Skip to content

הפגנה והפרעות נגד סגירת שדה דב

כאשר הגיעו הבוקר השרים לפיד ואריאל לשדה דב, הפגינו מולם עשרות עובדי ארקיע וישראייר נגד סגירת השדה. העובדים גם ניתקו את זרם החשמל לחדר שבו התקיים טקס החתימה ובעזרת מגבירי קול ניסו לשבש את הטקס בקריאות רמות מבחוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר, יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל ומנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, חתמו הבוקר על הסכם היסטורי לפינוי שדה התעופה על שם דב הוז בתל אביב. בטקס החתימה שהתקיים בשדה דב, השתתפו גם מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות ומנכ״ל עיריית תל אביב-יפו, מנחם לייבה. שר התחבורה לא הגיע לטקס בגלל שנחבל בבוקר כתוצאה מנפילה.

מימין לשמאל: עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, שר האוצר יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן חותמים על סגירת שדה דב
מימין לשמאל: מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, שר האוצר לפיד, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן חותמים על הסכם הסגירה של שדה דב

במסגרת ההסכם בין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה, יושקעו 230 מיליון ש"ח לטובת פיתוח תשתיות חדשות לשדה תעופה חלופי בנתב"ג, אליו תעבור הפעילות התעופתית האזרחית משדה דב, עד ליוני 2016.

עשרות עובדי מארקיע וישראייר וגם טייסים פרטיים מעמותת התעופה הכללית קיבלו את פניהם של השרים לפיד ואריאל, במחאה על הרצון לסגור שדה דב. המפגינים נשאו שלט ובו נראה שר האוצר, יאיר לפיד, בדמות פינוקיו עם אף ארוך. בשלטים אחרים נכתב: "תעופה – אאוט, כרישי נדל"ן – אין" ו"רשות שדות התעופה מחסלת את התעופה ומקדמת את הדיוטי פרי". העובדים לא הסתפקו בהפגנה. הם ניתקו את זרם החשמל לחדר שבו התקיים הטקס ופתחו בקריאות רמות באמצעות מגפונים, נגד השרים שהשתתפו באירוע.

16,000 יחידות דיור

למרות ההפגנות וההפרעות הטקס התנהל כמתוכנן, בהתאם לתוכנית שמקדמים משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ועיריית ת"א לפיתוח שטח השדה המתפנה, הכוללת הקמת כ- 16,000 יחידות דיור, שטחי מסחר, תעסוקה ובתי מלון. בשל הסרת מגבלות הבנייה לגובה בסביבת השדה, יהיה ניתן להוסיף זכויות בנייה בהיקף של כ- 6,800 יחידות דיור בתוכנית בניין עיר.

מהלך שהוא חלק מתכנית הממשלה להוזיל מחירים ולהגדיל את היצע יחידות הדיור באזורי הביקוש. בנוסף להשלכות הישירות על שוק הדיור, איכות החיים של תושבי תל אביב תשתפר והתשתיות התעופתיות של מדינת ישראל ישודרגו.

"ראשי הערים מתנגדים לבניה של דירות 3 – 4 חדרים"

בטקס החתימה אמר השר לפיד: "אנחנו עומדים פה כדי שאזרחי המדינה – וגם השווקים, וגם הבנקים למשכנתאות – יבינו שהממשלה הזו נחושה בדעתה לעשות הכל להוריד את מחירי הדיור. זו הייתה ההבטחה שלנו, ואנחנו מקיימים אותה.

"כדי לאפשר את המהלך הזה, אנחנו מקצים 230 מיליון שקל, מכספי רשות מקרקעי ישראל, שיוקדשו להסרת חסמים ולהקמת תשתית אלטרנטיבית לשדה התעופה החליפי. אנחנו מתכוננים להאיץ את תהליכי התכנון והבניה, הקדמנו את הפינוי מ-2018 ליוני 2016, ואנחנו נבנה פה כ-16,000 יחידות דיור. חלק גדול מהן יהיו דירות להשכרה, לפי המודל של תוכנית הדיור הלאומית.

"אני רוצה לברך את עיריית תל אביב יפו על המעורבות שלה בפרוייקט. זה יותר נדיר ממה שנדמה לכם, וזה לא טריוויאלי. אחד הסודות הגלויים של בעיית הדיור, הוא שבערים רבות באיזורי הביקוש ראשי הערים מתנגדים – לפעמים בקול רם, בדרך כלל מאחורי הקלעים – לבניה של דירות של 3- 4 חדרים, שהן הדירות שיש להן הכי הרבה ביקוש. למה? מפני שהארנונות של דירות קטנות נמוכות יותר, והם דואגים להכנסות שלהם.

"אז אנחנו צריכים להזכיר להם, שבכל פעם שאנחנו משווקים קרקעות והם לא מקדמים בניה לזוגות צעירים, הם מונעים מילדי הערים שלהם לגור ליד ההורים, וליד מקומות העבודה, ובמקום שבו הם גדלו. היות ואנחנו הולכים להיות יותר ויותר אגרסיביים בשיווק הקרקעות, הם יצטרכו לנקוט עמדה: האם הם בעד דיור לזוגות צעירים, או שהם מנסים למנוע את זה? אם ראשי הערים צריכים עזרה ותמריצים, אנחנו נעזור, אבל גם הם צריכים להיות מחוייבים לעניין כמו שעיריית תל אביב התחייבה לו עכשיו.

"אני מודה לחברי השרים. אנחנו עומדים פה בזכות שיתוף הפעולה שמתקיים בינינו. אני יודע שבעבר היו במצבים כאלה דחיפות מרפקים הדדיות, כי כל אחד רצה לתפוס את מרכז התמונה, אז אני רוצה להגיד לכם שלא צריך את זה הפעם. כולם במרכז התמונה. מה שמאפשר את הפרויקט הזה הוא שילוב הכוחות. זה שאורי אריאל הביא את המשרד שלו, ואחרי הוועדה המקומית של העירייה גדעון סער יגייס את המשרד שלו ואת הידע שלו, וישראל כץ יצר את כל התשתית שמאפשרת את זה, ובנצי ליברמן עושה עבודה גדולה, והראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוא כוח חיובי גדול בפרויקט הזה, וכולם עבדו יחד בלי מלחמות אגו, ובלי להתעסק בשאלה מי בא מאיזו מפלגה, כי מה שחשוב זה טובת העניין ולהוריד את מחירי הדירות במדינת ישראל".

"אני מחויב להורדת מחירי הדיור"

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל אמר: " חתמנו היום על פינוי שדה התעופה שדה דב בתל אביב ובניית יותר מ12,000- אלף יחידות דיור חדשות במרכז הארץ. אני כשר השיכון בונה וחברי לממשלה בונים בכל רחבי הארץ, בצפון, בדרום, ביהודה ושומרון וכמובן שגם במרכז הארץ. אני מחויב להורדת מחירי הדיור וגם היום אנו עושים צעד חשוב בכיוון הזה. אני שמח שלאחר עשרות שנים של ניסיונות ודיבורים, מתממשות התכניות לבנייה נרחבת של אלפי יחידות דיור בצפון מערב תל אביב. מדובר בעתודות הקרקע הגדולות ביותר באזור גוש דן שתשמש לבניית אלפי יחידות דיור לטובת זוגות צעירים. רשות מקרקעי ישראל צפויה להאיץ את התכנון ולכלול בפרויקט דירות קטנות, דיור בר השגה ודיור להשכרה ארוכת טווח. מטרתנו לעמוד במועדים ואף להקדים אותם כחלק מהמדיניות הכוללת של האצת הבנייה גם באזורי ביקוש".

השר התייחס בהלצה למו"מ המדיני ואמר: "היום נפתח כאן המו"מ, אבל לא המדיני אלא הכלכלי, והוא גם נחתם, בשיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה להוזלת מחירי הדירות".

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית, שהשתתפה בהפגנה אומר: "במדינה מתוקנת, משרד תחבורה לא מקיים טקסים לרגל סגירת שדה תעופה, שעלולה לגרום לפגיעה קשה בתחום התעופה המקומי בטווח הקצר והארוך. חשוב להזכיר כי אין שום 'סיבה למסיבה' כאשר סוגרים תשתיות אוויריות תמורת עסקי נדל"ן, בדחיפה של המשרד האמון על ההגנה והפיתוח של תחום התעופה.

"תפקידו של משרד התחבורה הוא לקדם ולפתח את התעופה, ולא לסגור שדות תעופה שעל קרקעותיהן ייבנו מגדלי מגורים. אגודת התעופה הכללית, יחד עם ארקיע, ישראייר וגופים נוספים יעשו כל שביכולתם למנוע את סגירת השדה, למרות הלחצים הכלכליים האדירים שמופעלים על שרי הממשלה לפנות את השדה ולדאוג לרווחים נאים לחברות הנדל"ן המעורבות בעניין. סגירה של שדה דב תוביל, ככל הנראה, לאובדן עבודה למאות עובדים הקשורים לפעילות השדה ולפגיעה קשה בתעופה הפנים ארצית, מכיוון שלחברות התעופה לא תהיה כדאות כלכלית להפעיל מטוסים קטנים ובינוניים מנתב"ג, מה שיפגע בטווח הארוך בטיסות לאילת ולשאר השדות הפנים-ארציים".

הבעיות שנותרו

ברשות שדות התעופה נערכים להכשיר את נתב"ג לפעילות המוגברת של ארקיע וישראייר. מבחינת מבנים לשכן בהם את החברות, כולל מוסכי התחזוקה, תנצל הרשות, ככל הנראה את המבנים הנטושים של בסיס ח"א בח"א 27, שהועבר לנגב. אבל ישארו לארקיע ולישראייר בעיות בשני תחומים – מחסור חמור בסלוטים, והפיכת מטוסי ATR-72 לבלתי יעילים. שתי הבעיות האלה יפגעו בהן תפעולית וכלכלית ובין השאר הן תאלצנה למכור את המטוסים האלה. מכירות מטוסי ATR-72 תגרום לייבוש נמל התעופה חיפה, שבו טסים כ-80 אלף נוסעים בשנה, בגלל שרק דגמים אלה יכולים לנחות בנמל החיפני.

מחלוקת נוספת נותרה לא פתורה. לא ברור, גם לאחר הפגישה עם הראל לוקר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שחיל האוויר מסכים לפנות את שדה דב ב-2016 ולא ב-2018, המועד המקורי לפינוי, ואם אכן החיל נשאר בשדה דב עד המועד המקורי, מארקיע נמסר, כי הם מבקשים להצמיד את הפינוי שלהם לפינוי של ח"א ב-2018. "נעזוב חודשיים קודם רק שיצמידו אותנו לפינוי של חיל האוויר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן