Skip to content

מועצת הביטחון לא הורתה על חקירת המתקפה בפרברי דמשק

האופוזיציה במדינה טוענת שכוחות הממשלה השתמשו בנשק כימי בפרברי דמשק, מאות בני אדם נהרגו. מועצת הביטחון התכנסה אמש אחרי שכמה מדינות דרשו שהצוות מטעם האו"ם יישלח לזירת האירוע. הדיון הסתיים בהחלטה פושרת שיש לברר את העובדות. דובר משרד החוץ הרוסי: האירוע יכול להיות פרובוקציה של האופוזיציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרברי דמשק הבוקר - האם עליית מדרגה?
פרברי דמשק הבוקר - האם עליית מדרגה?

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש בדלתיים סגורות, אחרי שכמה מדינות מערביות ומזרח תיכוניות דרשו שצוות מטעם האו"ם יישלח לזירת האירוע ויאמת את הידיעות על הטבח שבוצע בפרברי דמשק והשימוש שעשה אסד בנשק כימי נגד שכונות שלמות, כפי שטענו המורדים.

הדיון הסתיים בהחלטה פושרת שיש לברר את העובדות ולהבהיר את טענות האופוזיציה הסורית בקשר לשימוש שנעשה בנשק כימי. המועצה לא קראה לחקירה רשמית של האו"ם. שוב, נציגי רוסיה וסין התנגדו להחלטה כזו. גם איראן התייצבה אמש לצד בעל בריתה בשאר אסד. שר החוץ החדש שלה, מוחמד ג'בד זריף, טען שאם נעשה שימוש בנשק כימי, הוא נעשה על ידי הטרוריסטים (המורדים).

בצילומי וידאו שהפיצו אתמול פעילי האופוזיציה בסוריה, אך טרם אומתו עצמאית, נראים חובשים מטפלים בילדים נחנקים ובתי חולים גדושים נפגעים. עשרות גופות מוטלות על הקרקע ללא סימני פציעות.

ההערכות: יותר מאלף הרוגים
ההערכות: יותר מאלף הרוגים

אחד מארגוני המעקב של המורדים המצטט דוברים ממרפאות, קובע ש-494 בני אדם נהרגו אתמול בבוקר במתקפת טילים על פרברי דמשק, 90 אחוזים מהם מנשק כימי, היתר מהפצצה ומנשק קונבנציונלי. ארגוני מעקב אחרים נוקבים במספרים גדולים בהרבה, מעל אלף. על פי עדויות של האופוזיציה שוגרו טילים שהכילו נשק כימי לעבר השכונות עין טארמה, אל זחאלקה וג'ובאר.

ההתקפה התחוללה בעת ביקור של עשרים אנשי צוות שנשלחו מטעם האו"ם לברר האשמות קודמות על שימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה. משימתם מוגבלת לשלושה אתרים שנטען בעבר שנעשה שם שימוש בנשק כזה.

צבא סוריה דחה את ההאשמות והכחיש בתוקף שהשתמש בנשק כימי, ולפי תחנת הטלוויזיה הרשמית, ההאשמות נבדו כדי לשכנע את החוקרים מטעם או"ם.

האיחוד האירופי גינה את השימוש לכאורה בנשק כימי כ"בלתי קביל" לחלוטין. שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, אמר ש"אנו מצפים למידע נוסף על האירוע אבל, אם יאומת, זאת תהיה הסלמה מזעזעת של שימוש בנשק כימי בסוריה. אנו נחושים שהאחראים לכך יועמדו בבוא היום לדין". ממקום מושבה בקהיר קראה גם הליגה הערבית לפקחי האו"ם לבקר מיד במקום ההתקפה לכאורה.

(צילום: אל ג'זירה)
(צילום: אל ג'זירה)

מומחה לנשק כימי, רלף טראפ, אמר שבנוכחות הצוות מטעם האו"ם אפשר לערוך חקירה מהירה ויעילה של האירוע: "כי עכשיו אנחנו במסגרת זמן המאפשרת למצוא את החומר האמתי או את שרידיו בדוגמאות ביולוגיות ובסביבה". לדבריו, תסמיני האנשים בסרטוני הווידאו שהוא ראה עולים בקנה אחד עם שימוש אפשרי בחומר כימי.

דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ', אמר שנסיבות הדיווחים, לרבות נוכחות פקחי האו"ם במדינה, רומזים לכך שהאירוע יכול להיות פרובוקציה של האופוזיציה למשטר הנשיא אסאד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן