Skip to content

עוד הרוגים בגל האלימות בטיבט

משטר הברזל הסיני בטיבט הביא את המקומיים לקצה גבול הסיבולת. הטיבטים יצאו להפגין, כוחות הביטחון הסיניים ירו אל תוך ההמונים והאלימות פרצה בכל עוזה. סין מגבילה מאוד את הגישה למחוז הטיבטי גנזי, שבו מתחולל גל האלימות החדש, ואף ניתקה את רשת הטלפונים באזור מאת אורי קציר מהומות הטיבטים הולכות ומחריפות. אלפי אנשי כוחות ביטחון סיניים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטר הברזל הסיני בטיבט הביא את המקומיים לקצה גבול הסיבולת. הטיבטים יצאו להפגין, כוחות הביטחון הסיניים ירו אל תוך ההמונים והאלימות פרצה בכל עוזה. סין מגבילה מאוד את הגישה למחוז הטיבטי גנזי, שבו מתחולל גל האלימות החדש, ואף ניתקה את רשת הטלפונים באזור

מאת אורי קציר

טיבט. מאז 1950 מצוי חבל הארץ תחת שליטה סינית

מהומות הטיבטים הולכות ומחריפות. אלפי אנשי כוחות ביטחון סיניים הציפו את מחוז גנזי, אזור טיבטי במערב סין, במטרה לדכא את ההפגנות הגדולות של הטיבטים, שבמהלכן התחוללו אירועים אלימים ובחלקם אף קטלניים.

התסיסה באזור התגברה לקראת כניסת השנה הטיבטית החדשה, בחודש הבא. הזעם והייאוש הגוברים על השלטו הסיני הנוקשה התבטאו בשורה של הצתות מחאה עצמיות של תושבים טיבטיים. בניסיון להתמודד עם המצב, שיגרה סין תגבורת כדי לנסות להשליט סדר בגנזי, אוטונומיה טיבטית המסופחת למחוז סצ'ואן. התקשורת הממשלתית בסין הטילה את האשמה בפרוץ האלימות על ארגונים טיבטיים לזכויות אדם הפועלים מחוץ לגבולות סין, וכן על המנהיג הרוחני הטיבטי, הדלאי למה.

גל האלימות הנוכחי הוא הקשה ביותר בין טיבטים אתניים לשלטון הסיני מאז 2008, כאשר במהלך הפגנות בלהסה נהרגו לפחות 22 טיבטים מירי של כוחות הביטחון. הסינים הקימו מחסומי דרכים בכל דרכי הגישה המובילות למחוז ההררי, ושוטרים המוצבים בהם בודקים תעודות זהות של נהגים ומונעים את כניסתם של כתבים זרים.

כתב CNN, שלא הורשה להיכנס למחוז גנזי, שמע מפי תוש של כפר סמוך כי כוחות המשטרה נערכו במקום כבר ביום חמישי. "שמענו שהטיבטים הם תוקפים בני האן סיניים, ולכן המשטרה באה לשים לזה קץ", אמר חנווני בכפר. התקשורת הממשלתית הסינית דיווחה כי האלימות נגד בני האן סינים הסלימה באזור, אך ארגוני זכויות לומר המשטרה ירה והרג טיבטים מספר ופצעו רבים נוספים.

ההתנגשויות הראשונות התחוללו ביום שני במחוז לוהואו. ארגוני זכויות אדם, המתבססים על עדויות של טיבטים מהמחוז, טוענים כי המשטרה פתחה באש חיה אל תוך צעדה שקיימו אלפי מפגינים טיבטיים לא חמושים בכיוון משרדי הממשלה. כמה מהמפגינים נהרגו ועשרות נפצעו. בניגוד לכך, טענה סוכנות הידיעות הסינית הרשמית כי המפגינים, שחלקם היו חמושים בסכינים, השחיתו וניתצו חנויות ולאחר מכן תקפו באלימות את השוטרים הסיניים. בימים הבאים, התקיימו הפגנות נוספות, ובהן נורו למוות עוד טיבטים.

בעקבות זאת, הגבירה הממשלה את הזרמת הכוחות לגנזי והגבילה מאוד את הכניסה החופשית למחוז.  בנוסף, ניצפו עשרות ניידות משטרה ברובע ווהאו שבעיר צ'נגדו, בירת ס'צואן, המאוכלס ברובו בטיבטים. על פי עדויות נוספות, נותקה רשת הטלפונים במחוז.

הממשלה הטיבטית הגולה פרסמה בעקבות האירועים קריאה להתערבות בינלאומית במתרחש בטיבט. גם ממשלת ארצות הברית הביעה דאגה לגבי המצב באזור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן