. לדורות הבאים. לעולם לא עוד. לעולם, אף לא לרגע קט, לא נירתע אל מול הגזענות, אנטישמיות והשמדה המונית".

מול הבור. נשיא המדינה ונשיאת ליטא בטכס האזכרה בפונאר (צילום: משה מילנר/לע"מ)
מול הבור. נשיא המדינה ונשיאת ליטא בטכס האזכרה בפונאר (צילום: משה מילנר/לע"מ)

נשיאת ליטא נשאה דברים ואמרה כי: "קשה למצוא מילים שיתארו את זוועות השואה. כולם היו חברינו, שכנינו והזמן לא ימלא את החור בליבנו. עלינו להנציח את הקורבנות ולזכור את אלו שמצאו בליבם את המקום המוסרי להצלת יהודים. זיכרון הזוועות מורה לכולנו לעמוד יחד כנגד הישנות תופעות שואה. העם בישראל ובליטא לעולם לא ישכח את העבר, ויכבד את ההווה בשם העתיד. נבנה חברה שתאזין ותכבד את זולתנו, לעתיד טוב יותר".

"ישראל - מבצרם של השורדים". הנשיא פרס מניח זר לרגלי האנדרטא (צילום: משה מילנר/לע"מ)
"ישראל - מבצרם של השורדים". הנשיא פרס מניח זר לרגלי האנדרטא (צילום: משה מילנר/לע"מ)

נשיא המדינה המשיך ואמר: "מדינת ישראל היא הניצחון החי לזוועות השואה. מבצרם של השורדים. משמעות לתקוותיהם של 6 מיליון יהודים. המשך החלומות הקטועים של מיליון וחצי ילדים אשר נגדעו חייהם. הדם שנספג באפר של פונאר לא יכופר עד אשר יהיה לקחו נחלת האנושות כולה. במסענו מתחתית העבר לשיאו של המחר אנו נחושים מתמיד, נשאף לצדק ונושיט יד לשלום. אנו מתחייבים לזכור את צל העבר אך גם להאיר את העתיד. "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עם ישראל ואמרו אמן".

הנשיא פרס ישוב הערב לישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן