Skip to content

פרס: "הדרך היחידה שנותרה לישראל – קץ הסכסוך עם הפלסטינים"

הנשיא, שמעון פרס, מתח ביקורת על מדיניותה של ישראל בנושא הפלסטיני. הוא קרא לקובעי המדיניות להשתחרר מכבלי העבר ולפתור את הסכסוך, מה שיאפשר שגשוג וצמיחה כלכליים. "אסור שהזיכרון וההסתה יתפסו את מקום החזון והתקווה של מדינת ישראל". אין לו ספק שפתרון הסכסוך אפשרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשיא, שמעון פרס, מתח ביקורת על מדיניותה של ישראל בנושא הפלסטיני. הוא קרא לקובעי המדיניות להשתחרר מכבלי העבר ולפתור את הסכסוך, מה שיאפשר שגשוג וצמיחה כלכליים. "אסור שהזיכרון וההסתה יתפסו את מקום החזון והתקווה של מדינת ישראל". אין לו ספק שפתרון הסכסוך אפשרי

מאת צבי זינגר

נשיא המדינה, שמעון פרס, קורא לשים קץ לסכסוך בין ישראל לבין הפלסטינים, כדי שהקיצוניים במזרח התיכון לא יוכלו להשתמש בישראל כתירוץ למצוקותיהם. הנשיא מתח ביקורת על מדיניות ישראל בנושא הפלסטיני. "בעוד שמבחינה מדעית וטכנולוגית, ישראל נמצאת בשורה הראשונה של כלכלת העולם – מבחינה מדינית ישראל שקועה בעולם מיושן, בעולם האתמול". פרס אמר את הדברים הללו בפתיחת כנס הרצליה הערב.

שמעון פרס וסלאם פיאד בכינוס דאבוס. "הדרך היחידה - קץ הסכסוך עם הפלסטינים". צילום - באדיבות לשכת הנשיא.

הנשיא פרס קרא לאמץ גם במישור המדיני, כמו במישור המדעי והטכנולוגי, חדשנות נועזת. "השתחררות מדפוסי עבר ומדעות מוקדמות יביאו לישראל הישגים מדיניים בדומה להישגים כלכליים וטכנולוגיים. מדינות חשובות כמו סין והודו נעזרות בניסיון הישראלי. ובוודאי שהוא מתאים עוד יותר למזרח התיכון".

פרס הדגיש כי הדרך הטובה ביותר, ואולי היחידה שנותרה לישראל, היא לשים קץ לסכסוך עם הפלסטינים. "כשאני אומר שאנו חייבים, אני אומר זאת מפני שאני מאמין שגמר הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים הוא אפשרי", אמר הנשיא. "אני מכיר עשרות בשנים את האנשים העומדים בראש הרשות הפלסטינית. אני מאמין שהנשיא אבו מאזן וראש הממשלה פייאד הם פרטנרים ראויים לשלום ואינם רוצים בהמשך הסכסוך. אני יודע מהשיחות שניהלתי עמם שזו תקוותם העיקרית. מערכת היחסים שבינינו נמצאת בתנועה. נוצרה הסכמה לאומית בינינו לבינם שאפשר להגיע לשלום על סמך פתרון שתי מדינות לשני העמים: מדינה יהודית – ישראל, ומדינה ערבית – פלסטין. "הגיע הזמן", אמר הנשיא, "שהכרעה אידאולוגית זו תהא למציאות".

לדברי פרס, מה שמעכב את תהליך המשא ומתן הוא בעיקר סוגיות הגבולות והביטחון. "את הגבולות חייבים לקבוע, כדי לקבוע את מתכונת הביטחון, ולעשות זאת בהקדם. משא ומתן כזה, ראוי שיתנהל מחוץ לקופסא, ומחוץ לכותרות", אמר פרס. "באמצעותו יזכה כל צד בדבר שאי אפשר להשיגו בלי משא ומתן: קץ הסכסוך. השהיית פתיחת המשא ומתן עלולה לגרום לחיזוק החמאס – הדוגל בטרור ושולל שלום, ולהחלשת הפת"ח – השולל טרור ושוחר שלום. כבר ברגע זה הולכת ונוצרת אפשרות שנראית כבלתי מתקבלת על הדעת: לחמאס, ארגון הטרור השולל שלום ומשא ומתן, יינתן כסף בינלאומי בשפע ואילו הפת"ח, הארגון המוכן להידברות, לא יקבל מימון. כבר היום מובטחות לחמאס תרומות בהיקף המתקרב למיליארד דולר לשנה, מבלי שיידרש להפסיק את הטרור, או למנוע את הפיכת רצועת עזה לבסיס טרור קדמי של טהרן.

הנשיא הדגיש בדבריו ש"מניעת ניצחון חמאס בזירה הפלשתינאית הוא אינטרס ביטחוני ישראלי, שחשיבותו כסימון גבול ביטחוני. יחסים וגבולות שניהם מהווים מרכיבי ביטחון. הפרדה בין ביטחון למדיניות היא מלאכותית. אין ביטחון ללא מרכיב מדיני ואין משמעות למהלך מדיני אפשרי ללא יכולת של הגנה עצמית". הנשיא פרס הזהיר כי לא נותר זמן רב. "גם אם ישנן זיכרונות לא נעימים והופעות מקוממות, אסור שהזיכרון וההסתה יתפסו את מקום החזון והתקווה של מדינת ישראל".

 בנושא האיראני אמר הנשיא כי בשעה זו הבעיה המרכזית של העולם ושל ישראל היא איראן. "איראן שואפת להגמוניה אזורית ואפילו להגמוניה גלובלית. איראן מנסה להצטייד בנשק להשמדה המונית כדי להפחיד את הרבים ולממש את שאיפותיה האימפריאליסטיות, העוטות גלימה דתית. אין לשלול שום אופציה בהתמודדות עם הסכנה האיראנית. זו סכנה קיומית.

 "אסור שנשק גרעיני יגיע לידי שלטון האייטולות באיראן. זהו השלטון המושחת ביותר בעולם מבחינה מוסרית. חובתה של הקהילה הבינלאומית היא למנוע צירוף של הרשע והגרעין.  זו גם התחייבותם של רוב מנהיגי העולם הנאור, ועליהם לעמוד בה. יש להדגיש ולחזור ולהדגיש את המשמעות הערכית של מערכה זו. ההנהגה הנוכחית של איראן מוציאה אנשים להורג בגלל דעותיהם. היא מממנת, מאמנת ומדריכה טרוריסטים כדי שיזרעו אימה ורצח ברחבי העולם.  זו התנהלות שיש להוקיע בכל פה ולגנות בכל מקום. יש למנוע מראשי השלטון הנוכחי בטהרן להסתובב במשכנות ממשלתיים ובטרקליני האו"ם, משל הם האורחים הנכונים.

 "המאבק מול איראן אינו פשוט", הדגיש נשיא המדינה. "אין להקל בו ראש, אבל גם אין לשקוע בבהלה. יש לנו הרשות לסמוך על אשר מצוי בידינו. בסופו של דבר, אין עתיד להנהגה האיראנית הנוכחית, היא מציעה רק הרס לעתיד. היא מאיימת על זכויות האדם ועל שלום המדינות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן