Skip to content

הצי האמריקני מוכן לכל מתווה אפשרי

הלילה נכנסה אוניית מלחמה אמריקנית לנמל חיפה. שר ההגנה האמריקני הודיע כי אוניות הצי השישי נפרשו בים התיכון ומוכנות לפעולה מידית. איראן וסוריה מזהירות כי תקיפה תבעיר את המזרח התיכון. מהו ארסנל הנשק המסכן את ישראל?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דבריו של שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל: "הפנטגון מכין אופציות לבנק מטרות לתקיפה צבאית", מצוטטים הבוקר (ראשון) בכלי התקשורת הערביים בכותרות ראשיות. הייגל מסר הלילה במסיבת העיתונאים של כתבי הבית הלבן, כי ארצו סיימה להכין את מהלכיה הצבאיים בתגובה לשימוש בגז הסארין נגד אוכלוסיה אזרחית כפי שעשה צבא סוריה. לדבריו, הצי האמריקני פרוש מבצעית במזרח הים התיכון והוא מוכן לפעולה מיידית אם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יורה על כך.

האמריקנים מדגישים שהם ממשיכים לאסוף מידע על מה שקרה בסוריה בתיאום עם מדינות נוספות.

הוכנו תכניות לכל המתווים האפשריים. צ'אק הייגל
בנק המטרות מוכן. צ'אק הייגל

על פי דיווח הסאנדיי טיימס הבריטי, הנשיא אובמה וראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, שוחחו בליל שבת בדבר תגובה רצינית למעשיו של אסד, הכוללת פעולה צבאית נגד סוריה. על פי מקורותיו של העיתון, התקיפה הצבאית הייתה הנושא היחיד בשיחה. לשכתו של קמרון הגיבה לשאלות כתבים זרים ואמרה כי התקיפה הכימית שנעשתה בשבוע שעבר וסירובו של אסד לאפשר לפקחי האו"ם להגיע למוקדי התקיפה, פשוט "מכריחים את אובמה וקמרון לשקול בצורה רצינית ומעשית את שלל האופציות לפעולה בסוריה".

"אובמה וקמרון סיכמו כי שימוש משמעותי בנשק כימי יגרור תגובה חריפה מהקהילה הבינלאומית", אמר הלילה דוברו של קמרון, "ושניהם מינו גורמים שיבחנו את כלל האפשרויות". עוד נודע, כי מחר צפויה להיערך בירדן פגישה של בכירים ביטחוניים ממעצמות המערב. נושא הפעולה הצבאית בסוריה יהיה במוקד הפגישה. צפויים להשתתף בפגישה: גנרל ניק יוטון – מפקד הצבא הבריטי, גנרל לויד אוסטין – מפקד הצבא האמריקני במזרח התיכון ונציג בכיר מצבא צרפת.תוך כך הודיע הבוקר הייגל, כי "הנשיא אובמה ביקש ממשרד ההגנה להכין תכניות לכל המתווים האפשריים. אנו עשינו זאת ואנחנו מוכנים להפעילן אם יבחר בכך"

סוריה ואיראן: המזרח התיכון יבער

להתיר כניסת פקחים. שר החוץ האיראני ג'וואד צאריף (ציום: סוכנות ISNA)
להתיר כניסת פקחים. שר החוץ האיראני ג'וואד צאריף (ציום: סוכנות ISNA)

בשאר אסד עומד בתוקף על דעתו ומסרב להיענות ללחצים המופעלים עליו, כך מדווח הבוקר הדיילי סטאר הלבנוני. במפתיע הצטרפה איראן להאשמות נגד אסד, בן טיפוחיה. בהודעת ISNA,  סוכנות החדשות הרשמית של איראן, נמסר כי "שר החוץ האיראני, ג'וואד צאריף, שוחח הלילה (שבת) עם מקבילו בסוריה, שר החוץ הסורי, ואליד מועלם, בניסיון לשכנעו להתיר כניסת פקחי האום ולמנוע בכך את המשבר העובר על סוריה". השר הגיע למסקנה כי "כל הצעה לפתרון שלא בדרכי שלום תיכשל. 

"המידע החדש על שימוש של הממשל הסורי בנשק לא קונבנציונלי הוא נקודת מוצא חדשה לשימושם של אויבי סוריה", אמר שר החוץ האיראני צאריף והזהיר: "כל ניסיון לפתור את המשבר הסורי לא בדרכי שלום, נידון לכישלון ויביא לתוצאות בלתי צפויות בכלל המזרח התיכון". 

[related-posts]

המשחתת מיזורי משגרת טיל טומהוק (צילום: ויקימדיה)
המשחתת מיזורי משגרת טיל טומהוק (צילום: ויקימדיה)

ההיערכות בצה"ל

בראיון לתקשורת הזרה הזהיר הבוקר שר החוץ הסורי: "תקיפה צבאית על סוריה תביא לבעירה בכל המזרח התיכון. סוריה לא תשב בחיבוק ידיים כאשר אויביה תוקפים אותה". בצה"ל נערכים לאפשרות שסוריה תותקף. מערכות כיפת ברזל שנפרשו בחודש האחרון בצפון מעידות על כך. הערכות גורמי הביטחון וצה"ל הן כי תגובה סורית עלולה לכלול בנק מטרות בישראל. מהו ארסנל הנשק שעלול להיות מכוון לעבר ישראל?

סוריה

הערכות המודיעין הן כי צבא סוריה מחזיק כ-100 אלף טילים ורקטות. יותר מעשרת אלפים מתוכם הם טילים שטווח הפגיעה שלהם מכסה כל פינה בישראל. מדובר בטילי הסקאד דגם D, שנחשב לבעל יכולת פגיעה מדויקת מאוד; טילי קרקע-קרקע מסוג SS-21 מתוצרת רוסיה, שהם בעלי יעילות לטווחים בינוניים ויכולת לשאת כ-120 קילוגרם חומר נפץ; טילי היאחונט הימיים (ים-ים) בעלי טווח פגיעה של 300 ק"מ; טילי פתאח 110, שאינם מדויקים אבל בעלי טווח פגיעה של 300 ק"מ ומכילים עד חצי טונה ראשי נפץ.

אחד החששות בקרב גורמי ביטחון בישראל הוא האפשרות כי אסד, כצעד נואש, לא יסתפק בתקיפה בנשק כימי נגד בני עמו, אלא יעשה שימוש בנשק זה נגד ישראל. אסד הוכיח בשבוע שעבר כי הוא מסוגל לכך. לאחרונה, בצעד המכיל רמז קשה וברור לישראל, הסיט הנשיא הסורי את מצבורי הנשק הכימי שברשותו, כאלף טונות של חומרי לחימה כימיים, לאזורים הנמצאים ברצועת החוף הסורי, שם שולטים בני עדתו העלאווית ומשם יוכל לעשות שימוש בנשק זה כלפי ישראל בלי להיתקל במורדים. מחסני החימוש של הצבא הסורי אינם מתרוקנים, כי רוסיה דואגת לחדש את מלאי הטילים והחימוש במחסני הצבא הסורי ללא הרף. 

לבנון

החיזבאללה בלבנון מתריע ללא הרף על מוכנותו להילחם נגד ישראל. מערכת הביטחון הישראלית יודעת כי החיזבאללה לא יפעל כנגד ישראל ללא הוראה מפורשת מ"בעל הבית" שלו – איראן. איראן מצדה הזהירה מפני תוצאות בלתי צפויות במזרח התיכון בתגובה על מתקפה צבאית על משטרו של אסד. במצב זה עשויה ישראל למצוא את עצמה מותקפת גם על ידי הארגון מלבנון.

החיזבאללה מחזיק כיום בידיו כ-70 אלף רקטות וכמה אלפי טילים המסוגלים לכסות טווחים עד באר שבע בדרום. ההערכות הצבאיות הן שטילים אלו מיועדים לפגיעה במתקנים אסטרטגיים בישראל, כמו בסיסי חיל אוויר, תחנות כוח ונקודות מפתח כמו הקריה בתל אביב. החיזבאללה לא הסתיר כי בידיו גם מערך משוכלל של מל"טים (מטוס זעיר ללא טייס), המחומשים לתקיפה ויכולים להתגנב ולהתפוצץ במטרות איכות בישראל.

עזה 

החמאס שנמצא במצב קשה מאז ניתוק יחסיו עם סוריה ואיראן, נפילת משטרו של מורסי ובידודו הכלכלי, עלול לפעול מאזור עזה. עקב הניתוק ביחסים עם בשאר אסד ופעילותו נגד המשטר הסורי, אפשרות של התערבות החמאס בלחימה מול סוריה פחותה ברמת הסיכון המידי לישראל. עם זאת יש לקחת בחשבון כי ארגוני הטרור הג'יהאדי בסיני, שמחזיקים כמה מאות רקטות בעלות טווח שיגור של עד 70 ק"מ, עלולים לנצל את ההזדמנות ולשגרם למטרות בדרום.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן