Skip to content

חוק הדיור הציבורי נפל בוועדת השרים לענייני חקיקה

התגלעה מחלקות בין השרות ליבנה ולנדבר לבין השרים לפיד ואריאל בשאלה מה לעשות בכספים ממכירת הדירות. השרים לפיד ואריאל הפילו את הצעת החוק שהם עצמם הגישו. יביאו את הצעת החוק להכרעה במליאת הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שרת קליטת העלייה סופה לנדבר (צילום: איציק אדרי, ויקימדיה)
קואליציה עם לבני. שרת קליטת העלייה סופה לנדבר (צילום: איציק אדרי, ויקימדיה)

חוק הדיור הציבורי לא אושר הבוקר בוועדת השרים לחקיקה, בעקבות מחלוקת בין שרת המשפטים ציפי ליבנה והשרה לקליטת עלייה סופה לנדבר לבין שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון והבינוי אורי אריאל, בשאלה מה לעשות בכספים ממכירת הדירות. בעקבות כך החליטו השרים לפיד ואריאל להביא לאישור מליאת הממשלה את חוק הדיור הציבורי, כפי שהם הציעו אותו. 

חוק הדיור הציבורי, המכונה גם חוק זכויות רכישה, שאותו חוקק רן כהן בשנת 1998, היה אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2001 ותוקפו אמור היה להמשך חמש שנים. נכון להיום טרם נכנס החוק לתוקפו. באמצעות שימוש בחוק ההסדרים. משנת 1999 ובשנים שאחריה, נדחה שוב ושוב יישום החוק, המאפשר לזכאים לרכוש את דירותיהם בהנחה גדולה.

המחלוקת

שרת המשפטים ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)
תומכת בחוק ובתנאי שהכסף שיתקבל ממנו ישמש לרכש דיור ציבורי חדש. שרת המשפטים ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)

הבוקר בישיבת ועדת שרים לענייני חקיקה לא הצליחו השרים לגשר על המחלוקת העמוקה ולכן שרי האוצר והשיכון הפילו את הצעת החוק שהם עצמם הגישו. הם עשו זאת כי הם התנגדו שהכסף שתקבל המדינה ממכירת הדירות לזכאים יופנה לרכישת דירות חדשות בלבד, כפי שדרשו השרות ליבני ולנדבר, על מנת לשמר ככל האפשר את מאגר הדירות לדיור ציבורי, לדבריהן. זאת, בניגוד להצעה המקורית, של לפיד ואריאל, להעביר כספים אלה גם למטרה של בניית דירות בשכירות.

הצעת לפיד ואריאל

ביוני השנה החליטו השרים לפיד ואריאל, על חידוש מכירת דירות הדיור הציבורי לזכאים המתגוררים בהן בהנחות משמעותיות ולהביא את ההחלטה לאישור קבינט הדיור ואחר כך לוועדת השרים לענייני חקיקה. מטרת המהלך הייתה מציאת פתרונות לכל זכאי הדיור הציבורי. על פי הצעתם יועד הרווח כולו ממכירת הדירות לטובת קרן הדיור הציבורי, שתנוהל במשרד הבינוי והשיכון. הקרן תקצה כספים לרכישת דירות חדשות עבור זכאים הנזקקים לכך ותסייע להגדלת הסיוע לשכר דירה ריאלי לשאר הזכאים לדיור. הזכאות תקבע לפי הקריטריונים הקבועים בחוק והסיוע בשכר הדירה יוגדל.

אורי אריאל (צילום: דן בר דוב)
לא מתכוון לוותר. אורי אריאל (צילום: דן בר דוב)

בדיור הציבורי ישנן כיום כ-61 אלף דירות המאוכלסות בדיירים זכאים. החלטת השרים נועדה לאפשר לזכאי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בה הם מתגוררים עתה בעלות נמוכה ועל ידי כך לשפר את מצבם ומעמדם הכלכלי והחברתי.

להביא למימוש החוק מאז נחקק

לדברי לפיד ואריאל החוק, שאישורו נמנע היום בוועדת השרים לחקיקה, בשל קואליציה מפתיעה בין השרות לבני ולנדבר, ביקש להסדיר את מכירת דירות הדיור הציבורי לדייריהן, ולהביא למימושו לראשונה מאז נחקק. החוק שאף לאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות בהן גרו. לפיכך מסרו השניים, כי אין בכוונתם לוותר על מימושו של חוק הדיור הציבורי וכי יביאו אותו להכרעת מליאת הממשלה.

שר האוצר, יאיר לפיד: "חבל שאינטרסים פוליטיים צרים פוגעים בשכבות הכי חלשות בחברה הישראלית. מניעת היכולת לרכישת הדירות מדרי הדיור הציבורי משמעותה אחת – לעולם לא יהיה להם בית, ועם זאת לא נשלים".

לעולם לא יהיה להם בית. לפיד (צילום: דן בר דוב)
לעולם לא יהיה להם בית. לפיד (צילום: דן בר דוב)

שר השיכון והבינוי, אורי אריאל: "אנחנו בעד הדיור הציבורי, וככל הנראה שרת המשפטים ציפי לבני אינה כך. רצינו לעזור לדיירי הדיור הציבורי להיות מסוגלים לרכוש את הדירות בהן הם גרים, ושהקרן מכספי מכר הדירות תוקצה אך ורק לטובת הדיור הציבורי ולטובת אלה מהמצב הסוציו-אקונומי החלש ביותר. הקרן תאפשר רכישת דירות דיור ציבורי לכל מי שנזקק לכך, והצעד של שרת המשפטים ושרי ישראל ביתנו פגע בכך".

"מוכרים קונים – ולא מוכרים מחסלים"

שרת המשפטים ויו"ר ועדת השרים לחקיקה, ציפי לבני, הדגישה כי היא תומכת בחוק ובתנאי שהכסף שיתקבל ממנו ישמש לקניית דיור ציבורי חדש, ולא לחיסולו. ״מי שבאמת תומך בדיור ציבורי במדינת ישראל צריך לתמוך בעקרון של מוכרים-קונים, ולא מוכרים-מחסלים", הבהירה לבני, "ההצעה של האוצר מטרתה לחסל את מלאי הדירות לדיור ציבורי. המדינה צריכה לממן שכירות לזכאים בתקציב נפרד, ולא על חשבון החלשים – ובוודאי שלא במחיר של חיסול הדיור הציבורי בישראל״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן