Skip to content

"האצבע שלנו תמיד על הדופק – ובמקרה הצורך היא גם על ההדק"

כך אמר הבוקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה. בינתיים מכריז הבוקר שר החוץ הצרפתי, לוראן פביוס: "מרגע שהוכח שהדברים אכן קרו וכשאנו יודעים מי האחראי לכך - לא ניתן להעלות על הדעת, שלא תהיה תגובה חזקה של הקהילה הבינלאומית על המתרחש"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית: "מה שקרה בסוריה זה טרגדיה נוראה וגם פשע נורא. לבנו יוצא לנשים, לילדים, לתינוקות, לאזרחים שנפגעו בצורה כל כך אכזרית על ידי שימוש בנשק לפגיעה המונית. אנחנו מתוך זה מסיקים שלוש מסקנות: אחת, אסור שהמצב הזה יימשך; שתיים, אסור שלמשטרים המסוכנים ביותר בעולם יהיה את הנשק המסוכן ביותר בעולם; ושלוש, אנחנו מצפים כמובן שהדבר הזה ייפסק, אבל אנחנו זוכרים תמיד את העיקרון העתיק שאמרו חכמינו: 'אם אין אנו לנו – מי לנו?'.

"תמיד נדע להגן על אזרחינו". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"תמיד נדע להגן על אזרחינו". בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"האצבע שלנו, היד שלנו תמיד נמצאת על הדופק", המשיך ואמר ראש הממשלה. "האצבע שלנו אצבע אחראית, ובמקרה הצורך היא גם נמצאת על ההדק. אנחנו תמיד נדע להגן על אזרחינו ועל מדינתנו נגד אלה שבאים לפגוע בנו או מנסים לפגוע בנו או פגעו בה. זה העיקרון שמנחה את הממשלה הזאת, בעקביות, בהתמדה ובאחריות – וכך זה גם יימשך".

בינתיים אומר שר החוץ הצרפתי לורן פביוס כי אי אפשר שלא להגיב בחומרה לאירועים שהיו בסוריה. שר החוץ הצרפתי אמר זאת הבוקר לנשיא המדינה, שמעון פרס, בפגישה מדינית שקיים אתו בבית הנשיא.

"דיברתי כבר בצורה ברורה על השימוש בנשק הכימי וגם על משטר אסד. גם מזכ"ל האו"ם דיבר על הפשעים שנעשים שם כנגד האנושות ואי אפשר להגיב שלא בחומרה לאירועים אלה", אמר פביוס. "כל המנהיגים צריכים להגיע למסקנה מהי התגובה ההולמת אך לא ניתן להעלות על הדעת שמן הרגע שהוכח שהדברים אכן קרו וכשאנו יודעים מי האחראי לכך- לא תהיה תגובה חזקה של הקהילה הבינלאומית על המתרחש.

"להגיב בחומרה". הנשיא פרס ושר החוץ הצרפתי, פביוס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"להגיב בחומרה". הנשיא פרס ושר החוץ הצרפתי, פביוס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"דיברתי עם מקבילי  הרוסי", אמר פביוס. "הרוסים חתומים על אותן אמנות האוסרות שימוש בנשק כימי וזו מדינה גדולה. הרי הוא לא יכול לסתור את דברי עצמו ולפעול בניגוד למה שחתם עליו.  בימים הקרובים נגיע למסקנה מה תהיה התגובה ההולמת. אם לנוכח מה שקורה שם הקהילה הבינלאומית לא תגיב – אוכלוסיית כל העולם תתחיל לתהות למי אפשר להאמין על מי אפשר לסמוך".

הנשיא פרס אמר בנושא זה: "יש בסוריה שליט שהורג אנשים בלי חשבון ובדרך איומה. אף אדם לא יכול להישאר אדיש לרצח של ילדים. הקריאה המוסרית היא מעל לכל שיקול אחר-זה הזמן למאמץ משותף בינלאומי להוצאת כל הנשק הכימי מסוריה- לא ניתן להשאירו שם בין אם בידי אסד או בידיים אחרות. בנוסף למאמצים לעצירת ההרג יש לקיים מאמץ בינלאומי להוציא את הנשק הכימי מסוריה.  זה מאוד מסובך ומאוד יקר, אך זה יותר יקר ויותר מסוכן להשאירו שם. נשיא ארה"ב אמור להודיע על החלטתו בנוגע לדרכי הפעולה בסוריה, הוא הבהיר את הדברים אותם הוא לוקח בחשבון ואני מבין אותו- זה לא פשוט ולא קל".

הנשיא שיבח את שר החוץ הצרפתי בנוגע לעמדתה הנחרצת של צרפת על הכנסת חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי ואמר:" אני חשוב שנקטתם בעמדה ברורה ונכונה בנוגע לחיזבאללה, אנו רואים את חיזבאללה לוקח חלק בהרג בסוריה. העמדה הצרפתית עזרה מאוד לשכנע את אירופה להכליל את חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור. זהו ארגון המעורב ברצח בסוריה ומפרק את לבנון מבפנים וימשיך לעשות כך גם במקומות אחרים".

 גם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' נפגשה עם שר החוץ הצרפתי. בפגישה השתתף גם ח"כ נחמן שי. יחימוביץ' אמרה לפביוס כי כבת לניצולי שואה מראות הזוועה מסוריה הם בלתי נסבלים ואל לעולם לשתוק. פביוס השיב כי הוא מזדהה עם הדברים וכי צרפת מקיימת התייעצויות עם מדינות אחרות והוא לא יקבל מצב שבו לא תהיה תגובה קשה למעשים אלה.

יחימוביץ' חזרה באזני פביוס על המחויבות של מפלגת העבודה לתהליך השלום והדגישה כי מפלגתה תהווה רשת בטחון לנתניהו בכל התקדמות בתהליך חרף המחלוקות האידיאולוגיות הקשות. היא הוסיפה כי סנקציות נגד ישראל מצד הקהיליה האירופית אינן המעשה הנכון כעת וכי המעורבות צריכה להיות מעורבות חיובית ומעודדת. פביוס השיב כי צרפת בכל הקשור בעניין זה היא חלק מהחלטות האיחוד האירופי אולם היא פתוחה לפתרונות פרקטיים.

 השר יובל שטייניץ אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי "וושינגטון לא תוכל להבליג על השימוש בנשק כימי מצד משטר אסד, צפויה פעולה של המערב". בראיון לגלי צה"ל העריך שטינייץ כי במקרה של תקיפה אמריקנית, תינתן לישראל התראה מראש וכי אסד לא ימהר להגיב בירי לעבר ישראל.

"אני לא בטוח שכל תקיפה אמריקאית בסוריה תוביל יעד לתגובה סורית נגד ישראל. אני חושב שהסיכויים לכך הם קטנים יחסית", אמר השר לענייני מודיעין, "בכל מקרה אניחנו צריכים להיות מוכנים גם מבחינה התקפית, ואנחנו צריכים להיות מוכנים גם מבחינה הגנתית", אמר השר שטייניץ.

בראיון לרשת ב' אמר השר שטייניץ כי חקירת האו"ם בסוריה אינה אלא בדיחה. "האו"ם אינו חוקר את אירועי אתמול, אלא אירועים מלפני חצי שנה ושנה. יתר על כן, חקירה בשאלה אם נעשה שימוש בנשק כימי, בלי לחקור מי השתמש בנשק הזה, היא דבר מגוחך".

השר שטייניץ, ייצג את ממשלת ישראל בפתיחת עצרת האו"ם השנתית שתיערך ב-23 לספטמבר. זאת לבקשת ראש הממשלה נתניהו, שצפוי לנאום באו"ם ב- 30 לספטמבר.  כמו כן יופיע השר שטייניץ בועידת המדינות התורמות המתכנסת בשולי עצרת האו"ם ויציג את מדיניותה הכלכלית של ישראל שתלווה את התהליך המדיני מול הפלסטינים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן