Skip to content

"העולם מצדיק אופטימים. ההיסטוריה היא מצעד האופטימיות"

כך אמר הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, לשר החוץ הצרפתי לורן פביוס, בהקשר של המו"מ בין ישראל לפלסטינים. "אני מאמין שעלינו ליצור אווירה חיובית, בכדי לקדם את תהליך השלום. עכשיו זה הזמן לשלום. לכל אחד יש את הקהל שלו ואת האופוזיציה שלו, אבל זה הזמן לנוע קדימה בתהליך"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההיסטוריונית ברברה טוכמן חשבה שההיסטוריה היא "מצעד האיוולת". נשיא המדינה שמעון פרס סבור דווקא כי ההיסטוריה היא מצעד האופטימיות. את הדברים האלה אמר הבוקר הנשיא פרס לשר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, כאשר השניים דנו על המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

"האויב של השלום זה לא האם או לא לעשות שלום, אלא לגבור על הסקפטיות שהולכת ומתפשטת", אמר הנשיא פרס. "העובדה היא שעל אף הסקפטיות נפתח המשא ומתן, וזה לא היה קל לאף אחד מן הצדדים.

"אני לא מוצא מתנגדים - אני מוצא סקפטים". שמעון פרס. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"אני לא מוצא מתנגדים - אני מוצא סקפטים". שמעון פרס ולורן פביוס. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"מזכיר המדינה קרי שיחק תפקיד חשוב. ראש-ממשלת ישראל וממשלתו קיבלו החלטה אמיצה, אבו-מאזן קיבל החלטה נכונה וחשובה. העולם מצדיק אופטימים. ההיסטוריה היא מצעד האופטימיות. אני מאמין שעלינו ליצור אווירה חיובית, בכדי לקדם את תהליך השלום. עכשיו זה הזמן לשלום. לכל אחד יש את הקהל שלו ואת האופוזיציה שלו, אבל זה הזמן לנוע קדימה בתהליך.

"אני לא מוצא מתנגדים – אני מוצא סקפטים", אמר הנשיא פרס. "מעמדו של אבו מאזן השתפר, הוא יודע זאת וזה עוזר לו. ראש-הממשלה החליט להתקדם ואכן עשה כך. השלום הוא לא נושא פשוט אני מאמין שאם יהיה שלום זה יאפשר לכולנו לפנות ולעסוק בטרגדיה האמיתית- הבעיות הקיומיות במזרח-התיכון".

שר החוץ הצרפתי, פביוס, השיב לנשיא: "באתי לביקור קצר כידיד של ישראל וכידיד של הפלסטינים וגם כידיד של השלום. כמוך אני חושב שהגיע הזמן לעשות שלום ואני מברך את מאמציך ומאמציו של ראש-הממשלה נתניהו, יחד עם מאמצי אבו מאזן ומאמציו של  ג'ון קרי – כולם מנסים לשנס מותניים ולפעול למען מטרה זו.

"אני חושב על לאון בלום (פוליטיקאי צרפתי-יהודי שהיה ראש ממשלת צרפת בשנות ה-30) ששנינו חשים הערכה אליו", אמר פביוס. "אותו פעם שאלו האם אתה באמת מאמין בכך? והוא ענה כן, אני מאמין כי אני מקווה, אני מייחל ועל כן אני מאמין. הדברים נמצאים בהישג יד. הדברים תלויים ברצון ואני חושב שקיים רצון בשני הצדדים. קורים לנו כל כך הרבה דברים דרמטיים באיזור – סוריה ולבנון, איך אפשר בתנאים כאלה לעשות שלום? אבל צריך לחשוב ההיפך – דווקא משום שכל הדברים האלה מתרחשים כאן השלום כל כך חשוב באיזור וצריך לנצל את שעת הכושר.

"אמרתי לנשיא הפלסטיני כפי שאומר לנתניהו וכפי שאני אומר לך – אנו עומדים לרשות כל הצדדים כדי לסייע בתהליך הזה, כמובן לאחר שינהלו את תהליך המשא ומתן בינם לבין עצמם, ואני בטוח שלשלום הזה שנמצא בהישג יד ,  יהיה אפקט שישפיע על האזור ככדור שלג, ויאפשר להתמודד עם הבעיות החברתיות והכלכליות החשובות והמכריעות לטווח ארוך", אמר השר פביוס. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן