Skip to content

חודש לפני משפטו מת פושע המלחמה ההונגרי לאסלו צ'טארי

צ'אטארי, שהואשם כי לקח חלק פעיל בעינוי יהודים בהונגריה וגירושם למחנה ההשמדה אושוויץ, מת בגיל 98. בשנת 1944 עזר צ'טארי לארגן משלוח של כ-15,700 יהודים לאושוויץ מקושיצ'ה שבסלובקיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פושע המלחמה הנאצי לאסלו צ'אטארי מת היום בהונגריה, חודש לפני פתיחת משפטו. כתב האישום נגדו הוגש לפני כחודשיים, לאחר מרדף ומאבק ארוך שניהל צייד הנאצים, ד"ר אפרים זורוף. גם העיתון סאן בלונדון חשף את מקום מגוריו של הפושע הנאצי צ'אטארי ופרסם זאת בכתבה גדולה מלווה בצילומים.

ביולי 2012 נלקח צ'טארי לחקירה על ידי שלטונות הונגריה, וב-18 ביוני 2013 הגישה נגדו התביעה בהונגריה כתב אישום בגין פשעי מלחמה, הכוללים עינויים רצח של יהודים.

צ'אטארי, שהואשם כי לקח חלק פעיל בעינוי יהודים בהונגריה וגירושם למחנה ההשמדה אושוויץ, מת בגיל 98. הוא הורשע עוד בשנת 1949 שלא בפניו ומאז נעלמו עקבותיו. בשנת 2012 נכנס שמו לרשימת הנאצים של מרכז שמעון ויזנטל על תקן פושע נאצי מבוקש ביותר.

לאסלו צ'אטארי (צילום: מרכז ויזנטל)
לאסלו צ'אטארי (צילום: מרכז ויזנטל)

בשנת 1944 שרת צ'אטארי במשטרה ההונגרית בתור מפקד, שממונה על הגטו היהודי בעיר קאשה בהונגריה (כיום קושיצה בסלובקיה). הוא עזר לארגן משלוח של כ-15,700 יהודים לאושוויץ, והוא מואשם גם בכך שהפעיל את סמכותו במחנה עבודה בכפייה. הוא הורשע שלא בפניו על פשעי מלחמה בצ'כוסלובקיה בשנת 1948 ונידון למוות. הוא ברח לקנדה בשנת 1949 בטענה שהוא אזרח יוגוסלבי והתיישב במונטריאול, שם הפך להיות סוחר אמנות.

צ'אטארי קיבל אזרחות בשנת 1955. בשנת 1997, האזרחות הקנדית שלו בוטלה על ידי הממשלה הפדרלית כיוון ששיקר בנוגע למסמכי אזרחותו. הוא ברח מקנדה חודשיים אחר כך. בשנה שעברה חשף צייד הנאצים אפרים זורוף ממרכז שמעון ויזנטל לעיתונאות את מיקומו הנוכחי של צ'אטארי בבודפשט שבהונגריה.

מרכז שמעון ויזנטל הביע היום אכזבה עמוקה עם היוודע דבר מותו בבודפשט של הפושע הנאצי לאזלו ציאטארי כשהוא ממתין למשפטו בגין התפקיד שהוא מילא בגירושם למחנה המוות אושוויץ של כ-15,700 יהודים מהעיר קושיצה (היום סלובניה, אז תחת כיבוש הונגרי) וסביבתה.

אפרים זורוף. "אכזבה עמוקה" (צילום: ויקימדיה)
אפרים זורוף. "אכזבה עמוקה" (צילום: ויקימדיה)

בהודעה שפרסם היום צייד הנאצים הראשי של המרכז, מנהל המשרד הישראלי ד"ר אפרים זורוף, צוין שצ'אטארי חי בבודפשט יותר מעשור לפני שהפרטים לגבי מקום מגוריו הנוכחי נמסרו על-ידי מרכז ויזנטל לידי התביעה בבודפשט על-סמך מידע שהגיע למרכז במסגרת הפרויקט "מבצע ההזדמנות האחרונה" המציעה פרסים כספיים תמורת מידע שיסייע בהעמדת פושעים נאצים לדין.

לדברי זורוף, "העובדה שפושע נאצי ידוע שעברו נחשף בקנדה יכול היה לגור בשלוה במשך תקופה כל כך ארוכה בבירה ההונגרית מעלה סימני שאלה לגבי מחויבותם של שלטונות הונגריה להעמיד לדין את בני-עמם שביצעו את פשעי השואה. זוהי בושה שציאטארי, פושע נאצי שהורשע (שלא בנוכחותו בצ'כוסלובקיה ב-1948 ונגזר עליו גזר דין מוות) ולא מתחרט על פשעיו ושסוף סוף הוגש נגדו כתב אישום במולדתו – שוב התחמק מעונש ברגע האחרון."

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן