Skip to content

הייצוא ירד בחודש יוני ב-3.1%

בחודש יוני נרשמה ירידה חדה של 21% במספר העסקאות הנדל"ן, בהשוואה לרמות השיא שנרשמו בחודש מאי. בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה בעסקאות הנדל"ן עלייה של 12%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחודש יולי נרשמה מגמה מעורבת בפעילות הכלכלית. מצד אחד נרשם שיפור בפעילות הריאלית בישראל ובעולם ובגביית המסים. מנגד, נרשמה הרעה בפעילות סחר החוץ. בשוק העבודה ובשוק ההון לא חלו שינויים משמעותיים. כך נמסר ממשרד האוצר.

טבלת השינויים הכלכליים

* מינוס\פלוס מסמנים את כיווני השינוי בתחום הרלוונטי לעומת תחילת השנה. = מציין תמונה דומה, או
כי נרשמו אינדיקטורים חיוביים ושליליים בעוצמה דומה.

** המיקום בסקאלה הינו סובייקטיבי ומשקף את המיקום של התחום כעת בהשוואה למיקומו בחודש דצמבר 2012.

*** קו רצוף עבה מסמל את המצב בסוף החודש הרלוונטי והקו הרציף הדק מסמל את סוף 2012.

היבטים שליליים

סחר חוץ

בחודש יוני נרשמה הרעה ביצוא הסחורות, לצד גידול ביבוא הסחורות למעט חומרי אנרגיה. יצוא הסחורות (ללא אניות, מטוסים ויהלומים) ירד בחודש יוני ב-3.1% בשל ירידה ביצוא התעשייתי בכל רמות הטכנולוגיה, פרט לטכנולוגיה המעורבת מסורתית. בתוך כך בולטת הירידה המתמשכת ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית.

הירידה ביצוא הסחורות באה לידי ביטוי ביצוא לכל היעדים העיקריים, ובמיוחד ביצוא הסחורות לארה"ב שירד ב- 8.4%. יצוא השירותים התכווץ בחודש מאי בשיעור של 2.4%, זאת במידה רבה בשל יצוא אפסי של שירותי חברות הזנק. בניכוי חברות הזנק יצוא השירותים ירד ב- 0.5% בלבד. בתוך כך, נמשך השיפור בהיקף יצוא שירותי התיירות, כאשר בחודש מאי נרשמה עלייה משמעותית של כ-10% ביצוא שירותים אלו. ביבוא הסחורות נרשמה בחודש יוני ירידה של 0.5 אחוז, אשר נבעה מירידה משמעותית ביבוא חומרי אנרגיה בשל תחילת הפקת הגז במאגר תמר.

יבוא הסחורות ללא חומרי אנרגיה גדל ב- 3.9%. בתוך כך, בשלושת הרכיבים העיקריים ביבוא הסחורות (צריכה, השקעה וחומרי גלם) נרשם גידול. כתוצאה מההתפתחויות הנ"ל, הגירעון המסחרי גדל בחודש יוני ביחס לחודש מאי ב-8.9%. עם זאת, רמתו של הגירעון נמוכה ב- 18.3 אחוזים מזו שנרשמה בחודש יוני אשתקד. הירידה בגירעון המסחרי היא אחת הסיבות לייסוף הריאלי של השקל שנרשם בארבעת החודשים הראשונים של 2013. על אף האמור, בחודשים מאי-יוני נחלש שער החליפין הריאלי של השקל ב-0.4 ו-0.3 אחוז, בהתאמה, בין היתר על רקע התערבותו של בנק ישראל בשוק המט"ח.

מדד מנהלי הרכש ומדד אמון הצרכנים

(מדדים אלו, המפורסמים על ידי בנק הפועלים, הינם מדדים סובייקטיביים)

במדד מנהלי הרכש – נרשמה ירידה נוספת בחודש יוני. בתוך כך, המדד ממשיך להצביע זה החודש השני ברציפות על צפי להתכווצות בפעילות התעשייתית. ירידות נרשמו בביקושים המקומיים ובביקושים ליצוא. מנגד, במדד אמון הצרכנים נרשמה התאוששות בחודש יולי, זאת בנוסף לשיפור החד שנרשם בחודש הקודם. יחד עם זאת, יש לציין, כי מדד אמון הצרכנים עדיין מצוי ברמה נמוכה יחסית.

נדל"ן

בחודש יוני נרשמה ירידה חדה של 21% במספר העסקאות בהשוואה לרמות השיא שנרשמו בחודש הקודם. בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה עליה של 12%, המתרכזת בפלח השוק של דירות חדשות, על רקע שיווק פרויקט חדש בהיקף רחב באזור חדרה (הישוב קציר-חריש).

מי שהובילו את הגידול החד ברכישות בחודש מאי, המשקיעים ומשפרי הדיור, היו גם אלו שהובילו את הירידה במספר העסקאות בחודש יוני, עם שיעור ירידה זהה של 30% (בהשוואה לחודש מאי). משקל המשקיעים בסך העסקאות ירד ב-2.5 נקודות אחוז, הן בהשוואה לחודש הקודם, והן בהשוואה ליוני אשתקד.

יש לציין כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים חלה דווקא על רקע המשך הפחתת הריבית ע"י בנק ישראל. ניתן להניח כי פרסום הצעת ההחלטה לביטול הפטור ממס שבח למשקיעים, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2014-2013, היה בין הגורמים שתרמו לירידה החדה ברכישות המשקיעים. אמנם, מכירות המשקיעים רשמו ירידה חדה בחודש יוני, אולם זו נרשמה לאחר עליה רצופה של שלושה חודשים בשיעור מצטבר של 70%. בנוסף, מאחר ונקבע כי החבות במס שבח תחול החל מינואר 2014, ותחושב באופן ליניארי (בהתאם לתקופת ההחזקה בנכס), הרי שביטול הפטור משמעותי יותר עבור משקיעים חדשים, מאשר עבור מי שמחזיקים בנכס כבר תקופה ארוכה. יחד עם זאת, יתכן שבתקופה הקרובה יחול גידול במכירות המשקיעים, בעיקר אלה המחזיקים בנכס תקופה קצרה.

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים רשמה ירידה מתונה של 7 אחוזים בחודש יוני, בהשוואה לחודש הקודם, אולם יש לציין כי סגמנט זה של השוק גם רשם את העלייה המתונה ביותר בחודש מאי. הירידה ברכישות הזוגות הצעירים הקיפה את כל האזורים, למעט ירושלים, אשר בו נשמרה יציבות. ניתן להניח כי תרמה ליציבות זו ברכישות הזוגות הצעירים בירושלים, בהמשך לגידול של 14 אחוזים שנרשם בחודש מאי, ההחלטה על מתן "מענק ירושלים" לרוכשי דירה ראשונה בעיר.

מדובר במענק הניתן לחסרי דיור, בני 30 ומעלה, הרוכשים את דירתם הראשונה בתקופה שבין 5.5.13 25.7.13 , כאשר עבור רוכשי דירה חדשה בבנייה רוויה הוארך תוקף מתן המענק עד סוף אוקטובר 2013. גובה מענק מגיע עד 100 אלף שקל לדירה הבנויה על קרקע של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י ) ועד 70 אלף שקל עבור דירה הבנויה על קרקע שאינה של המינהל.

יש לציין כי רכישות משפרי דיור והמשקיעים בירושלים רשמו ירידה חדה בשיעורים של 30% ו-40%, בהתאמה.

נתונים ראשוניים לחודש יולי מצביעים על עליה מתונה במספר העסקאות בהשוואה לחודש יוני.

היבטים חיוביים

פעילות ריאלית

מדדי הפעילות השוטפים מצביעים על שיפור בפעילות הריאלית במשק. בתוך כך, מדד פדיון ענפי המשק (העדכני לחודש מאי) עלה ב- 1.5% לרמתו הגבוהה ביותר מאז החלו במדידתו. כמו כן, מדד הייצור התעשייתי (העדכני גם כן לחודש מאי) עלה ב-0.4%, לאחר ירידות שנרשמו במדד בחודשים מרץ ואפריל. עליית המדד נבעה מגידול חד של הפעילות בענפי הטכנולוגיה העילית, בעוד שביתר רמות הטכנולוגיה נרשמה ירידה. מנגד, במדד המכירות ברשתות השיווק (העדכני לחודש יוני) נרשמה ירידה.

מסים

בחודש יולי נרשם שיפור בגביית המסים. בתוך כך, הכנסות ממסים ואגרות הסתכמו בחודש יולי ב- 23.2 מיליארד שקל, לעומת גבייה של 19.4 מיליארד שקל בחודש יוני . בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, עלו סך ההכנסות ממסים בשיעור ריאלי של 12.7%, כאשר המסים הישירים עלו ב-17.6% והמסים העקיפים רשמו עלייה של 8.9%.

אינדיקאטורים עולמיים רלבנטיים לישראל

נתוני המקרו שפורסמו בחודש יולי ובתחילת אוגוסט מצביעים על שיפור בפעילות הכלכלית העולמית. בחודשים האחרונים מסתמנת מגמה של שיפור בפעילות הכלכלית במשקים המפותחים והרעה במשקים המתפתחים.

בארה"ב – נמשכת מגמת ההתאוששות, כאשר התוצר האמריקני צמח ברבעון השני בקצב שנתי של 1.7 אחוזים. שיעור צמיחה זה אומנם נמוך, אך גבוה מהציפיות המוקדמות. בנוסף לכך, מדד מנהלי הרכש האמריקני למגזר היצרני זינק בשיעור חד, ובשוק הנדל"ן נרשם שיפור בקצב מכירת הדירות החדשות בחודש יוני.

בשוק העבודה נמשכת מגמת ההתאוששות האיטית, כאשר מחד שיעור האבטלה ירד ל- 7.4 ביולי (לעומת 7.6 ביוני), ומאידך נרשמה ירידה בשיעור ההשתתפות. באופן כללי, שיעורי ההשתתפות והתעסוקה טרם התאוששו מרמות השפל שנרשמו כתוצאה מהמשבר העולמי. בנוסף, נתוני הגידול במספר המועסקים מצביעים על גידול של כ- 165 אלף מועסקים, גידול הנמוך מהציפיות המוקדמות, והמצביע אף הוא על המשך ההתאוששות האיטית של שוק העבודה. נגיד הפד, בן ברננקי, הודיע, כי על אף שהבנק מתכנן להתחיל בצמצום ההרחבה המוניטארית, ההתאוששות האיטית של שוק העבודה ככל הנראה תעכב את ביטול ההרחבה המוניטארית בטווח הזמן הקרוב.

בגוש האירו – נמשך השיפור בפעילות הכלכלית. בתוך כך, נתוני מדד מנהלי הרכש של הגוש מצביעים על המשך השיפור בפעילות הכלכלית, ולראשונה מזה שנתיים חצה המדד את קו ה- 50 נקודות והוא מצביע כעת על התרחבות בפעילות הכלכלית. כמו כן, מדד אמון הצרכנים ממשיך במגמת העלייה, והוא מצוי ברמה הגבוהה ביותר מאז אמצע 2011. בנוסף, התוצר של ספרד התכווץ ברבעון השני של השנה ב- 0.1 אחוז בלבד, נתון המצביע על האפשרות שהמשק הספרדי ייצא מהמיתון כבר במהלך 2013. חיזוק לכך ניתן למצוא בירידה המשמעותית בשיעור האבטלה במדינה שנרשמה ברבעון השני.

על אף הנתונים החיוביים, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע, כי הריבית בגוש האירו צפויה להישאר נמוכה עוד זמן רב. הודעה דומה נמסרה גם על ידי הבנק המרכזי של בריטניה, אשר הודיע כי הבנק צפוי להותיר את הריבית במדינה ללא שינוי למשך זמן ארוך אף מהצפוי לפי השווקים. נתוני הצמיחה במשק הבריטי נמצאים במגמת האצה, וברבעון השני נרשמה צמיחה של 2.4% (לעומת 1.1% ברבעון הקודם).

בסין – מדד מנהלי הרכש הרשמי של סין שב לרמה הגבוהה מ- 50 נקודות, נתון המצביע על צפי להתרחבות בפעילות הכלכלית. עם זאת, הצמיחה במשק הסיני הואטה בחודשים האחרונים, ולטענת קרן המטבע, על הממשל הסיני לשנות את אסטרטגיית הצמיחה של המדינה. אסטרטגיה זו, אשר נשענה על גידול מואץ בהשקעות ובהיקפי האשראי, אינה ברת קיימא, ועל הממשל לעודד מעבר לצמיחה המבוססת על צריכה.

ביפן – מדד אמון הצרכנים ממשיך לעלות, זה חמישה חודשים ברציפות, כאשר קצב המכירות הקמעונאיות השנתי עלה אף הוא, ומדד מנהלי הרכש בתעשייה מצביע על התרחבות מזה מספר חודשים.

הנתונים החיוביים הובילו לעליות שערים משמעותיות במדדי המניות המרכזיים בעולם במהלך חודש יולי. עם זאת, על אף השיפור שנרשם בפעילות הכלכלית בעולם בחודש האחרון, קרן המטבע הורידה את תחזיות הצמיחה שלה לשנים 2014-2013 ב-0.2 נקודת אחוז, והיא צופה בשנים אלו צמיחה של 3.1% ו- 3.8%, בהתאמה, זאת על רקע לצפי להרעה במדינות המתפתחות ושיפור במדינות המפותחות. הורדת התחזיות נובעת בעיקרה מהורדת תחזיות הצמיחה של המדינות המתעוררות – בעיקר מדינות ה- BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין).

ללא שינוי

שוק ההון

בפעילות בשוק ההון נרשמה מגמה מעורבת בחודש יוני. בתוך כך, בשוק המניות נרשם קיפאון, זאת בניגוד לעליות שנרשמו בשוקי המניות המובילים בעולם. כמו כן, נרשמה עלייה ניכרת בהיקף ההנפקות של מניות והמירים, אך במקביל נרשמה ירידה בהיקף ההנפקות של אג"ח קונצרניות בחודש יוני. בנוסף, בשוק האג"ח הקונצרניות נרשמה ירידה מתונה בתשואה הממוצעת ועלייה מתונה במדדי האג"ח הקונצרטיות (המדדים מתייחסים ל-60 סדרות אג"ח קונצרניות צמודות מובילות והתשואה הממוצעת מחושבת על כל סדרות האג"ח הסחירות הצמודות (כ-500). במקביל, נמשכה מגמת הירידה בשווי שוק האג"ח הקונצרני ובמספר הסדרות הנסחרות.

שוק העבודה

בחודש יוני לא נרשם שינוי בשוק העבודה, אך ברבעון השני נרשמה הרעה מסוימת ביחס לרבעון הראשון. בחודש יוני לא חל שינוי בשוק העבודה, כאשר שיעור ההשתתפות, שיעור האבטלה ושיעור התעסוקה נותרו ברמות שנרשמו בחודש מאי. בחינת נתוני התעסוקה לפי היקף משרה מצביע על עלייה בהיקף המועסקים במשרה מלאה, אשר קוזזה בחלקה בירידה במספר המועסקים במשרה חלקית. עם זאת, נתוני הרבעון השני מצביעים על הרעה מסוימת בשוק העבודה, כאשר שיעור האבטלה עלה ב- 0.3 נקודת אחוז לכדי 6.9%, זאת בעוד ששיעור ההשתתפות נותר ללא שינוי ברמה של 63.7%.
למרות זאת, שיעור התעסוקה בישראל ממשיך להיות בין הגבוהים בעולם ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בהשוואה למדינות המפותחות. כך, שיעור התעסוקה עמד ברבעון הראשון של השנה על 59.3%, לעומת שיעור ממוצע של כ- 55% במדינות ה- OECD. כמו כן, שיעור האבטלה ברבעון השני ב-OECD עמד על 8.0%, בהשוואה לשיעור אבטלה של 6.9% בישראל.

יציבות מחירים

שיעור האינפלציה – ב-12 החודשים האחרונים עלה שיעור האינפלציה משמעותית, על רקע העלאת שיעור המע"מ, אך עלייה זו הינה חד פעמית. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני בשיעור גבוה של 0.8%. עם זאת, העלייה החדה נבעה בעיקרה מהעלאת שיעור המע"מ ולא מלחצים אינפלציוניים מצד הביקושים.

מדד המחירים לצרכן – ב- 12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן ב- 2.0%, עלייה משמעותית ביחס לנתון של חודש מאי, אשר עמד על 0.9% אחוז. עליות משמעותיות נרשמו בסעיפי התחבורה והתקשורת, ההלבשה וההנעלה, אחזקת הדירה והדיור. מנגד, קצב עליית מדד מחירי הדירות (נתון לחודש אפריל) המשיך להאט.

בנק ישראל הותיר את ריבית חודש אוגוסט (הנקבעת בסוף יולי) ברמה של %1.25, ללא שינוי ביחס לריבית חודש יולי, זאת לאחר שתי הורדות הריבית עליהן החליט הבנק בחודש מאי.

במקביל, בציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון נמשכה הירידה, כאשר אלו עמדו בחודש יולי על 1.4%. בשל הירידה בציפיות האינפלציוניות, עלתה הריבית הריאלית למינוס 0.14%, אך היא ממשיכה להיוותר ברמות שליליות.

טבלת נתונים נבחרים 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן