Skip to content

תוגבל פעילות הלוביסטים בכנסת

כיום פועלים בכנסת כ-210 לוביסטים, לעומת כ-50 לוביסטים בלבד שפעלו בשנת 2006. כך התברר במהלך דיון שערך יו"ר הכנסת עם ראשי וועדות הכנסת. כעת תוסדר עבודתם ,בקוד האתי בכנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כיום פועלים בכנסת כ-210 לוביסטים, לעומת כ-50 לוביסטים בלבד שפעלו בשנת 2006. כך התברר במהלך דיון שערך יו"ר הכנסת עם ראשי וועדות הכנסת. כעת תוסדר עבודתם ,בקוד האתי בכנסת

מאת צבי זינגר

פורום ראשי ועדות הכנסת, התכנס ביום שלישי, לדיון ראשון לקידום הסעיפים הנוגעים ללוביסטים בטיוטת הקוד האתי של חברי הכנסת. בדיון דובר על הצורך בהסדרה ברורה יותר של עבודת הלוביסטים ובמתן מידע שקוף לציבור על הליך קבלת ההחלטות בחדרי הוועדות. רוב ראשי הוועדות מסכימים להטיל מגבלות על פעילות הלוביסטים בכנסת. כך התברר היום בדיון ראשוני שערך יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין,

ועדת כנסת בעבודתה: למעלה מ-200 לוביסטים בכנסת. צילום - מאתר הכנסת

הצעת ריבלין, לחלץ את פרק הלוביסטים (שתדלנים) מטיוטת הקוד האתי ולקדמו בנפרד, זכתה להסכמה של רוב ראשי הוועדות שנכחו בדיון. טיוטת הקוד האתי שמעוכבת על שולחן ועדת הכנסת, כוללת מגבלות על פעילות לוביסטים  מול ח"כים, כמו איסור העסקת שתדלן; איסור פעילות למען שתדלן; איסור על התחייבות בפני שתדלן ואיסור על קבלת תמורה או טובת הנאה מלוביסט, במישרין או בעקיפין.

ריבלין הזהיר כי "מעמדה הציבורי של הכנסת נתון בבעיה קשה, נוכח העובדה שטיוטת הקוד האתי תקועה בועדת הכנסת, עקב ההסתייגויות הרבות שהוגשו. אני סבור כי יש לחלץ את הסעיפים הנוגעים לסוגיית הלובינג ולקדמם בנפרד".

 בדיון הוסכם כי יש צורך בהגבלת מספר הלוביסטים הפעילים בכנסת. כיום פועלים כ-210 לוביסטים, לעומת כ-50 לוביסטים שפעלו בשנת 2006. עוד הוסכם כי חוות דעת וניירות עמדה, שהוכנו עבור ח"כים על ידי שדלנים בשכר ואף מלכרי"ם, במהלך הדיונים בוועדות הכנסת – יפורסמו לעיון הציבור בפורטל הוועדה באתר הכנסת.

 ראשי הוועדות תמכו גם בהצעתו של ח"כ זבולון אורלב הנוגעת לחיזוקו והעצמתו של "מרכז המחקר והמידע" של הכנסת, המהווה כח עזר רב לחכי"ם בהתמודדותם אל מול נציגי הממשלה וגופים מסחריים. המשתתפים ציינו את האמון הרב לו זוכה "מרכז המחקר והמידע" של הכנסת בקרב הציבור. לדברי חה"כ אורלב "הבעיה היא חוסר איזון מוחלט בין גופים שיש להם יכולת כספית לשכור לוביסטים לבין הצד השני של אלו שאין להם את היכולת הכלכלית הזו. הפתרון לכך היא הגברת העצמאות של חברי הכנסת בעזרת העצמת "מרכז המחקר והמידע".

בדיון השתתפו חברי הכנסת דוד רותם, רונית תירוש, זבולון אורלב, יצחק ועקנין, ציפי חוטובלי, אלכס מילר, אמנון כהן, ניצן הורביץ, משה גפני, רוני בראון, ודוד אזולאי.

ריבלין הודיע כי מדובר בדיון ראשוני וכי פורום ראשי הוועדות ימשיך ויתכנס לדיון נוסף בסוגיה בשבועות הקרובים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן