Skip to content

גלגל ההצלה של חברת בלקברי

בלקברי צדה את עיניה של אחת מקרנות הפנסיה הגדולות בקנדה • הסקרנות בחברת הטלפונים החכמים באה בעקבות ידיעה על הנפקה ראשונית לציבור של בלקברי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מועצת המנהלים להשקעות של תוכנית הפנסיה הקנדית CPP Investment Board) CPPIB) הודיעה כי היא תשקיע בחברת הטלפונים החכמים הקנדית, בלקברי, אם החברה תחליט על הנפקה ראשונית לציבור. הדיווח על הנפקה ראשונית לציבור פורסמה לראשונה באתר רויטרס.

מכשיר הטלפון הנייד בלקברי טורץ' (ויקימדיה)
מכשיר הטלפון הנייד בלקברי טורץ' (ויקימדיה)

רויטרס פרסמה את הידיעה לאחר שאושרה על ידי מספר מקורות שונים. היציאה להנפקה ראשונית באה מתוך רצון להתגבר על בעיות לא פשוטות שבלקברי מתמודדת מולן כבר זמן רב. הפסדים מתמשכים, וירידה מתמדת במספר המשתמשים במוצרי החברה, הם רק חלק מהאתגרים הניצבים בפני החברה.

מתחילת השנה, שווי המניה של בלקברי נחתך בעשרות אחוזים. אפילו האישור שניתן לחברה על ידי מועצת המנהלים לשנות את שמה משמה הקודם, "Research In Motion" לבלקברי, לא עזר לחברת הסלולר הקנדית להתרומם. הידיעה על היציאה לציבור, כמו גם ההודעה על התעניינות של CPPIB, כי תזרים הון לקופת החברה, במידה שהידיעה נכונה, הביאה לעליה בערך המניה בכמעט 6%.

על פי הדוחות הכספיים לרבעון הפיסקלי הראשון של שנת 2014 המסתיים ביוני, CPPIB, שמנהלת כספים עבור 18 מיליון עמיתים, מחזיקה בהיקף נכסים של 183.3 מיליארד דולר, עם צמיחה של כמעט 6 מיליארד דולר מהרבעון האחרון. קרן הפנסיה מבצעת לרוב את השקעותיה בחברות אנרגיה, נדל"ן ובניה. במקביל, ההשקעות בתחום ההיי-טק והטכנולוגיה לא זרים ל-CPPIB.

צוות ההנהלה של קרן ההשקעות CPPIB (מגזין החברה)
צוות ההנהלה של קרן ההשקעות CPPIB (מגזין החברה)

בשנת 2009, השקיעה קרן הפנסיה בחברת התוכנה סקייפ, המאפשרת שיחה ויזואלית דרך רשת האינטרנט, כ-300 מיליון דולר. חלקה בחברה מכרה לבסוף CPPIB כשנתיים לאחר מכן, לחברת התוכנה מיקרוסופט בכמעט מיליארד דולר. כעת, כאמור, CPPIB שמה את עינה על בלקברי.

ההחלטה להשקיע בבלקברי, אם האחרונה אכן תחליט לצאת להנפקה, עלולה להצטייר הפעם כהרפתקה פיננסית. הפסדים מתמשכים ומספר משתמשים שהולך ופוחת עלולים לגרור גם את קרן הפנסיה, שאסטרטגיית ההשקעה שלה ידועה כסולידית, להפסדים.

“זה בטוח לומר שכל עסקה גדולה בקנדה או בכל מקום אחר הוא דבר שאנחנו בודקים לעומק", אמר מארק וייסמן, מנכ"ל CPPIB. בקרן הפנסיה סבורים כנראה, כי בלקברי יכולה להתרומם לשיא שהגיעה אליו בשנת 2008, אז שווי השוק של החברה עמד על כ-80 מיליארד דולר לעומת כ-5 מיליארד כיום, או לפחות להתנתק מתדמית הלוזרית של עולם הסלולר.

הרכישה הצפויה, אם אכן תצא אל הפועל, אמורה לתת לאנשי בלקרברי מרחב נשימה וגב פיננסי חזק, וזאת כדי לנסות ולהבין כיצד לתרגם את פעילותה העסקית מהפסד לרווח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן