Skip to content

דיווח בארה"ב: קרי הזהיר את נתניהו מפני התעצמות הדה-לגיטמציה

אף שקרי מנסה להפגין אופטימיות באשר להמשך המו"מ, מאחורי הקלעים הוא הזהיר כי כישלון במשא ומתן עם הפלסטינים יקים על ישראל קמפיין עולמי, "על סטרואידים", של בידוד ודה-לגיטימציה. על פי דיווח בארה"ב "ישנם סימנים מוקדמים לכך שנתניהו מתחיל להבין, מה המחיר שארצו עלולה לשלם עבור ההתנחלויות, בייחוד אלו הסמוכות למרכזי אוכלוסייה פלסטיניים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי מנסה להפגין אופטימיות, למרות הודעת ישראל על תכניות הבנייה החדשות מדרום לירושלים. קרי אומר כי ההודעה היתה "צפויה במידת מה". קרי מעריך כי למרות המהמורה הזאת, תהליך השלום אינו בסכנה, בשלב זה. עם זאת, חזר קרי והבהיר כי ארצות הברית סבורה שכל ההתנחלויות אינן חוקיות.

הזהיר את נתניהו מקמפיין דה לגיטימציה "על סטרואידים". ג'ון קרי (צילום: משה מילנר/לע"מ)
הזהיר את נתניהו מקמפיין דה לגיטימציה "על סטרואידים". ג'ון קרי (צילום: משה מילנר/לע"מ)

מוקדם יותר אמש הודיעה סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית במהלך תדרוך כתבים בבית הלבן, כי החלטת ישראל להמשיך בבנייה בשטחי יהודה ושומרון מעוררת "דאגה רצינית". "עמדתנו בנוגע להתנחלויות לא השתנתה", אמרה סגנית הדוברת. "הפרסומים האלו באים בזמן רגיש במיוחד והודענו לממשלת ישראל על דאגתנו". לדבריה, "על שני הצדדים להימנע מפעולות שיערערו את האמון, ולכן עליהם לשבת ולדבר".

במקביל מפרסם היום העיתונאי הבכיר ג'פרי גולדברג, מאמר באתר "בלומברג" האמריקני, שבו הוא מטיל ספק בסיכויי השיחות בין ישראל לפלסטינים להביא לשלום. גולדברג מכנה את שליחות השלום של קרי "חצי דון קישוטית, אם לא דון קישוטית לגמרי", ומגלה כי קרי הזהיר לאחרונה את ראש הממשלה נתניהו שכישלון במשא ומתן עם הפלסטינים יקים על ישראל קמפיין עולמי, "על סטרואידים", של בידוד ודה-לגיטימציה.

"ישנם סימנים מוקדמים לכך שנתניהו מתחיל להבין, מה המחיר שארצו עלולה לשלם עבור ההתנחלויות, בייחוד אלו הסמוכות למרכזי אוכלוסייה פלסטיניים", כותב גולדברג. לדבריו, כמה מהיצרנים המרכזיים של ישראל התריעו בפני נתניהו על חששם כי מוצריהם יוחרמו בשווקי העולם. נתניהו הבין והפנים. לטענת גולדברג, מקורות בוושינגטון ציינו כי לאחרונה נתניהו מתייחס לפוליטיקאים ישראלים מהימין בזלזול, ומכנה אותם "מטורפים" שחושבים שישראל היא מעצמה ויכולה להתנהג ככזו.

על פי אותו דיווח, סבור מזכיר המדינה, על פי גורמים רשמיים בוושינגטון שביקשו להישאר בעילום שם, כי נתניהו חושש מאוד מהתעצמות מגמת הדה-לגיטימציה העולמית נגד ישראל, שעלולה להקשות עליה להגן על עצמה, מול החיזבאללה, החמאס והאיום הגרעיני האיראני.

קטע מהמאמר של ג'פרי גולדברג בבלומברג
קטע מהמאמר של ג'פרי גולדברג בבלומברג

גם דובר מטעם מזכיר האו"ם מתח ביקורת על פרסום המכרזים ואמר כי ההתנחלויות בשטחים הכבושים אינן חוקיות. גם רוסיה מתחה ביקורת על פרסום המכרזים החדשים והזהירה כי הצעד הזה יפגע בשיחות בין ישראל לפלסטינים. באיחוד האירופי, הממונה על קשרי החוץ באיחוד, קתרין אשטון, הזהירה שאישורי הבנייה בשטחים שמעבר לקו הירוק הופכים את השיחות עם הפלסטינים לבלתי אפשריות. לדבריה, ההתנחלויות בגדה המערבית סותרות את החוק הבין-לאומי ומאיימות על פתרון של שתי מדינות.

התגובות אלה התייחסו לידיעה שפורסמה אמש כי אושרה בחשאי בניית 900 יחידות דיור נוספות בשטח שמדרום לבית ג'אלה. היחידות שאושרו אמורות לקום בשטח שמעבר לקו הירוק בירושלים. אישור בנייתן ניתן יממה בלבד לאחר שמשרד הבינוי והשיכון הודיע על אישורן של 1,200 יחידות דיור בירושלים וביהודה ושומרון. גורמים מדיניים אומרים בתגובה כי "בישראל היתה בנייה כל השנים וכך ימשיך להיות" וכי "ישראל לא התחייבה שלא לבנות". בירושלים הדגישו עוד כי ישראל תמשיך לפרסם מכרזים להמשך בנייה בירושלים ובגושי ההתיישבות.

ובינתיים – לקראת פגישת משלחות המו"מ מחר בירושלים ולאחר שבג"צ דחה את עתירת משפחות קרבנות הטרור – צפויים להשתחרר הלילה אחר חצות 26 האסירים הביטחוניים הפלסטיניים. האסירים המיועדים להשתחרר כבר הובאו אל מתחם כלא איילון בלוד. הם צפויים להשתחרר במחסום ביתוניא באזור רמאללה ובמחסום כרם שלום, המוביל לרצועת עזה. 

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, אמר על כך היום, במהלך סיור בפיקוד הצפון: "ההחלטה לגבי שחרור המחבלים היא החלטה כבדה לכל חברי הממשלה ולי באופן אישי. את חלקם עצרתי כשהייתי מפקד אוגדת איו"ש. לבי עם המשפחות השכולות, ואני לא מקנא בהן, אבל יש מכלול של שיקולים שעומדים בפני ממשלת ישראל. קיבלנו את ההחלטה לשחרר אותם בלב כבד".

 שר הביטחון דיבר גם על חידוש המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים והביע ספקנות בנוגע לסיכויים להגיע להסכם. "קבענו לעצמנו שבמשך תשעה חודשים ננסה להגיע למשהו עם הפלסטינים", אמר. "אנחנו מנסים כבר 20 שנה, מאז אוסלו, אחרי 120 שנות סכסוך. אפשר לשמוע בנימת דבריי את הסקפטיות, אבל החלטנו לתת לזה הזדמנות".

בתוך כך אומר יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, כי הוא מתכוון ליזום בחינה מחדש של נהלי צה״ל באשר לסיכון חיי לוחמים, בניסיון לתפוס מחבלים. זאת לנוכח שחרור המרצחים הפלסטיניים. 

ידרוש לבחון מחדש את נהלי תפיסת מחבלים. נפתלי בנט (צילום: רפי מיכאלי)
ידרוש לבחון מחדש את נהלי תפיסת מחבלים. נפתלי בנט (צילום: רפי מיכאלי)

"לאור שחרור הרוצחים (יש להפסיק לקרוא להם אסירים, כאילו הורשעו בעבירות תנועה), ואבדן כל הרתעה במאסר, אדחוף לבחינה מחדש של נהלי צה״ל באשר לסיכון חיי לוחמינו בניסיון לתפוס מחבלים", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו.

בנט התייחס גם לנושא אישורי הבנייה וכתב: "מכרזי בנייה בכל מקום בארץ, כולל בירושלים, במעלה אדומים, באריאל (בתמונה) ועוד, *מכניסים* כסף לקופת המדינה, ולא עולים כסף למדינה. המדינה משווקת קרקעות לקבלנים, הקבלנים משלמים למדינה, בונים דירות ומוכרים אותם לציבור. זה win-win קלאסי: עוד היצע דירות, מחירים יורדים, וגם–עוד הכנסות לקופת המדינה.

"היעד של מדינת ישראל הוא 25,000 דירות בשנה כדי להוריד את עלויות הדיור. ברגע שהוצאנו 1250 בשבוע אחד טיפלנו ב5%. אם כל שבוע נוציא עוד מכרזים הבעיה תיפתר בכמה חודשים.

"כולם רוצים, בצדק, להוזיל מחירי דיור בארץ. כל דירה שנבנית בכל מקום – גילה או מבשרת, אריאל או קריית אונו – מגדילה את ההיצע ומורידה את המחיר. לכן כל מי שטוען ״מדוע הכסף לבנייה הולך להתנחלויות ולא לפריפריה וכו״ פשוט טועה. מי שחושב שעלינו למסור את שטח ארצנו לפלסטינים, זכותו. אך לא נכון ולא הוגן לשלוף טיעונים כלכליים מופרכים".

בנט כותב עוד: "מזכיר המדינה קרי אמר היום שהבנייה לא תיפגע ב'תהליך'. זה לא מפריע לאנשים בתוכנו להסביר כמה זה פוגע בתהליך. צאו מזה. אנחנו מדברים על בנייה בגילה, רמות, אריאל, מעלה אדומים ועוד. מה קרה לכם? אתם באמת סבורים שבנייה בעיר הבירה שלנו, ירושלים, דורשת אישור ממישהו?"

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן