Skip to content

בצה"ל מציינים את תום צום הרמדאן ועיד אל פיטר

הרמטכ"ל בירך את החיילים בני הדת המוסלמית ובני העדות הבדואית והצ'רקסית: "בכל שנות קיומו של צבא ההגנה לישראל לחמו כתף אל כתף חיילי צה"ל בני דתות ועדות שונות. רעות לוחמים זו עומדת בבסיס חוסנו של צה"ל". הצום יישבר הערב בארוחה חגיגית לרגל החג ובעדה הבדואית כבר מתכוננים לאירוח המפקדים הבכירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לרגל תום צום הרמדאן ובפתח העיד אל-פיטר, בירך הרמטכ"ל בני גנץ את החיילים בני הדת המוסלמית ובני העדות הבדואית והצ'רקסית. "יום זה עומד בסימן שלום, מחילה ואחווה, והוא מהווה הזדמנות חשובה עבורנו לסקור את עשייתכם רבת השנים למען ביטחונה של מדינת ישראל, ולהביע את הערכתנו העמוקה על תרומתכם הבלתי מתפשרת למשימת ההגנה על אזרחי המדינה", נכתב בברכת הרמטכ"ל. 

הארוחה של שבירת הצום (צילום: דו"צ)
הארוחה של שבירת הצום (צילום: דו"צ)

הרמטכ"ל ציין בברכתו כי "בכל שנות קיומו של צבא ההגנה לישראל לחמו כתף אל כתף חיילי צה"ל בני דתות ועדות שונות. רעות לוחמים זו עומדת בבסיס חוסנו של צה"ל, ומהווה עדות חזקה מאין כמוה ליכולתם של בני כל העמים לחיות בצוותא, מתוך כבוד והערכה הדדיים". 

בברכה ניתנה התייחסות גם למשפחות השכולות וללוחמים המוסלמים, הבדואים והצ'רקסים שנפלו על הגנת המדינה. "גם ביום חג זה אנו זוכרים את אחינו לנשק, בני הדת המוסלמית, הבדואים והצ'רקסים, אשר שילמו בחייהם את המחיר להבטחת חירותנו. אנו מחבקים את בני המשפחות השכולות, ומחזקים אותם בהתמודדותם המתמשכת עם האובדן. דמותם ומורשתם של חללינו ימשיכו ללוות ולהנחות אותנו בכל אשר נלך", ציין רא"ל גנץ בברכתו.  "אני מאחל לכם שנה טובה, ועיד אל פיטר שמח. יישר כוחכם!". 

ציינו השבוע ציינו  גששי עוצבת אדום את חודש הרמדאן – החודש התשיעי בשנה המוסלמית בו הם מקיימים צום בכל יום – מעלות השחר ועד השקיעה. הצום יישבר הערב בארוחה חגיגית לרגל העיד אל פיטר. באחד מערבי שבירת הצום במהלך הרמדאן הסב איתם לשולחן מפקד עוצבת אדום, תא"ל נדב פדן.

ממעדני החג (צילום: דו"צ)
ממעדני החג (צילום: דו"צ)

"זה נהוג בצבא שהמפקדים מכבדים את בני העדה הבדואית, ומקיימים ערב בו שוברים את הצום יחד עם מפקד היחידה", סיפר לאתר צה"ל קצין הגששים של חטמ"ר אילת, רס"ן חאלד סוועאד. "הרגשתי את התמיכה בכך שדואגים וממשיכים לשמור על המסורת, ובכל שנה נוהגים לכבד ולתת את המיטב על מנת להתחשב, כולל ארוחה שזה לא משהו מובן מאליו", הסביר רס"ן סוועאד. 

"אצלנו ביחידה נהוג לבצע את הפעילות המבצעית, ולנוח בין לבין", תיאר רס"ן סוועאד את שגרת חייהם באותו החודש. "מזג האוויר הוא חם, ולכן ביום אנחנו עושים רק את הפעילות ההכרחית, ומנצלים את רוב המשאבים בלילה אחרי שבירת הצום", הוסיף. לדברי רס"ן סוועאד, באוגדה נוהגים לספק ארוחת שבירת צום בשרית, בשונה מארוחת הערב המוגשת בחדרי האוכל. "אנחנו מקבלים אספקה וממנה מכינים את הארוחה", הוא פירט. "מראש, לפני כניסת החודש, כל מטבח בצבא נערך וקיבל הנחיות בהתאם", הסביר קצין הגששים.

כאמור, בסופו של חודש הרמדאן נחגג חג שבירת הצום – עיד אל-פיטר – הנמשך כשלושה ימים ויחל הערב. בעדה הבדואית כבר מתכוננים לאירוח המפקדים הבכירים בחג, כמיטב המסורת הצבאית ביחידה. "נהוג שמפקדים בכירים מבקרים אצל משפחות שכולות ואצל מכובדים בעדה הבדואית לכבוד החג, וזוהי מסורת נפלאה", סיכם רס"ן סוועאד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן