Skip to content

הלל יפה: הכללית מונעת ומקשה על מטופליה לקבל טיפול אצלנו

בקובלנה שהוגשה למשרד הבריאות בתחילת יולי, מצביעה הנהלת הלל יפה על הנחייה של ה"כללית" להפנות את מטופליה בחדרה והסביבה לטיפול בבתי חולים בבעלות הקופה. פרופ' מאיר אורן, מנהל המרכז הרפואי: "זוהי מניעת זכותו החוקית של החולה לבחור היכן לקבל שירות תוך הפרה בוטה של חוק בריאות ממלכתי". האגודה לזכויות החולה פנתה אף היא בתביעה להסדרת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טיפול ניתוחי בכלי דם שתוכנן זה זמן רב, מעקב אחרי מטופל שעבר השתלת קוצב לב, ניתוח גב, מיפוי עצמות דחוף או הפניה לטיפולי פוריות –  כולן פרוצדורות המבוצעות רק בבית חולים. את כולן תתקשו לבצע במרכז הרפואי הלל יפה, במיוחד אם אתם לקוחות של קופת חולים כללית וגרים בחדרה והסביבה.

אם אתם שואלים את עצמכם "למה?", התשובה היא פשוטה ביותר. כי "הלל יפה" הינו בית חולים ממשלתי ולא בית חולים בבעלות הכללית. כלומר, שיקול כלכלי בלבד של קופת החולים "כללית", אותה קופה שמחויבת על פי חוק ביטוח בריאות  ממלכתי לאפשר לכם קבלת טיפול בכל מקום בו תבחרו. הקופה אינה שוקלת את טובתכם אלא את טובתה הכלכלית בלבד.

המשמעות מבחינתכם? – אלא אם כן תתעקשו מול הפקידה שקובעת לכם את התור בטלפון שאתם רוצים לבצע כל אחת מהפרוצדורות שלעיל, ו/או אחרות, ב"הלל יפה" , הרי שה"כללית" תשלח אתכם עשרות קילומטר צפונה או דרומה לבתי החולים "שלה". שם, אגב, לא תקבלו בהכרח תור זמין יותר, או טיפול טוב יותר. הסיבה היא אחת – הם שייכים ל"כללית" וההסדרים הכלכליים שם אולי נוחים יותר ל"כללית". במילים אחרות – "שם אולי אתם עולים להם פחות". 

האבסורד בהתגלמותו – מטרטרים חולים שיכולים לקבל טיפול איכותי וזמין קרוב לבית

"בשנה האחרונה, פונים אלינו מדי יום מנהלי מחלקות עם תלונות של מטופלים שעברו פה פרוצדורות שונות  ונמצאים כאן במעקב בקביעות במשך שנים, או כאלו שנקבע להם תור לניתוח, ושהקופה מסרבת לתת להם הפניה לטיפול אצלנו בטענות שונות", מסביר פרופ' מאיר אורן, מנהל המרכז הרפואי. "לפעמים התירוץ הוא ש'אין תור זמין', בלי שזה בכלל נבדק מולנו, אבל לרוב פשוט מחייבים אותם לגשת לבתי חולים אחרים כמו מאיר, ביליניסון, העמק או אפילו לבתי חולים פרטיים, שכאמור מרוחקים משמעותית מביתם. מעבר לעובדה שמדובר בהפרת בסיסית של חוק בריאות ממלכתי, המאפשר לכל מטופל לבחור את המקום  בו הוא מעוניין לקבל טיפול, הרי שמדובר בעיקר בטרטור של חולים, ללא סיבה מוצדקת".

צוות הפגייה בחדר הניתוח (צילום: הלל יפה)
"הפרה בוטה של חוק בריאות ממלכתי". צוות הפגייה בחדר הניתוח (צילום: הלל יפה)

לאחרונה נמאס להנהלת בית החולים מהתלונות הרבות שהגיעו לשולחנה על מטופלים שמבקשים את עזרת בית החולים בקבלת טופס 17 לטיפולים שגרתיים או ניתוחים שנקבעו זמן רב מראש, והיא פנתה בתלונה רשמית למשרד הבריאות, כדי שיתערב בעניין. קשה לראות את החולים במצוקתם למול  רמיסת זכויותיהם הבסיסיות על ידי קופת החולים. בשבוע האחרון, צירפה גם האגודה לזכויות החולה תביעה משלה לקופת חולים כללית בעניין, לאור ההפרה הברורה של זכויות החולה.

"לא הגיוני שמישהו שעבר השתלת קוצב לב אצלנו וגר באזור חדרה יצטרך להתקשר כמעט בבכי למנהל מכון הלב, פרופ' שוטן, ולהתחנן בפניו שיעזור לו לקבל הפניה מהכללית, שהחליטו שאת המעקב ואת החלפת הסוללה לקוצב הוא צריך לבצע דווקא בבילינסון, אחרי שנים שהוא מטופל כאן", מדגישים בהנהלת בית החולים. "מלבד העובדה שכאן נמצא הרופא המטפל שלו, הרי שמרפאת הקוצבים שלנו היא אחת הטובות בארץ. אז למה להעביר את המטופל, שמצבו הבריאותי רגיש ממילא, לחץ מיותר?".

וזו לא הדוגמה היחידה: אישה שעברה טיפול הפריה מוצלח ורצתה לחזור כעבור שנה ליחידת ההפריה החוץ גופית בהלל יפה לבצע טיפול הפריה נוסף, נשלחה לבית חולים אחר למרות תחנונים חוזרים ונשנים. לא עזרו הסבריה שאחרי עשרות טיפולים במקומות אחרים רק בהלל יפה היא צלחה הריון ולידה. טופס ה-17 המיוחל סורב.

המרכז הרפואי הלל יפה (אתר בית החולים)
המרכז הרפואי הלל יפה (אתר בית החולים)

במקרה אחר, מנותח שקיבל הפניה דחופה לניתוח גב, סורב בקבלת טופס 17 להלל יפה ימים ספורים לפני מועד הניתוח, ונשלח לקבוע תור בבית חולים מאיר, שם התור הזמין היה במרחק של מספר חודשים. במצוקתו, פנה מנהל המחלקה האורתופדית להנהלת הלל יפה והתריע על כך שמדובר בנזק נוירולוגי בלתי הפיך במידה שהניתוח ידחה. גם במקרה זה הכללית עמדה על סירובה.

"ואלו רק מקצת הדוגמאות", אומרים בהלל יפה. בהנהלת המרכז הרפואי הצטברו עשרות מקרים של חולים שמבקשים את עזרת מנהלי המחלקות האורתופדיות, הכירורגיות, הלב ואחרים, ולפעמים עזרה ישירה מההנהלה, לסיוע בהשגת ההפניה הנכספת לקבל טיפול קרוב לבית.

"כשמטופל מתקשר לקבוע תור בקופת חולים או יושב מול הרופא המטפל שלו שאומר לו שהוא צריך לבצע צילום CT או לעשות צנתור אבחוני, הוא מניח שהקופה רואה בטובתו ולכן תיתן לו את התור הקרוב ביותר הקיים", מוסיף פרופ' אורן להסביר את המלכוד האבסורדי שבו נתונים לקוחות הכללית בחדרה והסביבה, "מה שהוא לא לוקח בחשבון – שהכללית מכניסה שיקולים כלכליים על חשבונו ועל חשבון בריאותו". 

טובת המטופל מול השיקול הכלכלי

"בין המרכז הרפואי הלל יפה ובין שירותי בריאות כללית קיימים הסכמי רכש המתחדשים אחת לשלוש שנים באשר למתן שירותים למבוטחי הקופה", מסביר ד"ר אמנון בן משה, המנהל האדמיניסטרטיבי של הלל יפה, "אבל גם כאן, יצא לנו לשמוע לא אחת תלונות של מטופלים שאמרו לנו שבקופה אמרו להם "שאין הסכם עם בית חולים הלל יפה", ולכן הם הופנו לבית חולים אחר. לא רק שמדובר בשקר גס, הרי שברור שקופת חולים כללית מפנה את מבוטחיה אל בתי חולים של הכללית או למקומות אחרים, במחירים שכפי הנראה משתלמים לה יותר". לבית החולים יש הסכם תקף עם קופת חולים כללית, אלא שזו מפרה את ההסכם. 

פנייה להנהלת ה"כללית" והבהרת זכויות המטופל

לנוחהתנהלות הקופה, כל מה שנותר לצוות בית החולים הוא לשלוף בכל פעם את חוק ביטוח ממלכתי ולהסביר למטופלים שהם צריכים להתעקש מול הקופה, כי היא מחויבת על פי חוק לאפשר להם להגיע להלל יפה, אם הם חפצים בכך.

במהלך השנה החולפת אף פוזרו ברחבי בית החולים פרסומים שכותרתם "לקבל", והם מציינים באותיות קידוש לבנה את הזכות לקבל טיפול בהלל יפה – קרוב לבית.

"אני לא לגמרי בטוח שאנשים מבינים את זה", מציין בעצב ד"ר בן משה. "הרי רוב האנשים חושבים שזה לחלוטין טריוויאלי שיש להם זכות כזאת. הם לא מבינים שקופת חולים כללית לא בהכרח עושה שיקולים של בריאות המטופל בלבד".

פניות חוזרת ונשנות בחודשים החולפים של הנהלת בית החולים לגורם האחראי בקופת חולים כללית לבירור העניין, כמו גם דיונים רבים בנושא מולם, נענו תמיד בתשובת "לא היה ולא נברא". המציאות היא כמובן אחרת לגמרי. יתר על כן, גורמים בקופה אף מודים שמי שמתעקש ועומד על דעתו לקבל טיפול בהלל יפה בסופו של דבר מקבל את האישור. לפעמים גם ההתערבות של הנהלת הלל יפה ישירות מול ה"כללית", עוזרת להשיג את הטופס הנכסף. אבל לכולם ברור שזו לא הדרך. 

ומה בינתיים? 

תושבי האזור הנתקלים בשלטי הקמפיין ומתעקשים מול הרופא המפנה או משרדי הקופה להגיע ל"הלל יפה", לפעמים גם מצליחים. אלו שחושבים שאין להם ברירה, ממשיכים לכתת רגליהם למכונים פרטיים או לבתי חולים מרוחקים יותר ללא כל צורך, ובלי שהם מקבלים בהכרח טיפול טוב יותר או זמין יותר.  ותמיד עומדת לו לאזרח הזכות לעבור לקופת חולים אחרת בפעולה מאד פשוטה באמצעות האינטרנט באתר הביטוח הלאומי או בסניפי רשות הדואר.

תגובת קופ"ח כללית:

לצערנו הנהלת ביה"ח הלל יפה אינה מתארת את העובדות באופן התואם את המציאות:

בית החולים  נמצא בהסדר עם המחוז לכל תושבי חדרה והסביבה.

מחוז שרון – שומרון  של כללית הינו רוכש השירותים הגדול ביותר מבית החולים, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשנה , בשיעורים של למעלה מ-2,500 ניתוחים, למעלה מ-80.000 פעולות וביקורים אמבולטוריים ולמעלה מ-80,000 ימי אשפוז.

היקפים אלה מייצגים רכש העולה  באופן מובהק על נתח כללית באזור.

המחוז אינו צריך  לפתור את מצוקותיו הכלכליות של ביה"ח ובעניין זה עליו לפנות לרגולטור. 

חשוב להדגיש כי על בתי החולים להפנים את השינויים המתרחשים בעולם הרפואה, בהם שירותים רבים עוברים לקהילה ומותאמים ללקוח באזור מגוריו.

עוד נוסיף כי  המחוז, בשיתוף פעולה עם ביה"ח, ומתוך דאגה ללקוחות כללית, פיתח בשנה האחרונה שירותים חדשים כמו שקיפות עורפית בדיקות שמיעה ועידוד ופיתוח השירות האונקולוגי בבית החולים.

זה כחודש ימים מנהלת המחוז, אשר שמה את הנושא בראש דאגתה, מנסה לקיים פגישת עבודה עם מנהל בית החולים, אשר מסרב לכך. הפגישה יכולה להתקיים בכל עת אך הדבר תלוי רק במנהל בית החולים. יש לנו טענות קשות נוספות מפורטות ומתועדות כנגד התנהלות בית החולים ואנו שוקלים כיצד לטפל בהן. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן