Skip to content

"תמיכה בכורדים בסוריה אינה התערבות בענייניה של סוריה"

לרגל סיום הוועידה הכורדית שבה השתתפו כ-210 כורדים מרחבי העולם, ריאיין העיתון האיראני, "דיפלומאסי-י איראני", את נאזם דבאג, נציג מחוז הכורדים באיראן. הריאיון מובא כאן במלואו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לרגל סיום הוועידה הכורדית שבה השתתפו כ-210 כורדים מרחבי העולם, ריאיין העיתון האיראני, "דיפלומאסי-י איראני", את נאזם דבאג, נציג מחוז הכורדים באיראן. הריאיון מובא כאן במלואו

תרגם מפרסית נמרוד זגגי

נאזם דבאג (מתוך אתר האינטרנט האישי שלו)
נאזם דבאג (מתוך אתר האינטרנט האישי שלו)

האם הודעת התמיכה של מסעוד בארזאני (נשיא החבל הכורדי האוטונומי בעיראק; נ"ז) בכורדים הסורים לא תיצור מחלוקות בין כורדיסטאן וסוריה ? איזו השפעה תהיה לעמדה זו על יחסי איראן עם כורדיסטאן?

דבריו של האדון בארזאני, נשיא החבל הכורדי, לא נאמרו מתוך כוונה להתערב בענייני הפנים של סוריה, אלא נבעו מכך שלכל כורדי אכפת משאר הכורדים בעולם אם אלה נתקלים בקשיים. התנאים השוררים היום בסוריה הם כאלה שמהווים בעיה עבור אוכלוסייה כגון הכורדים. כל העולם חש אי-נוחות לנוכח מצב זה. גם הרפובליקה האסלאמית של איראן ביקשה מממשלת סוריה לפתור את המשבר על-ידי שימוש בשיטות הנכונות שיהיו לטובתם ולרווחתם של העם, המיעוטים האתניים השונים ובני הדתות השונות. לכך גם כוונו דבריו של בארזאני שגם הדגיש מפורשות כי הוא אינו מתערב בענייניה הפנימיים של סוריה.

איזה ערך הייתה לישיבת הנציגים הכורדים של חבל כורדיסטאן העיראקית? בהתייחס לעובדה שבישיבה נכחו כורדים מאיראן, סוריה וטורקיה, האם ישיבה זו לא תגרום לחששות במדינות אלה?

הישיבות והפגישות שאדון בארזאני אירגן, אינן צריכות להדאיג את המדינות השכנות שבמדינתן חיים אזרחים כורדים. זאת משום שתחום המדיניות שבמסגרתה פועלים מנהיגי הכורדים היא כזו שהכורדים הגיעו למסקנה שהם יבטיחו את זכויותיהם במסגרת החוקה של המדינה שבה הם חיים.

אם כך, הסיבה שהכורדים משתתפים בישיבה לא נובעת מלחץ (שהם חשים במדינותיהם; נ"ז)?

הכורדים היו נתונים ללחצים לכל אורך ההיסטוריה וכך ימשיכו להיות. העניין החשוב הוא מה הכורדים רוצים להשיג ומהם השירותים שהמדינות שהכורדים נחשבים בהן לאזרחים מספקות להם.

בריאיון ל-BBC, מסעוד בארזאני אמר ש"אנו פועלים להשגת עצמאות לכורדיסטאן", מה הייתה כוונתו בהצהרה זו?

אם תקשיבו טוב לריאיון, תראו שאדון בארזאני לא הציג את הדברים בצורה זו. הוא נשאל "האם הכורדים רוצים עצמאות" ובתשובה לכך ענה "גם אני כורדי ואם יבוא הרגע שבו הכורדים יחליטו על עצמאות, אני אהיה חייב לתמוך בהם". הדברים לא הוצגו כך שאדון בארזאני פועל להשגת עצמאות.

אם הכורדים ידרשו עצמאות, מה יהיו הגבולות של אותה עצמאות?

ישנם נושאים שלא ניתן לחוות דעה לגביהם. בעבר הייתה כורדיסטאן הגדולה ואחר כך היא חולקה. כתוצאה מכך כל כורדי חי במדינה נפרדת והיום כל הכורדים מרוצים במסגרת המדינות בהם הם חיים ומצייתים לחוקים של המדינות הללו. זאת, בתנאי ששומרים בהן על הזכויות של האזרחים הכורדים.

הכרזת עצמאות, לא תהווה למעשה הכרזת מלחמה על סוריה, על עיראק ועל טורקיה בשל ריכוזי הכורדים במדינות אלה?

כן, ובדיוק משום העובדה שהדבר יוביל למלחמה באזור, הכורדים אינם מנסים להשיג עצמאות. הכורדים פועלים להשיג את מטרותיהם במסגרת חוקתית ובדרכי שלום. במילים אחרות, אם נמשיך באותה המדיניות שהכורדים פועלים לפיה בעיראק גם עכשיו ותהליך זה יביא לאחדות בעיראק.

הוחלט לערוך רפורמה בממשלת כורדיסטאן והאופוזיציה הכורדית גם החליטה להשתתף במהלך. מהי התכנית והיוזמה המדינית החדשה שאדון בארזרני יפעל על פיהן?

התכנית החדשה של אדון בארזאני היא להמשיך את תכנית הממשלה הקודמת ולתכנן את הרכב הקואליציה הכורדית. בנוסף לכך, בארזאני מתאמץ שכל הקבוצות והמפלגות של כורדיסטאן יהיו שותפות בממשלה כדי שיוכלו לבצע רפורמות שיתנו מענה לדרישות שהעלה העם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן