Skip to content

מי יוציא את השד העדתי מאמנון לוי

"השד העדתי" (חמישי, ערוץ 10) של אמנון לוי הוא מסמך מטלטל לעיתים, אבל גם מופרך. השאלה עד כמה הוא אמת ועד כמה אמת היא עניין אישי, והאם הסדרה הזו מחדשת לנו משהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמנון לוי יצא לעשות מסמך דוקומנטרי שיש בו אלמנט מרכזי אישי. יצא לו שעטנז מרגש מאוד, מטלטל לעתים. "השד העדתי" (חמישי, ערוץ 10). נשאלת השאלה, עד כמה הוא אמת, ועד כמה אמת היא עניין אישי. אמנון לוי השתכנז. את זה אמרו לו אחיו, בגילוי לב. כששאל אותם האם לעשות את הסדרה הזאת, הם הסתייגו, מאותה סיבה בדיוק. כשהלך לשאול את עמיתיו בתקשורת, גם הם הסתייגו. אורלי וילנאי אמרה לו, שבנה בן ה-11 לא יודע להבדיל בין אשכנזים לספרדים.

את זה, אגב, גם אני יכולה לומר על בתי בת ה-12. אבל זאת לא חוכמה, כיוון שאנחנו חיים במדינת תל אביב, גם כאשר אנחנו גרים ברמת גן, בראשון לציון או בפתח תקווה. במדינה שלנו, אכן נראה שיש אינטגרציה הולכת ועולה, גם בלי להתאמץ במיוחד. נישואים של אשכנזים וספרדים הם אחד הגורמים לכך.

לא יודעים להבדיל בין אשכנזים לספרדים. לוי, וילנאי ומרוז. התמונות באדיבות ערוץ 10

מצד שני, אמנון לוי מביא את הפן האישי. בילדותו, האשכנזים היו זרים לו. בבית הספר הבין שהם החזקים ולכן רצה לדמות להם. הוא הלך והתנכר מאביו, אותו ראה בשיא השפלתו כשאשכנזייה אצלה עבד כשיפוצניק אמרה לו, שהספרדים מכים את נשותיהם, ובכלל הם כמו חיות. לוי רצה להצליח, לכן בחר להיות "ווזווז", למד באוניברסיטה העברית וקומם עליו את משפחתו בכך שלא הגיע הביתה. ומי אשם בכך? האשכנזים, כמובן.

המזרחיים הופלו מהתחלה, בכך ששלחו אותם לאזורי פריפריה וספר. אגב, גם רבים מהאשכנזים העולים נשלחו לשם. בין השאר, אם ארשה לעצמי לכתוב בנימה אישית, אבי הדוקטור ואמי הסטודנטית לרפואה נשלחו למעברה ליד נהריה, ישר מהאוניה שתחנתה הראשונה היתה בפולין. אם היתה שם מכולת, אומרת אמי, הם היו נשארים. כיוון שגם מכולת לא היתה, הם עברו למרכז. אבי הדוקטור לא התקבל לעבודה באוניברסיטה העברית כיוון שהיה אשכנזי מהתפוצה הלא נכונה, ואמי מעולם לא סיימה את לימודיה ונשארה עקרת בית. אבי, אגב, היה מראשוני אוניברסיטת תל אביב שנים לאחר מכן. זה הסיפור שלי, אבל גם סיפורם של חברים אשכנזים רבים.

מה עלה על אלו שנותרו בפריפריה? לוי מביא, בעצתו של הסוציולוג פרופ' יהודה שנהב, את קולותיהם של בני נוער מנתיבות וקריית מלאכי. והקולות אכן מזעזעים. הם מזעזעים בעיקר בשלב בו בני הנוער הללו לא רואים לעצמם מוצא. הם מעידים על עצמם שהם פחות חכמים מהאשכנזים. אולם השיחה עם לוי מטלטלת אותם. הם מבינים שהם לא פחות חכמים, אלא שיש להם פחות הזדמנויות, והם מחפשים את האשכנזי העשיר שיוציא אותם מהמקום הזה, בו אין להם אפשרויות. המחשבה שזאת צריכה להיות המדינה בה הם חיים אפילו לא עולה על דעתם.

קולות מזעזעים של בני נוער מהפריפריה. לוי והסוציולוג פרופ' יהודה שנהב

הצעירים חושבים שהצבא הוא דרך להתערות חברתית עבורם, לרכישת מקצוע, להוכחה לעצמם ולמדינה מי הם ומה הם יכולים לעשות. אמנון לוי אומר שלא, שהאשכנזים הם אלה שזוכים בתפקידים הטובים והמזרחיים נשארים עם תפקידי הטבחים, הנהגים והשין גימלים. הוא הולך להפגש  עם ד"ר זאב לרר, סוציולוג צבאי שבחן את הנושא, והוא אומר שדווקא יש שינוי, הפער עדיין לא נסגר אבל הוא מצטמצם.

אמנון לוי נותר עם כעסים ישנים, בעיקר על עצמו, תחושת נחיתות של הילד שנטש את אביו, ומביא מזרחיים נוספים שהצליחו, כמו השחקן רמי דנון והעיתונאית מירב בטיטו, וכמוהו התנתקו ממזרחיותם ומלקים את עצמם על כך. זה נושא לסרט אחד, סרט מרגש.

הדוקו המלווה את הכעסים העצמיים האלו הוא נושא אחר. שם יש הרבה בלבול, בין מה שהיה ומה שקיים היום, התפתחויות חברתיות, כלכליות ופוליטיות מאז ילדותו ונעוריו של לוי ועד היום, בעיות שקיימות היום ופתרונות שניתן וצריך לתת היום. הבעיות הן בעיקרן בפריפריה הגדולה שלנו, שם ילדים חושבים שהם חכמים פחות, לא בגלל שאין להם חברים אשכנזים, אלא בגלל שהפריפריה מקופחת בתקציבים לחינוך ולפיתוח המוטיבציה שלהם, כמו גם בהרבה תחומים אחרים.

21 Comments

  1. מירי
    16 באוגוסט 2013 @ 14:57

    אמנון הסדרה לא תשנה כלום דוגמה לכל יהדי שהגיע לאנגליה צרפת מצבו הרבה יותר מכובד תשאל למה ?

  2. מירי
    15 באוגוסט 2013 @ 16:36

    אי אפשר להכחיש את העוול שנעשה למזרחיים צריך להתקדם מזרחיים שהתקדמו כבר שמו זאת אחורה. נכון יש עדין אי אלו מקרים מעצבנים למשל אהוד ברק ביקש סליחה זאת הוחכה שנעשה עוול כל הסיפור על הרפז אני חושבת שברק עדין שונא מזרחיים אשכנזי מזרחי ,בניהו מזרחי .חישבו על זה

  3. שרה
    6 באוגוסט 2013 @ 23:41

    די נמאס כבר לחלק את הישראלים למזחים ואשכנזים. כ״מזרחית" שנולדה בארץ, דור שלישי, בבית עני מאד במושגים של היום, למדנו בבית הליכות של צניעות, כבוד לזולת, עזרה לזולת, חשיבות הלימודים והידע וכל הערכים החשובים להיות "בני אדם". מי דיבר בכלל על אפלייה, אשכנזים, נתנו להם, לקחו לנו….חינוך טוב בבית לא תלוי בכסף, במקום בו אתה חי, או בבית הספר. הכל תלוי בתרבות שההורים מעניקים לילדיהם, ילדים שיגדלו בבית שבו שוטפים להם את המוח על קיפוח, לא יגיעו לשום מקום. אמנון לוי היקר, מה שהיה היה, צריך להסתכל קדימה ובבקשה, באמת נמאס מהנושא הזה. ד״ש והחרדים עושים מספיק נזק, אל תוסיף.

  4. Павел
    4 באוגוסט 2013 @ 14:30

    תסלחו ל, תסלחו לי מאוד.
    לא ברור לי מה הבעיה של אמנון לוי
    כי לפני שהוא מנסה להגדיר את הבעיה, הוא איננו מגדיר מושגי יסוד.

    מה זה "מזרחי"? "מזרחיות"?
    האם מדובר בהשתייכות לאחת מהעדות?
    האם מדובר בנוסח תפילה אשכנזה מול ספרדי?
    האם מדובר בהגדרה עצמית תרבותית – "מזרחי" מול "אשכנזי"?

    ואולי אני המזרחי האמיתי, כי המקום שממנו אני מגיע נמצא הרבה יותר מזרחית מצפון אפריקה? ועם זאת, מבחינה תרבותית יש ביני לבין "מזרחי" מצוי תהום שלא ניתנת לגישור. וזה לא בגלל הקיפוח העדתי.
    תאמינו לי, בטור עולה שנת 1990 סבלתי בדיוק מאותה האפליה, אבל פעמיים – פעם אחת מהוותיקים האשכנזים, ופעם שניה – מה-"עמך", שאת העויינות שלו אני מרגיש עד היום.
    ולדעתי צודקת אביבה כשכותבת שהשד העדתי היחיד נמצא בתוך מי שזועק אותו.

  5. ש
    3 באוגוסט 2013 @ 13:19

    חבל שהתוכנית הזאת כל כך מגמתית.
    אם מדברים על השד העדתי שידברו על 2 הצדדים.
    אמנון ראיינת בכתבה שלך ילדים "מזרחים" שטענו שאשכנזים שקטים, עדינים, קרים,לא אוהבים משפחתיות,עם האף למעלה.אם אני הייתי אומרת את אותו הדבר על מזרחים היית קורא לי גזענית.

    אני גדלתי במרכז המדינה. בבניין שלי היו יותר מזרחים מאשכנזים.
    היו מרביצים לי כל יום בכיתה כי אני "לבנה" , "לבן" , "סבון", אמרו לי שהיטלר לא סיים את המלאכה שלו. שאלו אם אני שומרת את סבא שלי במקלחת. כשאח שלך ביקש מאמא לרחוץ אותו הייטב כדי שיהיה לבן יותר אני ביקשתי מאמא שתיקח אותי לים כדי שאהיה חומה יותר. רציתי להראות חומה ויפה כמו הבנות בכיתה.
    כשהגיעה העליה מרוסיה צחקו על הילדים עם המבטא המוזר, אף אחד לא רצה לשבת לידם כי "רוסים מסריחים", הם היו מקבלים מכות כי הם קומוניסטים. פחדו שהם יקחו לנו את העבודות. הרוסים לא קיבלו את התארים שלהם בחזרה למרות שהיו מלומדים ובעלי ניסיון.אבא של בעלי היה מספיק טוב כדי לעבוד על האטום הרוסי אבל מספיק טוב כדי לקבל את תואר הדוקטורט שלו בארץ. כך קיבלנו מנקי רחובות עם תעודה של דוקטור ומהנדס. רופא שמנקה בתי חולים. זה לא שד עדתי? מי דיבר על הקיפוח שלהם על השד הרוסי?

    בכתבה הילדים אמרו שהם לא יכולים להיות רופאים כי זה רחוק מהם. הם טענו שלאשכנזים יותר חשוב הלימודים.
    אני שואלת אותך, מי אחראי לחינוך הילדים,האשכנזים? האשכנזים גרים עם אותם הילדים בבית? האין זה ההורים שאחראים לחינוך בניהם? מדוע ההורים של אותם ילדים מזרחיים לא יושבים ודוגרים איתם על הלימודים כדי שיוציאו תעודות טובות ויתקבלו לאוניברסיטאות מובילות? מדוע ההורים שלהם לא מספרים להם שהם יכולים להיות רופאים,מהנדסים וכ"ו,במרוקו לא היום רופאים,לא היו מהנדסים,אולי בספרד לא היו רופאים?בתימן לא היו עורכי דין?כל העניין הזה שאם לומדים מקצוע אז עובדים במקצוע שלומדים הוא חדש לכל המזרחיים? אתה חושב שבכל בית אשכנזי יש אבא רופא ואמא מהנדסת ולכן כל האשכנזים עובדים במקצועות האלו?

    סבא שלי נגר. נגר פשוט איש עבודה. ההורים שלו היו חייטים. לאמא שלי הוא כל הזמן טיפטף שהלימודים הכי חשובים למרות שלא סיים כיתה ג' או אולי דווקא בגלל זה. אמא שלי למדה מקצוע והתקדמה בחיים, לילדים שלה המשיכה לטפטף שהלימודים הכי חשובים ולכן הילדים שלה יצאו מהנדסים,אנשי מחשבים ומדע, לא בגלל שאנחנו אשכזנים,בגלל שלהורים היה חשוב שלילדים שלהם יהיה יותר טוב בחיים ממה שהיה להם.הכל מתחיל בבית.

    אתה טוען בעצמך שכשהלכת ללימודים אבא שלך התבייש בכך שאתה לא עובד. למה? אם הוא רצה בן רופא למה לא גרם לך ללמוד למה לא תמך בך? הרי לפי הילדים ההורים המזרחים כל כך חמים ומשפחתים,אז למה הם לא דואגים להשכלה לילדים שלהם בחום ובאהבה? למה אבא שלך שם לך רגל? גרם לך להתרחק. אולי אם היה מקבל את הלימודים שלך לא היית מרגיש שאתה צריך לברוח מהמזרחיות שלך. הסיפור שלך הוא לא סיפור של שד עדתי, הוא סיפור של מנטליות משפחתית.
    במשפחה שלך לא ראו לימודים כמשהו שהוא חובה כדי להצליח,משהו להתגאות בו וחבל. אני מקווה שעם הילדים שלך אתה מתקן.

    נ.ב אם תסתכל על גלי העליה שהגיעו לארץ תראה שכל דור ודור הופלה לרעה בדרך אחרת ולכל דור היו הקשיים שלו.
    את העליה הראשונה והשניה שלחו למות בביצות וקדחת ולישב את הארץ. את העליה השלישית עד חמישית שלחו להתיישב בין הערבים, את העליה הבאות שלחו לעיירות פיתוח ללא של משאב. לכל אחד היה קשה,גם את תל אביב בנו עולים חסרי אמצעים. אני לא שומעת על הרומנים שבוכים שלקחו להם את התרבות,ברדיו לא שומעים שירים רומנים,לא מדברים על האוכל הרומני,אתה לא מכיר סופרים ומשוררים רומנים. התרבות האשכנזית היא ממש לא תרבות רומנית. הרומנים לא דומים לפולנים, הפולנים לא דומים לגרמנים, הגרמנים לא דומים לבולגרים שלמרות שהם צמודים לרומניה נחשבים לספרדים…
    כשרומנים הגיעו לארץ אף אחד לא רץ לתת להם עבודה כי רומנים "גנבים", הם לא התיישבו בתל אביב. זרקו אותם ברוחמה, באר שבע, צפת ובקריות שאז היו מלאות בצריפונים. הרבה אנשים משכילים הלכו לעבוד בעבודות כפיים. הפכו לנהגים,פועלים והקימו עסקים משלהם בגלל שלא רצו להעסיק אותם. את הילדים שלהם הם דחפו קדימה וכך גם המזרחים צרכים לעשות. הדרך היחידה לחסל בורות היא השכלה. נקודה.

  6. משתכנז
    3 באוגוסט 2013 @ 0:23

    צפיתי מרותק בתכניתו של אמנן לוי .שנות ילדותי בקיבוץ שבו כל הקבוצה הייתה אשכנזית צפו ועלו נזכרתי בניסיונותיי ובמאמץ האדיר שהשקעתי כדי להדחיק את מוצאי המזרחי .התרחקתי מהמשפחה התנכרתי למנהגיה והכל כדי להשתכנז. עד היום אני מתרחק ממוצאי המזרחי ומסתייג מהתרבות המזרחית מהשפה הערבית .
    אינני מאשים אף אחד אבל עובדה שהאליטה במדינה מורכבת בעיקרה מאשכנזים .מצב הקיים לאורך 65 שנה מקום המדינה ועד היום האם זה ניסיון מכוון להרחיק את המזרחיים-להדיר אותם -אינני יודע אבל זוהי עובדה שלא ניתן להתכחש אליה..עובדה זו אומרת דרשני. אינני רצה להתנבא אבל יש לי חשש כבד שהשד הזה יתפרץ ויכלה כל חלקה טובה המזרחיים יתבעו את חלקם בעוגת השלטון .

  7. עצוב , ואם זה לא מבויים זה עוד יותר עצוב ...
    2 באוגוסט 2013 @ 21:38

    יש לי ילדה ששמה הוא דניאל פרץ , אני לא בא בתלונות לילד דניאל פרץ , אני בא בטענות להורים שלו . איך לעזאזל הצליחו לשדר לילד בגיל העשרה שסופו להיות פועל ? אני מגיע ממשפחה מזרחית , מאוד גאה בערכים שלי … אבל יותר חשוב להגיד לאף פעם לא שידרו שיש קשר בין המוצא שלי למקום שאגיע בחיים … ובן אדם עוצר במקום שהוא מחליט לעצור ולא במקום שמחליטים בשבילו .
    בנסיוני הדל בחיים של בסהכ 3 עשורים חשוב לי להגיד , אף פעם לו הרגשתי שחסמו אותי בגלל העדה שלי , לא בצבא ולא בלימודים אקדמאים ולא בחברות ההיטק המובילות בארץ …שהייתי טוב גדלתי מיזה ושהייתי פחות טוב גדלתי מיזה יותר .
    הורים יקרים , תגדלו את הילדים שלכם למעוף וחוסר גבולות , והעיסוק אחרי המעטפת של העדתיות לא תוביל אותכם ואת ילדכם לשום מקום טוב . בהצלחה .

  8. מאיר טורגמן
    2 באוגוסט 2013 @ 19:19

    אמנון נגע בליבת העיניין והיא תחושה קבועה של פחיתות הספרדי מול האשכנזי

    אני יליד הארץ בן לעולים ממרוקו,נשוי לאשכנזיה.בעל תפקיד מכובד.גר במקום נחשב.נוסע ברכב הנכון ובכל זאת חש עמוק עמוק בפנים שאמנון לוי
    צודק.אסביר זאת בדוגמא קטנה.כשאשכנזי נוסע ברכב נניח מיסוג בי אם דבליו (ממש כך) הוא אנין טעם.כשספרדי במעמד זהה לחלוטין ינהג באותו הרכב ממש(ואז זה בה אם ווה) הוא מקוטלג כאיש לא תרבותי אך בעל אמצעים.זה כל הסיפור.

    אז אמנון לוי-להציג הבעיה זה נהדר.אולי יש לך פיתרון לעיניין ובעיקר לדור שלישי ורביעי?

  9. פנינה כץ
    2 באוגוסט 2013 @ 11:14

    אמנון לוי בלתי אמין בסידרה הזאת.
    אולי כי הוא "התאשכנז" והוא לא מצליח לצאת מפרוטוטייפ שהוא כלוא בתוכו.
    הנושא עצוב מאוד ובעיקר היה קשה לשמוע עד כמה ילדי הפריפריה מנותקים וחווים
    נמיכות קומה ביחס לאשכנזים. הילדים האלה שדיברו בסידרה נולדו בישראל
    הם לא עולים חדשים וזה לא נתפס עד כמה מוחם נשטף. ש"ס עשתה עבודת שטח
    יסודית מאוד בפריפרייה אין ספק בכך. מה שימח אותי בכל זאת שבניגוד להוריהם
    הילדים האלה רוצים להצליח בצבא בתפקידים בכירים ולא נכנעים לנמיכות הקומה שכל כך מנסים לטפטף
    להם. לאו דווקא האשכנזים אלא דור הורים שחווה פגיעות ופוליטיקאים כמו שס שהם בעלי אינטרס
    להנציח את החוויה העדתית הזאת.

    • שעטנז?! חוששים מהאמת?! אומץ ציבורי נחוץ במיוחד כעת
      2 באוגוסט 2013 @ 14:14

      אם לאמנון לוי יש אומץ, שייכנס בתוכניתו בפרשת ילדי תימן. (אגב ילדי תימן והמזרח)

      כמו שדאגו לזעוק 'איפה יוסל'ה?' בשנות ה-50, מישהו צריך לזעוק 'איפה הילדים?'
      אשכנזים תמיד דאגו לסתום לנו את הפה מתוך רגש עליונות שפג תוקפו.

  10. מילה
    2 באוגוסט 2013 @ 7:31

    זה שגם אשכנזים נשלחו למעברות ולא שולבו בקלות בעבודה לא מתחיל להיות דומה למה שהממסד העביר את המזרחים לדורותיהם. תלמדי קצת על ההסיטוריה של היישוב לפני שאת בכלל מתחילה לעשות את ההשוואה המגוחכת הזאת. אם תדעי אפילו טיפונת ממה שעברו, למשל, התימנים החל מ1882, תתביישי בהשוואה שעשית.

    • דור שלישי
      6 באוגוסט 2013 @ 12:06

      את עוסקת בהשוואות מי סבל יותר התימנים או ניצולי שואה? כדור שלישי לתימניה וניצול שואה זה לא מעניין ולא רלוונטי.

  11. עירית
    1 באוגוסט 2013 @ 23:57

    תמיד המעמד החזק מתקשה לראות אפליה, ככה לגבי גברים וככה לגבי אשכנזים שגרים במרכז הארץ. רק מי שנמצא מחוץ לגדר, בפריפריה ובמזרחיות, מרגיש ויודע כמה כוח ומאבק נדרש כשי להתגבר על נתוני הפתיחה החברתיים הכל כך גרועים.
    חובתנו המוסרית, שלנו האשכנזים שנולדו עם נקודת פתיחה נוחה יותר, לפחות להכיר בכך. ההתכחשות למצב של חיה ואי צדק חברתי מסייעת להנציח אותו.

    • מילה
      2 באוגוסט 2013 @ 14:41

      אמת ויציב!

  12. י
    1 באוגוסט 2013 @ 22:29

    לאמנון מותר לעשות סדרה על מה שכואב לו , רואים שהסדרה נכתבה עקב כאב הילדות שלו כפי שאני האשכנזי יליד הארץ שנולדתי לפני קום המדינה כואב את העובדה שהורי לא חיברו אותי עם עברם בפולין ולא לימדו אותי שפת הוריהם , יידיש, אלא דיברו והקפידו שנדבר עברית, שינו את שם משפחתינו לשם עברי ומחקו את העבר.
    לא עשו למען ביתם ואימי ז״ל גרה כל חייה בדירת שני חדרים בשיכון בדמי מפתח. אז אולי אנחנו לא האשכנזים הקלסיים שאותם מנסה אמנון להציג ולהם להידמות.אישתי שעלתה לארץ בשנות החמישים מפולין עם הוריה שעברו את השואה והגיעו למחנה אוהלים בגבעת אולגה ושם חיו עם תינוקת וילדה בת שנתיים עם עוד משפחה באוהל.
    אב המשפחה שהיה חרוץ יצא לעבוד בבניין והיה פועל בניין למרות היותו אשכנזי וכך לאט לאט הגיע לדירה משלו
    שאותה רכש בעשר אצבעותיו. מעולם לא ביקש ״תנו לי״ ואכן לא נפרד מעולמינו ברכוש גדול.
    אמנון בפריפריה בה אני גר יש אוכלוסיה מעורבת, אנשים עובדים, יש בודאי עשירים ועניים מזרחיים לרוב וחלקם הגדול חי בדיוק ברמה בה חיים גם שכניהם האשכנזים כפי שיש הרבה אשכנזים עניים .
    לא כל המדינה היא נתיבות ואופקים ולא שאני מצדיק מצב כזה של האוכלוסיה כפי שמוצגת בכתבה.
    במקומך הייתי נוסע גם לאותם מושבים בגבול הצפון שאת תושביהם החזיקו בכח לפי דברי פרופסור שנהב.
    תכנס לבתים היפים תראה את המשקים הפורחים , לדעתי הם אינם מצטערים כי נשארו במקום.
    סע גם לערים בצפון הארץ למושבים ברצועת החוף ובאיזור נתניה שם תראה מזרחיים אחרים .

  13. שבתאי
    1 באוגוסט 2013 @ 22:13

    אני מציע לאמנון לוי לרדת לפריפריה לירוחם ולראין שם את הילדים "המזרחיים" ולשמוע. מהם על השאיפות שלהם ועל ההישגים שלהם בלימודים. נראה לי שהוא ישנה בעקבות זה את דעותיו על השד העדתי היום.

  14. שמוליק רז
    1 באוגוסט 2013 @ 22:03

    אמנון היקר . נדהמתי לגלות איך היית מוכן להקצין את המציאות בכדי להפיק כתבה פרובקטיבית אשר יכולה ליצור קרע חברתי ,והכל למען הרייטינג. כמי שמשתייך לחצויים ( חצי מזרחי וחצי אשכנזי ) .מוכן להזמינך בכדי להראות לך מציאות קצת אחרת .לגבי ה"אליטות "האשכנזיות אשר משרתים בתפקידים בכירים… שטויות ( גבי אשכנזי , חלוץ וכו ') .לגבי הטבחים המזרחיים – לאור שירותי הצבאי ( 27 שנים) , לעולם לא נתקלתי בטבח שביקש לשרת ביחידה מובחרת אבל בשל היותו מזרחי " תקעו אותו במטבח ( למטבח מגיעים חיילים עם בעיות ת"ש או סתם סוג של משתמטים )
    חבל שאתה יוצר קרע חברתי באזור עם כאוס חברתי עצום .
    נ.ב.
    גדלתי במושב של אשכנזים ולעולם לא הרגשתי סוג של קיפוח . לדעתי מקופח לוקח חלק בהרגשתו שלו .
    ישנם מספיק נושאים ששווה לכתוב עליהם .
    שמוליק

    • מילה
      2 באוגוסט 2013 @ 14:39

      לשמוליק רז, אמנם גדלת במושב של אשכנזים, אך אולי לא מהעילית שבהם. ומדוע אני מעלה אפשרות זו? מכיוון שהרושם המתקבל הוא שמוריך לא היו מן המובחרים. מורים טובים היו משרשים ממך את השימוש בצירוף "לעולם+זמן עבר", צירוף שאתה מקפיד לחזור ולהשתמש בו.
      צא ולמד!

      • אסי
        6 באוגוסט 2013 @ 12:00

        לכב' "מילה" ,
        לפני שאת יורדת על שמוליק רז בגלל שטות, תכנסי בבקשה לאוניברסיטה או לכל מוסד אקדמי אחר ותתרשמי מהעברית שבפי המרצים ואנשי הסגל.

  15. פרחולי פרחולה
    1 באוגוסט 2013 @ 20:12

    אביבה, את נכנסת באמנון על הבלבול ועירוב האישי בפוליטי והישן בחדש ואת עושה כאן בדיוק אותו דבר. מה גם שהמסקנה שלך בסוף פשוט לא ברורה לי. כל הארץ גטאות והגטאות האלה הם לא רק גאוגרפיים ולא רק מעמדיים, אי אפשר לטעות כשאתה נכנס לשכונה בדרום תל אביב שאין בה אשכנזי אחד. אז אני מנסה להבין מה את אומרת ולא מצליחה. האם את אומרת שבאורח פלא הסתדרו האתיופים והתימנים בשכונה אחת והלבנים באחרת ובאופן מקרי לחלוטין את אחת מהן מטפחים ומפתחים ואת השניה לא?
    הילדה שלך לא יודעת מה זה מזרחי ומה זה אשכנזי? יכול להיות שהיא גדלה בצד הטוב של תל אביב? כי בדרום תל אביב אין בכיתות אפילו אשכנזי אחד וכולם יודעים מה זה אשכנזי ומה זה מזרחי ומה מקומם בחברה. גם הילדים שגדלו בדרום מדינת תל אביב, כמו הילדים בירוחם, מרגישים שהם לא שווים כלום ושאין להם אפשרויות בחיים, הם סובלים מגזענות בקבלה לבתי ספר ואחר כך סובלים מגזענות בקבלת למקומות עבודה. אם תרצי אני אאסוף לך עשרות אלפי סיפורים על גזענות שחווים ילדים מדרום תל אביב בבתי ספר, כי יש לי את הסיפור האישי שלי, אבל זה לא מספיק בשבילך, אז נאסוף לך עשרות אלפים כמוהו. ואגב במסגרת "האינטגרציה" שאת כל כך אוהבת מביאים אוטובוסים של ילדים מזרחים מדרום תל אביב לצפון תל אביב, שמים אותם בכיתה נפרדת, ובמשך כל שנות הלימוד שלהם אנשים שונים יכנו אותם "ערסים" ו"פרחות", יצפו מהם לדברים אחרים, ילעגו לתרבות שלהם, למוזיקה שלהם ולמבטא של ההורים שלהם.

    • מרדכי
      1 באוגוסט 2013 @ 22:39

      אשכנזיות מה היא? במקור זו היתה רפורמה דתית.יהודי גרמניה המערבית וצרפת המזרחיתקבעו דפוסי תפילה, לימוד,התנהגות,תרבות שהיו שונים במידת מה מכל מה שמקורו היה ביהדות ספרד. עם הזמן גם התרבות המערבית נוכסה והפכה "כאילו" חלק מהתרבות האשכנזית. כיום האשכנזיות החילונית הנה למעשה חלק מהתרהות המערבית ותו לו.מי שנחשף לתרבות צרפת מילדותו הוא בן התרבות המערבית לא פחות מכל יליד פולניה ליטא לטביה או רוסיה ההבדלים היחידים קשורים לתרבות המקור תרבות צרפת למול תרבות פולין למשל.לכן המשך השימוש בטרמינולוגיה אשכנז למול מזרחי אין לה על מה לסמוך . משום ששניהם מתיחסים לחיים יהודיים דתיים ותו לא. לטעמי השמוש במונח להשתכנז אינו במקומו משום שבפועל זו התמערבות ואין לה כל קשר לאשכנז.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן