Skip to content

רקטות נורו אל הגליל המערבי, יירוט של כיפת ברזל

לפחות ארבעה טילי קטיושה שוגרו לגליל המערבי ונפלו באזור מועצת מטה אשר. כיפת ברזל ירטה רקטה אחת ושתי נפילות זוהו באזור. רסיסי אחת מהן פגעו ברכב שחנה בקיבוץ גשר הזיו וחלונותיו נעקרו בשל ההדף. המרחב האווירי בצפון נסגר. צופרי האזעקה הופעלו פעמיים. לבית החולים בנהריה הגיעו ארבעה נפגעי חרדה והתושבים התבקשו להישאר ליד חדרי ביטחון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשעה 16:34 אחר הצהריים (חמישי) נשמעו הדי פיצוץ של ארבעה טילי קטיושה שנורו מלבנון אל הגליל המערבי, סמוך לנהריה ועכו. צופרי האזעקה הופעלו באזור ונשמעה צפירה עולה ויורדת. תושבים מבוהלים הציפו את מרכזיית המשטרה באזור.

על פי הדיווח, כיפת ברזל ירטה רקטה אחת והשאר נפלו בשטחים פתוחים. היירוט הוא הראשון שביצעה מערכת "כיפת ברזל" בגזרה הצפונית מאז הכנסתה לפעילות מבצעית. בשעה 16:46 הופעלו שוב הצופרים, אך לא נשמעה נפילה נוספת באזור.  

זירת הנפילה בגשר הזיו (צילום: שי ועקנין, תצפית)
זירת הנפילה בגשר הזיו (צילום: שי ועקנין, תצפית)

שתי נפילות זוהו באזור מטה אשר. רסיסי אחת מהן פגעו ברכב שחנה בקיבוץ גשר הזיו וחלונותיו נעקרו בשל ההדף. יהודה שביט, ראש מועצת מטה אשר, אמר כי זו הפעם הראשונה זה שבע שנים שמתבצע ירי בהיקף כזה לעבר הגליל המערבי. 

מרכז נהריה דקות לאחר הנפילות (צילום: רון פינטו)
מרכז נהריה ננטש דקות לאחר הנפילות (צילום: רון פינטו)

תחנת השידור של החיזבאללה, אל מנאר, דיווחה על הירי לעבר הצפון, אך החיזבאללה לא נטל אחריות לירי. להערכת גורמי ביטחון הירי בוצע מאזור צור על ידי ארגונים סלפיים. כעת נדרשת מערכת הביטחון לבדוק אם החיזבאללה ידע על השיגור ואישר אותו בשתיקה או שהורה על הירי. גורמי תקשורת בלבנון מוסרים כי פטריות עשן נראו מעל העיר צור כתוצאה מירי. בצה"ל לא מאשרים שבוצע ירי לכיוון לבנון. כלי תקשורת בלבנון דיווחו לפני זמן קצר, כי צבא לבנון איתר ארבעה משגרי רקטות פשוטים סמוך לצור ועתה הוא חוסם את הגישה למקום.

אחת הרקטות יורטה בידי כיפת ברזל (צילום: דו"צ)
אחת הרקטות יורטה בידי כיפת ברזל שהוצבה במפרץ חיפה (צילום: דו"צ)

בהוראת צה"ל נסגר המרחב האווירי בצפון. טיסת ארקיע שהייתה אמורה להמריא מחיפה לאילת בוטלה.

דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, מסר כי צה"ל רואה בירי אירוע נקודתי שבוצע על ידי הג'יהאד העולמי. לדבריו, צה"ל זיהה בין 4 ל-5 רקטות שנורו. אחת מהן יורטה על ידי כיפת ברזל שהוצבה לא מזמן במפרץ חיפה. "בשלב זה המרחב האווירי בצפון סגור לתנועה כדי לתת למערכת ההגנה האווירית להתעדכן, ללמוד ולהפיק לקחים", אמר מרדכי.

לשאלה האם היה בידי צה"ל מידע מוקדם על הכוונות לירי, שבעקבותיו נפרשה כיפת ברזל, ענה: "זו שאלה מצוינת. אכן צה"ל נערך מבעוד מועד בהתאם להערכה מבצעית". 

[related-posts]

הודעת המשטרה לתושבים: "עקב נפילות של רקטות באזור ובהתאם להנחיות פיקוד העורף, הנכם מתבקשים להישאר בסמיכות למקלטים ולחדרי ביטחון ולהישמע להנחיות. אנו נעדכן בהתאם להתפתחויות".

לבית החולים בנהריה הגיעו בשלב זה ארבעה נפגעי חרדה. במרפאה המקומית של קופת חולים בג'דיידה מאכר דיווחו על יותר מעשרה אנשים מבוהלים שהגיעו למרפאה. מוקד הביטחון של מועצת  מטה אשר וצה"ל סרקו את האזור לאיתור הנפילות. ממד"א נמסר: "במד"א לא התקבלו קריאות על נפגעים מלבד שלושה נפגעי חרדה. בעקבות המצב הנחה מנכ"ל מד"א, אלי בין, להעלות את רמת הכוננות במד"א צפון לרמה ג', שהיא הגבוהה ביותר". 

בעקבות הירי לעבר ישראל, חשף הערב עיתון הדיילי סטאר הלבנוני, כי כוח יוניפיל בלבנון איתר רקטה מוכנה לשיגור לעבר ישראל ביום ראשון השבוע. הרקטה צולמה ופורקה מכן השיגור.

רקטה מוכנה לשיגור שהתגלתה ביום א' השבוע על ידי כוח יוניפיל במארג' עיון (ילום: הדיילי סטאר הלבנוני)
רקטה מוכנה לשיגור ומכוונת לישראל שהתגלתה ביום א' השבוע על ידי כוח יוניפיל במארג' עיון (צילום: הדיילי סטאר הלבנוני)

נשיא לבנון מישל סולימאן גינה הערב את ירי הרקטות לעבר ישראל ואמר כי הירי הוא הפרה של החלטות האו"ם ומהווה פגיעה בריבונותה של לבנון.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן