Skip to content

זהו נשברתי, שדרגתי לחלונות 8

אחרי שנה שחלונות 8 בשוק, אזרתי אומץ וקפצתי למים העמוקים. כתבה מעשית על נושא השדרוג וההתרשמות ממערכת ההפעלה מנקודת ראות של משתמש אמיתי על מערכת קיימת. שורה תחתונה - השדרוג כדאי.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חלונות 8 מראה האריחים

אחרי שבשבוע שעבר שדרגתי לאופיס 2013 בפעם השניה, משום שבפעם הראשונה מצאתי שם באג שגרם לי לחזור אחורה, חלונות 7 נראתה לא מתאימה לעיצוב ותהיתי אם אני אמור להמשיך את המתבקש ולשדרג לחלונות 8. זהו לא צעד קטן אפילו עבורי בהתחשב שבעבודתי כמנהל מחשוב צריך להשתלט על עשרות מחשבים ואני מרגיש מאוד נוח עם חלונות 7 ולא צריך את הבלגן של כל הבעיות הנובעות משדרוגים, חבלי הלידה וגם צריך מערכת דומה לזו של המשתמשים מתחת לידיים. חוץ מזה, מיקרוסופט לא הקלו על המעבר בהציגם שינוי רדיקלי של סביבת השימוש לממשק האריחים, העלמות כפתור ה START העגול שדרכו אתה רגיל להגיע לכל התוכנות וכדומה. אבל מה לעשות, אחרי שנה שחלונות 8 בשוק, אמרתי לעצמי שמתישהו זה צריך לקרות, אזרתי אומץ וקפצתי למים העמוקים.

כתוצאה, ראיתי ערך בכך שאקדיש למהלך הזה כתבה. זוהי לא כתבה רגילה שמתייחסת לנושא התכונות או לביצועים הנמדדים במבחני ביצועים אלא כתבה מעשית על נושא השדרוג וההתרשמות הקונקרטית ממערכת ההפעלה מנקודת ראות של משתמש אמיתי על מערכת קיימת ותיקה בשימוש וממש לא נקייה. בדיוק כמו זו שיש כמעט לכולנו ולא כזאת הנמצאת במעבדות הנקיות של בודקי הביצועים.

השדרוג

תחילה, שמתי את עצמי במצב הכי גרוע שיכול להיות לשדרוג – שדרוג על גבי מערכת הפעלה ישנה. במקרה הזה זו הייתה חלונות 7 שהתעללתי בה במשך יותר משנתיים בלי חשבון עם התקנות, הסרות ומגוון תוכנות פרודוקטיביות, פיתוח, ניהול חומרה, הקלטות מוזיקה, האקים, פאצ'ים ומה לא. לשדרג על בסיס ספגטי תוכנות והגדרות קודמות הוא מתכון לאסון. לא מספיק זה, כדי לחסוך ממני צריבה, לא השתמשתי בדיסק אלא העתקתי את ההתקנה למחיצה השניה במחשב והתחלתי אותה משם. לקצר סיפור ארוך (השדרוג לקח כשעתיים),למעט דרישה בתחילת השדרוג להסיר תוכנת שליטה בכרטיס הרשת של אינטל ואזהרות לגבי תאימות שתי תוכנות טריוויאליות אחרות – לא היו בעיות.

איפה ה START?

לאחר השדרוג

מיד לאחר השדרוג, לא חסכתי את שבטי מחלונות 8 – קרעתי אותה. למשל בעודני כותב את הכתבה הזאת ברקע רץ כרום עם כעשרה טאבים פתוחים ואני מדלג אליו לפעמים, אינטרנט אקספלורר על מסך הבית של MSN, כלי ניקוי הכונן כדי למחוק קבצים ישנים, תוכנה לעריכת מוזיקה שמריצה ארבעה  ערוצים בו זמנית (היא לפעמים מכניסה רעשים אבל זה בגלל שהכונן כבר כל כך עמוס בכתיבה קריאה), הרצת העדכונים של חלונות וסנכרון מתבצע ל SKYDRIVE.

במצב כזה שפחותים ממנו היו סיוט במערכת ההפעלה הקודמת על הנייד, השימוש די חלק. אני עובר חלונות בצורה חלקה, מקליד כמעט ללא השהיות, כרום מגלגל מעלה מטה במהירות טיל ונכנס לאתרים חדשים בלי שום בעיה. זה לא שאני לא מרגיש לפעמים תקיעה של כמה שניות במעבר לחלון אחר, אבל אופן פעולה כפי שעכשיו, היה בלתי אפשרי לפני השדרוג וכמו שאמרתי, למען האמת הכונן הקשיח טוחן ללא הפסקה בגלל האתגרים שהצבתי עליו למחיקת קבצים ישנים, הורדת עדכונים וארבעת הערוצים של תוכנת עריכת המוזיקה כך שבבירור הוא חנוק וכל השתהות נובעת מצוואר הבקבוק שהכונן מהווה.

אם אתם חוששים שמה אני מריץ את הנ"ל על איזה סופר נייד, המציאות שונה בהחלט. הנייד הוא הנייד האישי שלי, כבן ארבע, מסוג Dell E4300 מצוייד ב 4GB זכרון, מעבד אינטל שתי ליבות 2.4GHz. לא ספציפיקציות עלובות אבל לעומת הניידים שמוכרים היום, איפשהו נמצא מתחת לרף התחתון.

כבוד לאפליקציה הקדמית

מבחני ביצועים שקראתי על חלונות 8 לעומת 7 לא מראים הבדל משמעותי. אמנם חלונות 8 לפי מבחני הביצועים מהירה יותר אבל באופן זניח מה שגרם לי לצפות לפחות או יותר אותם ביצועים. אך בניגוד למבחני הביצועים, ההתרשמות הכללית שלי בחוויית העבודה היא שחלונות 8 מהירה הרבה יותר מחלונות 7. כפי שאמרתי, הדבר המשמעותי ביותר הוא שהאפליקציה שאתה עובד עליה באותו רגע, מגיבה באופן חלק ביותר למרות שהמחשב עמוס מאוד. כנראה שחלונות 8 נותנת, סוף סוף, את הכבוד האמיתי לאפליקציה החזיתית – זו שהמשתמש משתמש בה באותו רגע. בחלונות 7 ולפני כן, לא היה נראה שיש התחשבות במצב זה ותמיד מצאתי את עצמי רותח מול המחשב ומקלל את חוסר ההגיון הפשוט של המתכננים של המערכת "סתומים – המחשב אמור לשרת אותי. אני הכי חשוב פה, מה אתם נותנים לאפליקציות ברקע שלא מעניינות לי את ה.. להשתלט על הזמן שלי!"

ובכן, יכול להיות, שאפילו רק בגלל התכונה הזאת היה כדאי לשדרג.

אה! הנה הוא! פשוט מזיזים את העכבר לפינה שמאלית תחתונה או לוחצים מקש חלונות

תאימות

הדבר שחששתי ממנו ביותר הוא נושא התאימות. אני משתמש בכמה תוכנות על המחשב שהם סם חיים עבורי ואם הן היו לא תואמות הייתי צריך לגלגל חזרה בלי שאלות. יחד עם זאת, הייתי מודע לכך שהשדרוג בין חלונות 7 ל 8 מבחינת התאימות הוא ממש לא המצב שהיה בין שדרוג XP לויסטה הידועה לשמצה או חלונות 7. חלונות 8 אינה רחוקה מבחינת ארכיטקטורה מחלונות 7 ולכן למעט תוכנות איזוטריות לא אמורה להיות בעיה. ואכן כך, כפי שאמרתי למעט תוכנת בקרה של כרטיס הרשת שבאמת מלכתחילה לא הייתי צריך אותה, לא היו ועדיין לא נתקלתי בבעיות של תאימות. הכל עובד, כולל התוכנה שמתממשקת לכרטיס הקול של ה Line 6 POD HD500 שדרכו אני עורך הקלטות.

כרום טס

האם משהו שונה בנגזרת האינטרנט אקספלורר? לצערי לא. עדיין כבד, לא מגיב ומעצבן למרות שאין לי עליו תוספים מיוחדים. לכן השתמשתי בכרום כדפדפן ראשי וכנראה אמשיך לעשות כך. מה שכן, כרום טס. אני לא יודע אם זה בגלל תכונות מערכת ההפעלה החדשה או בגלל שהישנה כבר היתה עמוסה לעייפה. מערכות חלונות 7 ותיקות היו מפתחות התנהגות כבדה לא מוסברת במשך הזמן למרות שלא היו מותקנים עליהן דברים מעיקים. אבל לא אכפת לי התוצאה היא ביצועים טובים.

איך מוצאים אפליקציה? לוחצים על START ומתחילים להקליד את השם שלה.

חלונות 8 כסביבת משתמש

בפעם הראשונה ששמתי ידי על חלונות 8 אמרתי לעצמי "מה בדיוק עבר לכם בראש?". השינוי בממשק המשתמש הוא כל כך רדיקלי שפשוט ברור שיתהווה קושי מהותי למשתמשים לעבור למערכת ההפעלה הזאת. כמובן, משתמשים אינם קוראים ספרי הפעלה. חלק מהקסם של מערכות הפעלה גראפיות הוא היותן אינטואיטיביות ולא דורשות לימוד פורמאלי. ובכן, בחלונות 8 אתה ניצב מול מסך אריחים וחוץ מללחוץ על האריחים אין לך מושג מה לעשות. לאחר מכן אתה מגלה את אריח ה START שמביא אותך למסך ה DESKTOP המוכר אבל רגע, מה קורה פה? שולחן העבודה חלק, אין שום אייקונים לגישה למקומות מוכרים, וכפתור ה START לא קיים. אז איך? מה? רק אחרי תקופת הסתגלות ודיסאוריינטציה רצינית מבינים שהדברים נמצאים בצדדים של המסך ושם הם עדיין מוזרים למדי.

אבל למרות המוזרות, מבחינת הקונספט של מיקרוסופט, אוהבים, לא אוהבים, צריך לתת כבוד. זה הימור אבל יש בו הרבה הגיון למרות הביקורת הקטלנית שמיקרוסופט חטפה. למרות שבהתחלה לא הבנתי מה עבר להם בראש, כאשר הוציאו את ה SURFACE הפאזל התבהר. מיקרוסופט רוצה לאחד את כל הפלטפורמות לחווית שימוש אחידה. המחשב, הטאבלט וגם הטלפון תחת ממשק האריחים נראים ומתנהגים אותו הדבר וכך למרות הזרות של הממשק במחשב, כקונספט הדבר מהווה יתרון כאשר משתמש שעבר את זמן הלימוד לממשק החדש יכול לגשת לכל אחד מהאביזרים כאשר אם הוא יודע להשתמש באחד, הוא יודע להשתמש בכולם. כמו כן חווית השימוש באריחים מתאימה במיוחד לשימוש במסך מגע. לפיכך מיקרוסופט מהמרת על כך שהמחשב הביתי והנייד יקבלו תוך זמן קצר מסכי מגע כסטנדרט ולכן חווית שימוש האריחים במחשב והנייד לא יהיו זרות כל כך למשתמש כשם שהם עכשיו. אך גם כפי שהוא ללא מסך מגע, כפי שאסביר מיד, אחרי הסתגלות קצרה הממשק מאוד נוח.

תוצאות החיפוש מופיעות משמאל
תוצאות החיפוש מופיעות משמאל. הקלקת עכבר ימני ולמטה מופיעות אפשרויות להצמדה כאריח ולשורה התחתונה בשולחן העבודה

אם כך מה קרה? למה המוצרים של מיקרוסופט חווים קליטה קשה ונחשבים לבעייתיים? למשל נושא המכירות החלשות של ה SURFACE מהווה כותרת להרבה מאמרים באחרונה. ובכן, אין שום בעיה בממשק בתחום הטאבלט, למען האמת הוא יותר ידידותי והגיוני ובעל תכונות יותר מתקדמות מאשר ממשק האייפד והאייפון. כמו כן הפיצ'רים של החומרה והתכנה שהם מספקים יותר טובה מחומרת האייפד. למשל USB, למשל מקלדת, למשל אופיס מובנה במכשיר. כל אלו היו צריכים להפוך את ה SURFACE RT ללהיט. אבל הבעיה בגזרת הטאבלט היא שמיקרוסופט נכנסת לשוק צפוף באיחור. במצב כזה, היתה צריכה מיקרוסופט גם לתת פייט בתחום המחיר. נכון שהם נתנו יותר חומרה ותכנה אך למחיר אפילו מבחינת המספר, לרף של מה מוכן הצרכן לשלם יש משמעות. כאשר הטאבלט היה זהה במחירו למחיר האייפד ועל מקלדת היה צריך להוסיף עוד 100$ ולא היו לו עדיין אפליקציות, הדבר היווה חסרון ברור למיקרוסופט והמכירות היו מהוססות. מיקרוסופט היתה צריכה להיות אגרסיבית מאוד בתחום המחיר להכנס לשוק אפילו במחיר הפסד על החומרה כדי להשיג נתח שוק ואם היתה מציעה את ה SURFACE RT אפילו לתקופה מוגבלת במחיר של 400$ כולל מקלדת הוא היה פורץ לשוק כשריפה בשדה קוצים. לאחרונה הודיעה מיקרוסופט שהיא מורידה 150$ מהמחיר. אולי הדבר יגביר את המכירות בעתיד הקרוב אבל הנזק התדמיתי כבר נעשה.

אם מדברים על הדגם הרציני יותר SURFACE PRO הרי כאן באמת מדובר בתמחור בעייתי בעליל. טאבלט שעולה כמו נייד? אמנם הוא מחשב לכל דבר, אבל אם כבר, הוא שוקל כמעט כמו מחשב אולטרלייט, הוא עבה כמוהו ופחות נוח לשימוש. כאן באמת לא הגיוני להציע מכשיר כזה שאין כמוהו בשוק במחיר של מכשיר עם יותר תכונות כמו נייד אולטרלייט.

ומה בנוגע לטלפונים הסלולרים?  אז אולי בארץ לא רואים הרבה מאלו ונוחות השימוש עדיין לא משתווה לאייפון, אבל מתברר שגלובאלית סלולרים מבוססי חלונות 8 של מיקרוסופט כבר התברגו למקום השלישי וקצב המכירות גדל.

אפליקצית פסנתר שירדה מהחנות והותקנה כאריח. ממש כמו iPad.

אז מה עושים עם ממשק חלונות 8?

אז מה אפשר לומר על ממשק חלונות 8 הקשה לעיכול? האם אפשר לחיות איתו? ובכן כן. בסופו של דבר הבנתי איך להתייחס לממשק חלונות 8. צריך לחשוב על ממשק האריחים כרשימה של ה START ועוד קיצורי הדרך שהיינו מצמידים לשורה התחתונה בשולחן העבודה. במצב שולחן העבודה אפשר להצביע למקום שהיה אמור להיות שם ה START ואז הוא מופיע ואפשר ללחוץ עליו. אבל במקום ללחוץ על START יותר קל לדלג בין שולחן העבודה לאריחים על ידי לחיצה על כפתור המקלדת עם ציור החלונות. כאשר מקבלים את השינוי המחשבתי הזה הכל נעשה יותר ברור וקל.

כעת, במצב START, במקום לגלול את הרשימה לחפש תכנה, פשוט מתחילים להקליד את שמה והיא מופיעה כתוצאת חיפוש וניתן להקליק עליה להרצתה. אבל במקום לעשות זאת כל הזמן, כשלוחצים על האייקון שלה עם כפתור ימין, למטה מופיע סרגל אפשרויות ואפשר להצמידה לחלון האריחים ולשורה התחתונה בשולחן העבודה כמו שהיה בחלונות 7.

ברגע שבונים את קיצורי הדרך לתוכנות כאריחים ובשורת התוכנות בשולחן העבודה, הקושי של הקונספט של הממשק החדש נעלם. בסך הכל יש לנו מערכת הפעלה שעולה ואז לוחצים על אייקון של התוכנה כדי להריץ אותה.

כך, למעשה לאחר הקפיצה מעל למכשול העיקרית באימוץ חלונות 8, הקונספט של האריחים מול שולחן העבודה, נשארים עם מערכת הפעלה שלמשתמש כמעט זהה לחלונות 7 עד כדי כך שאפשר לומר – מה? זה הכל?

עכבר לפינה הימנית תחתונה ומופיע תפריט אפשרויות. לחץ על גלגל השיניים כדי להגיע לאפשרות כיבוי המחשב.

סיכום

ואכן, המכשלה השניה שעמדה לפני אחרי שלפני חדשים הבנתי איך להתייחס לחלונות 8 היתה שבעצם אין שום שינוי מהותי. יחד עם זאת, מתחילים להתגלות פה ושם דברים נחמדים. ממשק הקבצים יותר טוב עם סרגלי הפעולה דמויי האופיס למעלה, העתקת קבצים היא הרבה יותר אטרקטיבית וטובה, האריחים מתחילים להתברר כנוחים מאוד ואפשר להציב עליהם גאג'טים בצורה יותר נוחה לשימוש מבחלונות 7. חנות האפליקציות, אם כי לא עשירה כמו זאת של אפל, מתחילה להתמלא והקונספט שהמחשב שלך מראה מסך שמתנהג כמו טאבלט עם אפליקציות שמותקנות ישר מתוך החנות מאוד נוח ומועיל. עליה וסגירה של המחשב מהירים משמעותית ועוד כהנה וכהנה. לא שינויים המצדיקים לשם עצמם שדרוג, אבל בסיכום השדרוג כדאי. במיוחד ביתרונות למשדרג מערכת קיימת כי:

  • בראש וראשונה פעולה חלקה ומהירה הרבה יותר של עבודה כפי שתוארה ב "כבוד לאפליקציה הקדמית"
  • לאחר הרצת ניקוי הכונן ובחירה באופציית ניקוי קבצי מערכת , חלונות 8 מחקה 20GB של זבל שנשארו מחלונות 7. הכונן של מערכת ההפעלה אצלי סבל בשנה האחרונה מהתנפחות לא מוסברת של מערכת ההפעלה ולא עזרו שום ניקיונות אוטומטיים או ידניים.
  • וכפי שציינתי סך כל השיפורים הקטנים המועילים.

עדיין אני משתמש טרי בחלונות 8 כך שיכולות להופיע בעיות, אך בינתיים אני מרוצה.

ומה עם משתמש שקונה מחשב חדש? ובכן, כנ"ל. אם ממילא אתה מקבל חלונות 8, לא כדאי להתעקש להזמין את המחשב עם חלונות 7. צריך להתרגל אבל מתרגלים. לכל אלה שאהבו את כפתור ה START, התבשרנו שבעדכון הבא הוא יחזור.

זהו. אחרי חיפוש התוכנות החשובות והצמדתן ל START, חלונות 8 נוחה למשתמש כמו 7 ויותר.

גילוי נאות

אמנם עבדתי בעבר במיקרוסופט אך כיום אני לא מכיר כמעט אף אחד משם, לא נמצא בקשר, לא מקבל טובות הנאה ולא כותב עליהם באהדה אם לא מגיע להם ולראיה לא חסכתי מהם ביקורת גם כאן, גם על גבי הדף שלהם ובכלל בהזדמנויות שונות. אבל כשמגיע – מגיע.

4 Comments

  1. דודי דקל
    23 בספטמבר 2013 @ 13:41

    תודה רבה ליאור על הכתבה המפורטת.
    ניגשתי ללפטופ עם מערכת 8 ללא כל הכנה מוקדמת ולכן חויית המשתמש הראשונית הייתה בערך כמו של אליסה בארץ הפלאות..
    אכן מתרגלים לאט ושווה לראות כמה סרטוני הדרכה לפני
    אני עדיין מתלבט אם להזמין כזו מערכת למחשב השולחני החדש שלי ולעזוב את 7 הבטוחה, אבל אדע בקרוב 🙂
    הכתבה שלך עודדה אותי להמשיך ולהתנסות.

    יום נעים

    • סבי
      23 בספטמבר 2013 @ 16:36

      הי דודי,

      ככל שהזמן עובר, ממילא הצעד ההגיוני הוא לעבור.

      חודש וחצי אחרי, הדעה שלי רק התחזקה. אני כבר שוטף חלונות 8 😉 ומרוצה מאוד.

      יותר מכך, אחרי שימוש אינטנסיבי בחלונות 8 אני חושב שבמקרה הזה אנשים סתם אוהבים לרדת על מיקרוסופט. הקונספט של ממשק חלונות 8 פרטנית בשימוש וככלל כסביבה אחידה לכל ההתקנים מבוססי חלונות (טבלטים, סלולרים, מסכי מגע, ניידים, נייחים) הוא החלטה אסטרטגית אמיצה אך נכונה. הביקורת על הקונספט הזה כנגד מיקרוסופט מתברר כקנטרני כי בעצם הוא בדיוק מתהפך על הביקורת שכל כך אוהבים להטיח במיקרוסופט שהיא אינה חדשנית. דהיינו אם לא יחדשו תשמיצו שהם לא חדשנים, אם יחדשו תשמיצו שנפלו על הראש בשינוי כל כך אגרסיבי. הגישה הזאת היא כבר עניין של דת. דהיינו מיקרוסופט כנגד אפל או לינוקס. ולראיה רק לפני יומיים שמעתי מישהי משדרגת ל IOS7 ובכלל לא מתלוננת על השינויים. למרות שמידת השינוי דומה לשינוי שבין חלונות 7 ל 8 היא אמרה, נכון שאני צריכה להתרגל אבל זה לא נורא ואחרי שהתרגלתי אני אפילו אוהבת את השינוי.

      למען האמת, הופתעתי לראות שהעיצוב הגראפי של IOS7 מאוד מאוד דומה לקונספט העיצובי של חלונות 8 ואופיס 2013. מאוד שטוח וגראפי, יותר צבעוני אך צבעי יסוד אחידים. אם מחזיקים את היומן, או ספר הטלפונים או המחשבון מול המקבילים של חלונות 8 ואופיס 2013 הם נראים כמו אחים תאומים. מממ…. אפל think different?

  2. סבירם ליאור
    19 באוגוסט 2013 @ 16:23

    שבועיים אחרי. עדיין מרוצה ואף יותר. עוד תכונות קטנות מוצאות חן בעיני מה TASK MANGER, אפשרות לעשות השהיה לפעולות קבצים, ואפילו עד הצלילים הנחמדים ששומעים שמחברים התקנים.

    אפילו מסך ה START שנראה בהתחלה מאיים הפך לשימושי ביותר. התוכנות מסודרות בדיוק איך שאני רוצה בניגוד ל START הקודם, יש אריחים קטנים שמספקים אינפורמציה בלי צורך לחפשה, מצב הצפיה בכל התוכנות מסודר לפי קבוצות ובאיקונים גדולים ונוחים.

    בכלל, למרות ההתגדות הראשונית אני חייב להודות שהחוויה הכללית אחרי שמתרגלים יותר טובה מחלונות 7.

  3. אהרן
    9 באוגוסט 2013 @ 1:12

    יש תוכנה שמוסיפה כפתור התחל לווינדוס 8
    קוראים לה קלאסיק משהו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן