Skip to content

לך תשתכנז

בפרק השני של "השד העדתי" (יום ה', ערוץ 10), אמנון לוי מביא שוב אוסף של בעיות אמיתיות לצד קלישאות, סטריאוטיפים ואמירות קיצוניות ופופוליסטיות – ועושה בלילה כואבת, אך לא הוגנת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמנון לוי מביא שוב ("השד העדתי", פרק שני, ה', ערוץ 10) אוסף של בעיות אמיתיות, קלישאות, אמירות קיצוניות – ועושה בלילה כואבת, אך בלתי הוגנת, סלט של בעיות בלי הצעות לפתרון. ואולי הפתרון העולה מהדברים הוא מהפכה? ואם כן, איך תראה המהפכה הזאת? ומי הוא האויב?

תארו לכם איזו סערה היתה מתחוללת במדינתנו הקטנה אילו הייתה יושבת חבורה של אשכנזים שמצהירים כי הם מוכנים להתחתן רק עם אשכנזים. היו מכנים אותם בשמות גנאי, קוראים להם גזענים, והם היו מוקעים תחת כל עץ רענן. אבל למזרחים זה מותר. כי זה גם משהו לזרוק בפניהם של האשכנזים. אנחנו קופחנו על ידכם, לכן רצינו לדמות לכם. לכן התנכרנו לתרבותנו, לאותנטיות שלנו, להורינו שעשו קולולו וביישו אותנו. הכנו בלינצ'עס לדודות רומניות כי כל כך רצינו למצוא חן בעיניהן.

כדי להחזיר עטרה ליושנה, מביא לוי את אריה דרעי, ושואל אותו אם יקבל חתן אשכנזי. דרעי משיב בשלילה ואומר שאם יציעו לו חתן אשכנזי הוא יהיה מן הסתם פגום. אצל החרדים יש חלוקה חד משמעית. מזרחי עם מזרחי, אשכנזי עם אשכנזי. אצלם זה מלמעלה. עכשיו לך לאשכנזים, ושאל אותם. כמה מהם שינו את שמם (עיברתו אותו, כך זה נקרא בשפה יפה), כי לא רצו להיות גלותים? כמה מהם, כשילדיהם רצו להתחתן עם בני עדה אחרת, השתדלו להכין מאכלים זרים להם כדי למצוא חן בעיני המחותנים? המסלול של השתכנזות כלל השכלה גבוהה, נישואים עם אשכנזים, התנכרות למסורת.

דרעי בסדרה. לא יסכים לחתן אשכנזי. התמונה באדיבות ערוץ 10

ויש בעיות אמיתיות. יש מקומות בהם מעדיפים לקבל אשכנזים לעבודה. רק השבוע הסתיים משפט בו הוכחה טענה כזאת. באפליה כזאת, צריך לטפל באותן דרכים כמו שמטפלים באפליית נשים, והדרך המשפטית היא דרך מצוינת כדי להבהיר שזה לא רק לא יפה, אלא בעיקר לא חוקי, ויש עונש.

עוד בעיה היא סטריאוטיפים. והרבה סטריאוטיפים. שמענו בלי סוף בסדרה הזאת עד כמה האשכנזים הם קרים ולא משפחתיים. האמנם? ואם היו אשכנזים אומרים משהו דומה על מזרחים, מה היה קורה פה? נדמה כאילו להשמיע אמירות פוגעניות על אשכנזים זה מותר. האמנם? ומדוע אמנון לוי לא תופש שיש פה פרדוקס? האם גם הוא מאמין בכך? הרי רוב חבריו הם כאלה. הוא אמור לדעת עם מי בחר להתחבר.

ומצד שני, להתחתן עם אשכנזי זה נכס. זה מעלה אותך בדרגה חברתית. אמנון לוי לא יצא עם מזרחיות, רק עם אשכנזיות. הסוציולוג, איש "הקשת המזרחית", פרופ' יהודה שנהב טוען שהמזרחים שהתחתנו עם אשכנזיות (כמוהו) חשבו שזה יפתח עבורם דלתות. האם המזרחים שהתחתנו עם אשכנזיות שואלים את עצמם לעתים מה היה קורה אם היו מתחתנים עם מזרחיות? האם כישוריהם הרבים לא היו עומדים להם?

יש כאן בעיות אמיתיות. חלק מהבעיות קשורות לפערים עדתיים, אין לי ספק בכך. חלק מהבעיות כרוכות בפערים שבין מרכז לפריפריה, חלקן קשורות לכך שדמותה של ישראל היא של מדינה דמוקרטית מודרנית (נניח) והמרחק של כל עדה מהערכים הקשורים למודרניות, פשוט קשור לסטריאוטיפים, שמשתוללים במדינתנו, כפי שהוכיח לנו אמנון לוי, לכל הכיוונים. האם לא הגיע הזמן לעסוק בפתרונות אמיתיים, דמוקרטיים, ולא לדבר גבוהה-גבוהה על מהפכה?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן