Skip to content

אישה אפגנית נרצחה משום שהעזה ללדת בת

גבר אפגני רצח את אשתו משום שילדה לו בשלישית בת ולא בן. ציפורניה של נערה בת 15 נעקרו לאחר שסירבה לעסוק בזנות. פעילת זכויות נשים אפגנית: הקהילייה הבינלאומית חייבת להפעיל לחץ על אפגניסטן כדי לקדם את זכויות הנשים בה מאת גרשון גירון משטרת מחוז קונדוז שבצפון אפגניסטן מחפשת גבר אשר לדבריה חנק את אשתו אחרי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גבר אפגני רצח את אשתו משום שילדה לו בשלישית בת ולא בן. ציפורניה של נערה בת 15 נעקרו לאחר שסירבה לעסוק בזנות. פעילת זכויות נשים אפגנית: הקהילייה הבינלאומית חייבת להפעיל לחץ על אפגניסטן כדי לקדם את זכויות הנשים בה

מאת גרשון גירון

אשה אפגנית. חשיפה מתמדת להתעללויות

משטרת מחוז קונדוז שבצפון אפגניסטן מחפשת גבר אשר לדבריה חנק את אשתו אחרי שבלידתה השלישית הביאה לעולם בת – כמו בפעמיים הקודמות. כך מדווחת רשת הטלוויזיה CNN.

שר מוחמד נשא אלאישה את סטוראי, בת ה-22, לפני ארבע שנים. לזוג נולדו שלוש בנות, הצעירה בת שלושה חודשים. סופי חביב, מפקד משטרת מחוז חאנאבאד, המרוחקת כחמישים קילומטרים מהעיר קונדוז, סיפר כי אחרי לידת הבת השלישית האשים מוחמד את אשתו שהיא אינה מסוגלת ללדת בן. "לבסוף, בשבת, האיש, בסיועה של אימו, הכה את האישה וחנק אותה למוות", אמר מפקד המשטרה.

המשטרה עצרה את האם, וואלי חזראטה, והיא מוחזקת בכלא העיר קונדוז, אולם בנה הצליח להימלט. בשיחה ממקום מעצרה אמרה חזראטה כי כלתה התאבדה מחמת רגשי אשם. "בני לא ביצע את הפשע", אמרה, "אלא שאחרי שלוש בנות, סטוראי עצמה חשה אשמה והתאבדה".

לפני שלושה שבועות דיווחה משטרת אפגניסטן על הצלת נערה בת חמש עשרה שנכלאה במרתף בית מחותניה, הורעבה וציפורניה נתלשו.

הנערה, סהר גול, הושאה בשנה שעברה לגבר בן שלושים. שלטונות מחוז באגהלן הצפוני אמרו שעל פי הידוע להם הנערה עונתה מאחר שסירבה לעסוק בזנות, כפי שניסה לכפות עליה.

פעילי זכויות אדם אומרים כי נשים סובלות עדיין באפגניסטן למרות ההתקדמות היחסית במדינה מאז נפילת שלטון הטאליבן. בועדת זכויות האדם העצמאית של אפגניסטן נרשמו ברבעון השני של השנה שעברה 1,026 מקרי אלימות נגד נשים. בשנת 2010 נרשמו 2,700 מקרים.

במקרה אחר, נדונה צעירה בת 21 שזוהתה בשם הבדוי גולנאז, ל-12 שנות מאסר, לאחר שהתלוננה כי אחיינו של בעלה אנס אותה. סבלה עורר תשומת לה בינלאומית לאחר שנחשף כי הסכימה להינשא לתוקפה כדי לזכות בחירותה ולהבטיח הכרה לבת שילדה כתוצאה מהאונס. בסופו של דבר, שחוררה גולנאז מכלאה לאחר שנשיא המדינה, חמיד קרזאי, התערב אישית בפרשה.

מוריה מוסאדק, חוקרת אפגנית מטעם ארגון אמנסטי, המתגוררת בלונדון, אמרה כי ההתעללות בסטוראי מוחמד אינה מקרה בודד. "באופן כללי מצב זכויות האדם, בפרט זכויות הנשים, מדרדר", אמרה, "אני מקיימת קשר קבוע עם ארגוני זכויות נשים ברחבי המדינה, ולדבריהם הם עדים להגברת האלימות". לדבריה, הדבר נובע בין היתר מכך שממשלת אפגניסטן עושה מעט מאוד להטמעת ולאכיפת חוקים להגנת זכויות הנשים. מוסאדק טוענת גם כי נשים אפגאניות הופכות יותר ויותר מודעות לזכויותיהן, מה שמוביל למגמה גברית מנוגדת ולריבוי מקרים של הפעלת אלימות כלפיהן – ובמקביל גם לדיווח על מקרים אלה.

זאת ועוד, הוסיפה מוסאדק, צעדי ממשלת אפגניסטן לקראת שלום ושיחות פיוס עם הטליבאן מביאים רבים למסקנה שדיכוי הנשים הנוכחי פשוט יימשך. "עלינו לוודא שאנו מגנים על הנשים", אמה, "חשוב מאוד להבין שזכויות הנשים באפגניסטן אינן עומדות למשא ומתן."

מעורבותה לכאורה של המחותנת בהתעללות בסטוראי מוחמד אינה חריגה, אמרה מוסאדק, מאחר שנשים נוטלות חלק תכופות באלימות נגד נשים אחרות במשפחה, כפי שעושים בעלים, אבות ואחים. בנוסף, קיים לחץ תרבותי כבד ללדת בנים זכרים, משום שאלה נתפסים כמפרנסים, ואילו לידת בת נראית כנטל יותר מאשר כאירוע שראוי לחגוג. מוסאדק קבעה כי כדי לשפר את מצב הנשים באפגניסטן, יש צורך ברצון פוליטי איתן ברמת הממשלה, בתמיכת לחץ כבד של הקהילייה הבינלאומית. "בעודה משקיעה ומתמקדת בעוצמה רבה בפתרון צבאי, על (הקהילייה הבינלאומית) לחשוב על הגנת בני העם האפגאני והנשים האפגאניות," סיכמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן