Skip to content

החיסון נגד פפילומה בארה"ב הפחית הידבקות נערות ב-50 אחוז

החיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי ניתן בארצות הברית החל משנת 2006 ושיעור ההיענות לחיסון נע סביב ה-40%. המרכז לבקרת מחלות (CDC) מפרסם כי תוך ארבע שנים (2006-2010) מאז החלו לחסן נערות, צנח מספרן של הנדבקות בזנים המסוכנים האחראים לסרטן צוואר הרחם בחצי. החיסון מעורר מחלוקת בקהילה הרפואית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנתונים שפרסם לפני כשבוע המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) עולה כי תוך ארבע שנים (2006-2010), מאז החלו לחסן נערות נגד וירוס הפפילומה, צנח מספרן של הנדבקות בזנים המסוכנים האחראים לסרטן צוואר הרחם בחצי.

החיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי ניתן בארצות הברית החל משנת 2006 ושיעור ההיענות לחיסון נע סביב ה- 40%. על-פי ה- CDC, אם שיעור החיסון יעלה ל-80% כפי שהוא במדינות מתפתחות (כגון: רואנדה), אפשר יהיה למנוע תחלואה בסרטן צוואר הרחם אצל 53,000 נשים, ואף להציל את חייהן של  כ-17,000 נשים שהיום הן בנות 13. 

נגיף הפפילומה
נגיף הפפילומה

נתונים אלה מצטרפים לתוצאות מחקר חדש שנערך באוסטרליה ופורסם לאחרונה, שהראה כי חמש שנים אחרי שהחלה התכנית הלאומית לחיסון נשים צעירות נגד וירוס ה-HPV, מספרי הנגעים הטרום סרטניים בצוואר הרחם פחת דרמטית ב-60%, והערכות החוקרים שתוך זמן קצר נוכל לראות גם את הירידה בשכיחות מקרי סרטן צוואר הרחם. כמו-כן חלה ירידה של 93% במקרי התחלואה של קונדילומה, ובנוסף חלה ירידה של 82% בשיעור הימצאות של יבלות גם על איברי המין בקרב גברים צעירים שלא חוסנו.

"כשמדברים על וירוס הפפילומה האנושי חושבים אוטומטית על סרטן צוואר הרחם, אך ההגנה מפני קונדילומה חשובה לא פחות", אומר ד"ר אדוארדו שכטר, יו"ר החברה לקולפוסקופיה. "החיסון גרדסיל שנבדק במחקר לא רק נותן הגנה מצוינת מפני הסרטן, אלא הוא מגן ב-90% נגד קונדילומה, שהיא מחלת המין השכיחה ביותר בעולם וגם בארץ".

קונדילומה, נגרמת מווירוס הפפילומה (HPV), המועבר על-ידי מגע מיני עם נשא של הווירוס. חשוב לדעת כי לא חייב להיות מגע מיני מלא, אלא גם מגע מיני חלקי עלול לגרום להדבקה, זאת משום שההדבקה יכולה להתרחש גם כאשר יש מגע של אזור איברי מין. הקונדילומה באה לידי ביטוי בצורת יבלות הנראות כפרחי כרובית, כאב מקומי או גרד, והחולה מתמודד באופן יום-יומי עם השלכותיה. החולים מדווחים על כאב וגירוי מקומי מטריד, קשיים בקיום מערכת זוגית תקינה ועל ירידה בדימוי העצמי.

בנוסף, משום שהיבלות מופיעות על איברי המין, רבים מהנשים והגברים מתביישים בהן ולכן נמנעים מלגשת להיבדק, הם לא מאובחנים ולא זוכים לטיפול ראוי.

על-פי נתונים מישראל, בכל שנה מתגלים בארץ כ-17,000 מקרים חדשים של קונדילומה. מדובר במחלה שמהווה בעיה בריאותית לא פשוטה שלעתים נלווים אליה גם נזקים נפשיים, אך חשוב לדעת שגם העול הכלכלי לחברה הוא לא קטן כלל. בישראל, למשל, מושקעים כ-30 מיליון שקלים בשנה רק בטיפול בקונדילומה.

"המחקר, שהתפרסם עכשיו באחד מכתבי העת המדעיים המובילים בעולם (BMJ), הוכיח למעשה את מה שאנו הרופאים ציפינו לו וזה שחיסון מאסיבי נגד וירוס ה- HPV אצל  נשים, יקטין באופן משמעותי את שכיחות המחלה אצל גברים. כך למעשה עצרנו את תהליך ההדבקה העוברת מגבר לאישה וחוזר חלילה", אומר ד"ר שכטר. "קונדילומה היא מחלת מין עקשנית שנוטה לחזור גם אחרי טיפולים כירורגיים, לכן המניעה היא הפתרון העדיף ביותר. התקווה הגדולה שלנו היא שהחיסון ייכנס לתכנית החיסון הלאומית לנשים וגברים, כך תהפוך מחלת המין הזו ויחד עמה גם מספר מחלות סרטן קשות לחלק מספרי ההיסטוריה הרפואית".

החיסון נגד וירוס הפפילומה מעורר מחלוקת גם בקהילה הרפואית. תחקיר שפרסם היומן של ערוץ 1 מציב סימן שאלה על הצורך לחסן והאם החיסון אכן בטוח ויעיל. בתחקיר מדווח על תופעות לוואי רבות הכרוכות בחיסון ואף על מקרי מוות של נערות. החל בשנת הלימודים הבאה יחוסנו כל תלמידות כיתות ח' בבתי הספר והשאלה היא אם אכן מדובר בחיסון נדרש או שמא הופעלו בנושא שיקולים שאינם רפואיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן