Skip to content

משקיפי המשמר החברתי – דו"ח פעילות

בהתחלה זה נראה טוב אך עם הזמן הסתבר שהרבה לא נשאר מההבטחות. ובעוד אנו מתבשרים על מקומנו הגרוע והמתדרדר בכל מדדי ה- OECD, התקציב האכזרי על שלל גזרותיו עבר בכנסת יחד עם חוק ההסדרים למרות הביקורת הקשה של מומחים וההתנגדות העזה של האופוזיציה ושל ארגונים חברתיים רבים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

את מושב הקיץ של הכנסת התחלנו עם הרבה תכניות ותקוות. לתכניות תרמו חודשים ארוכים של למידה והתעמקות בחומר במשך הפגרה הארוכה שנכפתה על הכנסת ועלינו: הכנו מאגר של חוקים תקועים, יצאנו בקמפיין מתוקשר לקיצור פגרת הקיץ, למדנו על מצעי המפלגות והבטחות ראשיהן במהלך הבחירות וערכנו סדנה ראשונה מוצלחת למשקיפים, כהכנה לפתיחת המושב.

ומה תרם לתקוות? ראשית, בלי תקווה הרי לא היינו כאן כלל… ושנית, הרכב הכנסת, עם 48 ח"כים חדשים חדורי מוטיבציה ועם רוח גבית חזקה מהציבור שהתעורר – נתנו לנו להאמין שאכן, אנחנו עומדים לחזות פה ב'פוליטיקה חדשה'. שממש בקרוב נראה את שליחי-הציבור שלנו פועלים בכל כוחם לשינוי סדרי-העדיפויות לטובת האזרחים, ממש כמו שאמור להיות בדמוקרטיה.

אז כן, בהתחלה זה נראה טוב, כשעל-פי הוראת שר האוצר הטרי, פרסם משרד האוצר באתר האינטרנט שלו את תקציבי המדינה במלואם משנת 2005 ועד היום, וכל אזרח יכול למצוא אותם ב"פורטל השירותים והמידע הממשלתי". שר האוצר החדש גם הודיע שלא יאפשר את מכירת מפעלי ים המלח לחברה קנדית. שרת הבריאות הודיעה שהיא מתנגדת להפלרת מי השתייה. שרת המשפטים הורתה לפרסם את הצבעות ועדת שרים לחקיקה, ודיברה על הצורך בפרסום הפרוטוקולים – ממש כמו שדרשנו בקמפיין שלנו.

בעקבות לחץ ציבורי, כונס דיון בהסדרי החובות השערורייתיים עם הבנקים, וההסדר המתוכנן בין בנק לאומי לדנקנר בוטל – כי הציבור התחיל להבין ומאס בקומבינות של מחוברי ההון-שלטון. בהמשך פורסמו גם הפרוטוקולים של ועדת צמח, כמובן שלא בהתנדבות וגם לא מתוך רצון ונדיבות, (ועם ניסיון פתטי להסתיר חלקים ממנו). זרקור ממוקד כוון ללוביסטים, נציגי הכסף הגדול, עד כדי כך שהרגישו מאוימים. בעקבות פסיקת בית המשפט – פורסם כמה מסים משלמות החברות הגדולות והוקם צוות מטעם משרד האוצר, שידון מחדש בנושא.

גם חלק מהוועדות שהחלו לשבת לדיונים מדי שבוע עסקו בנושאים שבישרו על שינוי: הוועדה להגברת התחרותיות במשק (ועדת הריכוזיות), ועדת קדמי לבחינת התחרותיות בענף המזון, דיונים בנושא קרן תמלוגי הגז, ובמיוחד: יצוא הגז – נושא שהגיע לכותרות, ובסופו של דבר לבג"צ – אך ורק בגלל המחאה הציבורית, ולמרות החלטת הממשלה.

אך עם הזמן הסתבר, שהפוליטיקה חדשה היא רק במילים, והרבה לא נשאר מההבטחות. שקיפות ועדת החקיקה נתקלה בהתנגדות של מזכיר הממשלה. שרת הבריאות התנגדה לפרסום פרוטוקולים של דיוני משרדה, שידורי הדיונים בוועדת הריכוזיות הוחשכו מספר פעמים במכוון, והפרוטוקולים שלה לא שוחררו לציבור. בימים האחרונים התבשרנו שגם ועדת ששינסקי לא תהיה שקופה כפי שהובטח. הוועדות השונות הגיעו למסקנות והמליצו את המלצותיהן – נותר רק לראות מה יישאר מהן ומה יעבור כחוקים, בהמשך הדרך.

במקביל לעבודת הכנסת, נחשפות ההוצאות השערורייתיות של רוה"מ ואשתו בבית ובאוויר, הח"כים מעלים לעצמם את המשכורות בלי בושה, המע"מ עולה ל-18% בניגוד לכל היגיון חברתי, מוסרי וכלכלי ו"חוק המשילות" הידוע לשמצה מתחיל להתקדם לקראת אישורו. וכן, דובר גם על "השוויון בנטל" (ואגב, הפרוטוקולים מדיוני הוועדה בנושא זה – גם הם לא יפורסמו, הודות ליו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד). ובעוד אנו מתבשרים השכם והערב על מקומנו הגרוע והמתדרדר בכל מדדי ה- OECD ולסיום חגיגי של מושב הקיץ, מגיע הדובדבן שבקצפת – תקציב המדינה. התקציב האכזרי על שלל גזרותיו, קיצוציו ו חסרונותיו – עבר בכנסת יחד עם חוק ההסדרים, למרות הביקורת הקשה של מומחים וההתנגדות העזה של האופוזיציה ושל ארגונים חברתיים רבים.

ובתוך כל זה, מה מקומו של המשמר החברתי? האם אנחנו יכולים בכלל להשפיע במשהו? מה עשינו במושב הקיץ?

במושב הקיץ הכנסת נכחו מטעם המשמר החברתי 84 משקיפים. כפי שניתן לראות בטבלה, 75% מהם היו משקיפים חדשים – כלומר שעבורם המושב היה הפעם הראשונה בה הם נכחו בדיוני הוועדות מטעם המשמר החברתי. כמעט מחצית מהמשקיפים (49%) הגיעו לוועדות הכנסת פעם אחת בלבד.

watch
פילוח המשקיפים החדשים מול הוותיקים (אתר המשמר החברתי)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן