Skip to content

יום הזעם במצרים: עשרות הרוגים ופצועים

למרות אזהרות הצבא המצרי, שהודיע כי יגיב באפס סבלנות לאלימות, פרצו מהומות ברחבי מצרים ובעיקר בערי התעלה ובקהיר. אלפי המפגינים מהאחים המוסלמים התעמתו עם הצבא ובמיוחד עם מפגינים המתנגדים להם. מרשת אל ג'זירה נמסר שכוחות הביטחון מנעו מצוותים שלה להיכנס למשרדי התחנה בקהיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפחות 27 בני אדם נהרגו היום (שישי) משעות הצהריים בהפגנות יום הזעם, עליהן הכריזה תנועת האחים המוסלמים במצרים. שמונה מפגינים נהרגו בעיר הנמל הצפונית דמייטה, ארבעה נהרגו באיסמעיליה, תשעה בני אדם ובהם שוטר – נהרגו בקהיר. על פי הדיווחים השוטר נהרג במתקפת חמושים על עמדת בידוק בקהיר. חמישה בני אדם נוספים  נהרגו בפאיום.

כוחות הביטחון המצריים נפרשים בקהיר
כוחות הביטחון המצריים נפרשים בקהיר

בהתאם לתחזיות יצאו אלפים מתומכי מורסי והאחים המוסלמים לרחובות לאחר תפילות יום השישי. צבא מצריים פרש מראש כוחות רבים ברחבי המדינה ובמיוחד בערי התעלה, אלכסנדריה וקהיר. עיתון אל מאסרי אי-יום דיווח על מאות יחידות של משוריינים שנפרשו ברחבי המדינה.

העימותים פרצו במהרה לאחר שהן מבחינת האחים המוסלמים והן מבחינת הצבא היה זה מבחן לעוצר שהוכרז. הצבא התחמש אתמול בחימוש חי וקיבל מהממשלה רשות לירי כדורים חיים בעת הצורך. הטלוויזיה הממלכתית במצרים דיווחה כי "החל משעות הבוקר החל הצבא המצרי לפרוש כוחות להגנה על מקומות רגישים ומתקנים חיוניים". לפי שידורי הטלוויזיה מסר גורם ביטחוני מצרי כי כוחות הביטחון נקטו אמצעי זהירות בכל מפקדות המשטרה בקהיר ובגיזה. סוכנות הידיעות הרשמית מסרה כי גורם רשמי מסר שכוחות מיוחדים של הביטחון המרכזי נפרשו בעמדות ובמפקדות של המשטרה וחומשו בתחמושת חיה. לדבריו, הכוחות קיבלו הוראה להשתמש באש החיה בכל מקרה של התקפה עליהם.

בצפון מזרחה של קהיר יצאו אלפי מפגינים ומחו מול הממשל הצבאי. אמש הודיעו האחים המוסלמים  כי בכוונתם לארגן את "צעדת הזעם" –  הפגנות וצעדות מחאה שייצאו מ-28 מסגדים ברחבי קהיר ובמחוזות נוספים אחרי תפילת יום שיש. זו הייתה תגובתם לפינוי תומכיהם ממוקדי המחאה, ובעיקר מראבעה אל-עדוויה וא-נהדה, שבשניהם נעשה אתמול הפינוי האלים.

מול קריאות האחים המוסלמים ליום זעם, קראה אתמול הקואליציה הליברלית מצרית, חזית הישועה הלאומית, לקהל לצאת להפגנות נגד תומכי מורסי. מתנגדי האחים המוסלמים קראו לאזרחי מצרים להתאסף היום ולמחות על "מעשי הטרור" של האסלאמים. ואכן, על פי דיווחי רשת רשת אל ערביה העימותים בקהיר פרצו באזור שיברא אלחיימה, בין התושבים המקומיים לתומכי האחים המוסלמים. גם בגיזה נרשמו עימותים דומים בין מתנגדי האחים לתומכי מורסי וכך גם בעיר כרדאסה.

על פי דיווחי הרשת, כוחות הביטחון ירו גז מדמיע לעבר המפגינים. צבא מצרים הזהיר אמש וכך גם הבוקר כי יפנה את נשקו כלפי כל מי שיגלה תוקפנות כלפי המשטרה וכוחות הביטחון או שיתקוף מבני ציבור, לאחר שאמש השחיתו המונים מוסד ממשלתי בקהיר והציתו כנסיות בקהיר ובאזורים שונים במדינה.

תחנת אל ג'זירה, הממומנת בידי שליט קטאר שתמך בנשיא המודח, מסרה היום כי תחנת הטלוויזיה אל ג'זירה בקהיר הוקפה בכחות משטרה לאחר שצוות העובדים עזב את המשרד. השוטרים מנעו מצוותי התחנה לחזור אליה. עוד דווח כי כתב הערוץ בבירה נעצר שלשום בעת שסיקר את העימותים בין כוחות הביטחון למפגיני האחים המוסלמים במקום. עיתון אל אהראם דיווח היום כי כתב אל ג'אזירה באנגלית, ראויה רגאח, דיווח באמצעות חשבון הטוויטר שלו על התנגשויות גם בכיכר תחריר והרחובות הסמוכים לה. "אני רואה אנשים רצים ברחוב הצדדים (של כיכר תחריר) עם אקדחים בצד גופם, לאחר שנשמעו יריות כשהאחים המוסלמים החלו לצעוד". אל אהראם מדווח כי כוחות הביטחון ירו גז מדמיע לעבר הקהל שהתאסף בכיכר גיזה בבירה מתוך ניסיון לפזר את המהומה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן