Skip to content

מטוסי חיל האוויר יירטו ביוני מטוס זעיר מימדים

האירוע התרחש בתחילת חודש יוני השנה. הטייס חרג מגובה הטיסה המותר, לא יצר קשר עם בקרה אווירית במעבר משטח טיסה מוגדר אחד לשטח מוגדר אחר ולכן סווג כתנועה לא מזוהה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתאריך 7 ביוני 2013, בסביבות השעה 08:00 , המריא טייס פרטי במטוסו, אז"ם מסוג סופר
דריפטר ממנחת עין ורד לטיסה ב"בועת השרון". מטוסי אז"ם (אווירון זעיר ממימדים) רשאים לטוס רק מעל שטחים מוגדרים המכונים "בועות". במשך הטיסה, כשעה אחר ההמראה, עבר
הטייס מ"בועת השרון" הדרומית ל"בועת השרון" הצפונית, בלי שיצר קשר רדיו דו כיווני עם
יחידת הבקרה הצפונית ("פלוטו").

 מטוס הדריפטר שיורט על ידי מטוסי חיל האוויר
מטוס הדריפטר שיורט על ידי מטוסי חיל האוויר

המטוס סווג על ידי יחידת הבקרה כתנועה לא מזוהה, בעודו מטפס, על פי מערכת התמונה האווירית המכ"מית, לגובה 2,000 רגל מעל פני הים. משהבחינו בעמדות הבקרה בתנועה, נעשו ניסיונות ליצור קשר עמה במטרה לזהותה ומשלא צלחו הוזנקו מטוסי קרב לזיהוי וליווי המטוס, עד שנחת חזרה במנחת עין ורד. האירוע דווח לחוקר הראשי יצחק רז על ידי חיל האוויר.

מסקנות החוקר הראשי

הטייס לא התעדכן כנדרש לפני טיסתו, בהודעה לאנשי צוות אוויר – נוטאם ( Notam – Notice to Airman) הדן בשינוי תדר הבקרה של בקרת תעבורה האווירית ולכן ניסה ליצור קשר רדיו על תדר רדיו שהיה מוכר לו, כאשר התדר הוחלף מתחילת חודש מאי לתדר חדש.

עוד נמצא, כי קיים פער בין הגובה המרבי שהטייס טען שעד אליו טיפס ב"בועת השרון" הצפונית לבין
הגובה של 2,000 רגל מעל פני הים שנטען, כי נצפה במערכת התמונה האווירית בבקרה.

פרסומי המידע התעופתי של רשות התעופה האזרחית (רת"א) על ניהול הקשר במעבר בין "בועת השרון" הדרומית והצפונית – מכילים גרסה אחת, הפוטרת מיצירת קשר בבועת "השרון דרום"
בלבד וגרסה אחרת, הפוטרת מיצירת קשר ב"בועת השרון".

חובת התעדכנות בנוטאם מוטלת על הטייס. קיים מספר גדול של נוטאמים הרלוונטיים בזמן נתון, המפורסמים באנגלית תעופתית המהווה אתגר לטייס החובב, באיתור הודעה בודדת, שהינה קריטית ביחס לאחרות והקשורה לטיסתו.

פרסום נוטאמים נעשה על ידי משרד הנוטאם המדינתי לפי הדין בישראל, ואלו זמינים  לטייסים באתר האינטרנט המופעל על ידי רשות שדות התעופה (רש"ת) ומפוקח על ידי רת"א. לאחרונה החלה רש"ת בתהליך שמטרתו שיפור השירות לציבור הטייסים, בדגש על טייסים חובבים המתקשים בקריאה יעילה של נוטאמים הכתובים באנגלית תעופתית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן