Skip to content

היום נכנס לתוקפו הקיצוץ בקצבאות ילדים

הקצבה עבור ילדים שנולדו החל מיוני 2003 תהיה בסכום אחיד של 140 שקל בחודש. במוסד לביטוח לאומי מעריכים כי קיצוץ של כ-3.5 מיליארד שקל מתקציב קצבאות הילדים יגדיל בכ-6% את שיעור הילדים מתחת לקו העוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה
שר האוצר יאיר לפיד. מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה

היום נכנס לתוקף הקיצוץ בקצבאות ילדים והוא יהיה באופן אחיד לילדים שנולדו החל מיוני 2003 בסכום של 140 שקל בחודש, במקום 263-175 כיום. גם cקצבאות עבור ילדים שנולדו לפני יוני 2003 תהיה הקצבה 140 שקל במקום 175 – 295 שקל לפני הקיצוץ עבור שני הילדים הראשונים. הקצבה עבור הילד השלישי תופחת ל-172 שקל, במקום 295 שקל היום, הקצבה לילד רביעי תפחת ל-336 שקל, במקום 460 שקל היום וקצבת הילד החמישי והלאה תופחת ל-354 שקלים, במקום 389 שקל היום. משפחה בת שני ילדים עד גיל עשר צפויה לאבד כמעט 2,000 שקל בכל שנה בשל הקיצוץ.

בשנת 2012 קיבלו 2.6 ילדים קצבאות ילדים בסכום  של 7.2 מיליארד שקל.

הביטוח הלאומי: חוזה בין האזרח לבין המדינה

במוסד לביטוח לאומי מעריכים כי קיצוץ של כ-3.5 מיליארד שקל מתקציב קצבאות הילדים יגדיל בכ-6% את שיעור הילדים מתחת לקו העוני – מכ-35% כיום ל-41%-42% בעתיד. על פי נתוני הביטוח הלאומי, הקיצוץ צפוי להביא להצטרפותם של כ-35 אלף ילדים למעגל העוני.

לטענת הביטוח הלאומי ישנה חשיבות רבה לכך ששלוש קצבאות הרווחה היסודיות בישראל – לידה, ילדים וזקנה – הן קצבאות אוניברסאליות, המשולמות באופן שווה לכל האוכלוסייה ושקצבאות אלה הן הבסיס לחוזה בין האזרח לבין המדינה, ואין מקום להתנות אותן בבדיקת הכנסות.

לפיד: מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה

בדף הפייסבוק שלו כתב בעניין זה שר האוצר יאיר לפיד: "זו הייתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלנו, ועכשיו היא יוצאת אל הפועל. אנחנו נעזור כמובן לכל משפחה נזקקת והקצבנו מאות מיליונים לביטחון תזונתי לילדים, ובמקביל ביטלנו לחלוטין את קצבאות הילדים למשפחות המאיון העליון, אבל מדובר במהלך היסטורי של מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה.

"במשך שנים על שנים הוכח שוב ושוב שקצבאות הילדים אינן מוציאות את האנשים מעוני – וזו עובדה. במשפחות שבהן שני הורים עובדים, העוני צונח אל מתחת 5%. זה הפירוש של אחריות הורית, זה גם הפירוש של אחריות חברתית. כשאדם מביא ילדים לעולם, הוא זה שאחראי עליהם. לא המדינה אמורה לפרנס אותם, גם לא ההורים האחרים.

"אנחנו נעשה הכל כדי לסייע לכל הורה שרוצה לצאת לעבודה – החל מתוכנית השמה וכלה בתמריצים כספיים לכל מי שעובד בשכר נמוך. אבל עיקרון אחד שאנחנו לא מתכננים לוותר לגביו: מעמד הביניים הישראלי אינו אמור לממן אנשים שיכולים לעבוד ואינם עובדים".

ח"כ משה גפני. מדובר בממשלה אכזרית
ח"כ משה גפני. מדובר בממשלה אכזרית

"סדום ועמורה"

ח”כ משה גפני אומר כי “הקיצוץ החד בקצבאות הילדים יפגע במאות אלפי משפחות מכל שדרות הציבור הישראלי, מדובר במהלך אכזרי ורע, מדובר בממשלה אכזרית שלא הייתה כמותה לרוע מזה זמן רב המזכירה את סדום ועמורה, כאשר תחת מעטה אידיאולוגי כביכול, מרעיבים ילדים".

אריה דרעי יו"ר ש"ס אמר: “זהו יום עצוב למדינת ישראל. ממשלה הנוהגת ללא חמלה כלפי אזרחיה החלשים, אין לה זכות קיום”. הוא קרא למפלגת הבית היהודי ולכל חבר קואליציה שמחשיב את עצמו לחברתי – לפרוש לאלתר מהממשלה, ולא להיות שותפים לפשע, לדבריו. 

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ : לפיד מנצל ומלבה תפיסה שגויה.
יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ : לפיד מנצל ומלבה תפיסה שגויה.

יחימוביץ: לפיד מנצל ומלבה תפיסה שגויה

יו”ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' כתבה: ""נוטים לחשוב שמדובר בחרדים וערבים, אבל יוצא שמשפחה רגילה, עם שניים או שניים וחצי ילדים שנולדו בשני מועדים כאלה, יכולה לשלם גם יותר מ-2000 שקלים לחודש בגלל הקיצוץ הזה. צריך לזכור עוד דבר: זה לא שהקיצוץ הזה בא לבד, זה לא שהמצב נפלא וטוב ויש מעונות חינם לילדים, ומס ההכנסה ירד, ומחירי המזון לא עולים. אלא באמת הקיצוץ הזה, של כמה אלפי שקלים למשפחה רגילה, עובדת, מצטרף גם להעלאת מע"מ, גם להעלאת מס הכנסה שתתחיל עוד מעט, גם להקפאת יום לימודים ארוך ולעוד גזירות שבסופו של דבר מביאים משפחה נורמלית למצב שהיא פשוט לא יכולה להתקיים".

בתגובה לאמירה של לפיד כי זהו מהלך היסטורי – מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה – אומרת יחימוביץ': "זה נשמע בדיוק כמו בנימין נתניהו 2003, עם אותה תפיסת העולם, שיש בה גם רשעות וגם חוסר הבנה כלכלי. במדינת ישראל קצבאות הילדים הן מהנמוכות ביותר בעולם המערבי. יש לנו יותר מ-800,000 ילדים עניים. אין שום דבר בעולם שיגרום לאמא שנשארת בבית לטפל ב-3 ילדים, פשוט בגלל שאם היא תצא לעבוד המעונות ומסגרות הטיפול יעלו לה הרבה יותר ממה שהיא תרוויח. איך קיצוץ בקצבאות הילדים יגרום לה לצאת לעבודה? הרי זה דבר שהוא כל כך מטופש, לא חכם, לא נכון ואכזרי. זאת תפיסת עולם כ"כ מיושנת, היא כבר לא קיימת בכלל. אתה יודע היום שעוני זאת בעייה לאומית, זאת לא בעייה של איזה מסכן שאתה לא מכיר. אבל כנראה שהריחוק הטוטאלי של יאיר לפיד מרוב בני האדם הנורמלים שצריכים להתקיים הוא כה גדול עד שהוא מעז להתגאות בכל שהוא מקיים הבטחות ומקצץ קצבאות ילדים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן