Skip to content

סוכני הנסיעות: לדחות כניסתן לתוקף של תקנות דירוג המלונות

התאחדות סוכני הנסיעות פנתה למשרד התיירות בקריאה לדחות את תקנות דירוג המלונות, האוסרות על עשיית שימוש בדירוג לפי שיטת הכוכבים, מכיון שאין במקומן דירוג בפועל. משרד התיירות: הבקשה להמשיך ולפרסם דירוג שאינו רשמי, הינה הנצחה של המצב השלילי שבאות התקנות החדשות לתקן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, פנה אל מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, בבקשה לכינוס פגישת חירום דחופה בנושא, במטרה למצוא פתרון למשבר העמוק והמאיים שהונח לפתחו של ענף נסיעות התיירות בישראל.

לטענת ההתאחדות, ב-3 בספטמבר 2013, אמורות להכנס לתוקף תקנות שירותי תיירות (בתי מלון), תשע"ג-2013, אשר אוסרות על כל גופי התיירות לעשות שימוש בדירוג בתי מלון לפי שיטת הכוכבים, כל עוד לא בוצע ואושר דירוג רשמי חדש. אלא שתקנות אלה אושרו בעת שמהלך דירוג בתי מלון בישראל היה אמור להיות כבר בעיצומו בעת כניסתן לתוקף. הליך זה, אשר התאחדות סוכני הנסיעות תמכה בו לאורך כל הדרך, טרם החל.

מלונות באילת. סוכני הנסיעות: נושא זה מצטרף אל חוקים ותקנות אחרים בתחום שירותי התיירות, אשר בהם מופלים משרדי הנסיעות בישראל לעומת ספקי תיירות הפועלים מחו"ל ואשר החוק הישראלי אינו חל עליהם. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלונות באילת. סוכני הנסיעות: נושא זה מצטרף אל חוקים ותקנות אחרים בתחום שירותי התיירות, אשר בהם מופלים משרדי הנסיעות בישראל לעומת ספקי תיירות הפועלים מחו"ל ואשר החוק הישראלי אינו חל עליהם. (צילום: עירית רוזנבלום)

דירוג המלונות בישראל בוטל ב-1992 ונכון להיום, הדירוג באמצעות כוכבים אסור על בתי המלון, אך אינו מהווה עבירה כאשר גופים אחרים מציינים כוכבים בפרסומיהם. כלומר, במצב הנוכחי משרדי הנסיעות יכולים להודיע בפרסומיהם מהי דרגת הכוכבים של המלונות שהם מציעים ללקוחות וכל מפרסם עושה זאת על פי שיקולו ועל אחריותו בלבד.

לדברי פתאל, זהו מרכיב חשוב בפרסום שירותי התיירות, בעיקר נוכח העובדה כי ספקי תיירות הפועלים מחו"ל ומציעים את אותם מלונות, משתמשים באורח קבע בשיטת הכוכבים בפרסומיהם, מה שמקנה להם יתרון מסחרי וכלכלי עצום בהשוואה למשרדי הנסיעות הפועלים בישראל, שמעסיקים אלפי עובדים ומשרתים מאות אלפי לקוחות.

פתאל מציין כי נושא זה מצטרף אל חוקים ותקנות אחרים בתחום שירותי התיירות, אשר בהם מופלים משרדי הנסיעות בישראל לעומת ספקי תיירות הפועלים מחו"ל ואשר בדרך זו החוק הישראלי אינו חל עליהם (לדוגמה: חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח לבטל שירותי תיירות המתרחשים במלואם בחו"ל, אך אינו נאכף על ספקי תיירות הפועלים מחו"ל, כמדיניות מוצהרת של משרד התמ"ת). "לא מיותר לציין גם, שהגדולים מבין גורמי התיירות המשווקים בתי מלון לישראלים בישראל, אשר נוטלים את ההובלה בשוק הישראלי, הינם אתרים בינלאומיים", הוא אומר, "ניתן להסיק, איפוא, כי בחסות החוק הישראלי ובעידודו, מופלים לרעה בעלי עסקים ישראליים. בתמיכה בפועל של הממשלה, משתלטות על שוק שירותי התיירות בישראל פירמות בינלאומיות, על חשבון הישראליות".

פתאל: גם המדינה מפסידה

לדברי פתאל, בנוסף לנזק הנגרם לחברות הישראליות, יוצאת גם ממשלת ישראל נפסדת, שכן היא אינה שותפה בהכנסותיהם של הגורמים הבינלאומיים, בניגוד לחברות הישראליות אשר משלמות מסים כחוק.

נוכח כל אלה, אם אכן ייכנסו התקנות לתוקפן כמתוכנן, משרדי הנסיעות בישראל עומדים בפני נזקים כלכליים משמעותיים ובלתי הפיכים, טוען פתאל, שכן ספקי התיירות הפועלים מחו"ל, בכללם האתרים הבינלאומיים, יציגו את המלונות בשיטת הכוכבים, בעוד הישראלים לא יוכלו לציין כל דירוג כוכבים.

פניית ההתאחדות אל היועץ המשפטי של משרד התיירות בבקשה לבחון אפשרות לדחות את כניסת התקנות לתוקף ולשמר את הסטטוס קוו כל עוד לא החל תהליך דירוג בתי המלון, נענתה בשלילה.

פתאל: "לעניין זה ראוי לציין כי הממשלה, ברצותה, יכולה לפעול כפי שראינו השבוע, עת עולה לאישור ועדת הכלכלה החלטת שר התקשורת על דחיית כניסה לתוקף של חלק מסעיפי חוק הדואר החדש, שכן טרם הושגו חלק מן התנאים המקדימים לשינוי עליו הוחלט".

לכן ביקשה ההתאחדות, כאמור, פגישת חירום דחופה בנושא עם מנכ"ל משרד התיירות, במטרה למצוא פתרון למשבר.
ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי המשרד מצוי עתה במהלכו של ההליך המכרזי לדירוג המלונות. לפי הצפי של המשרד, עד ינואר 2014 תיבחר חברת הדירוג, שתתחיל מידית בהליך המעשי של הדירוג.

עוד נמסר ממשרד התיירות כי מטרת התקנות הינה להפסיק דירוג שאינו רשמי. "בקשתה של התאחדות סוכני הנסיעות להמשיך ולפרסם דירוג שאינו רשמי, הינה הנצחה של המצב השלילי שבאות התקנות החדשות לתקן", מציינים במשרד, "מעבר להתנגדות העקרונית להארכת המצב הקיים, הבקשה לשנות או לתקן את התקנות אינה מעשית, שכן תהליך כזה אורך מספר חודשים, ובמילא, על פי הערכת המשרד כאמור, בינואר הקרוב כבר תיבחר החברה המדרגת ונהיה בתוך הליך הדירוג עצמו, שאמור להסתיים בתוך פחות משנה מתחילתו. באשר לטענה לגבי יתרון מסחרי וכלכלי לספקי תיירות הפועלים מחו"ל – הרי שלדעת המשרד, ספקי תיירות אלה, במצב כיום, חשופים לתביעות אורחים היכולים לטעון כי רמת המלון בפועל אינה תואמת את הרמה שהסוכן קבע", סיכמו במשרד התיירות.

[related-posts title="כתבה קודמת בנושא דירוג המלונות"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן