Skip to content

גם לאחר שיותקף, ימשיך אסד לקבוע את הכללים

על פי כל האינדיקציות תקיפת אווירית בסוריה ע"י קואליציה מערבית/ערבית, עשויה לצאת אל הפועל בטווח של ימים בודדים אולי אף שעות, אולם גם לאחריה ימשיך הנשיא אסד להכתיב את כללי המשחק. ברצותו יגביר את הלהבות ברצותו ינמיכן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
טיל טומהוק משוגר מאניית מערכה אמריקאית (באדיבות Konabish/Greg Bishop)
טיל טומהוק משוגר מאניית מערכה אמריקאית (באדיבות Konabish/Greg Bishop)

מי מאתנו לא שמע לאחרונה בגרסה זו או אחרת את המשפט: כשאויבנו טובחים זה בזה, מה לנו כי נלין. בד"כ ולצורך האיזון כביכול, דוברים אלו פוצחים בגינוי אדישותו וצביעותו של העולם כולו, אך דומה שבשבוע שחלף נפל דבר.

תמונות הזוועה בעיקר של ילדים שהומתו בגז, הצליחו ככל הנראה לסדוק אף את העיקשים שבבדלנים ובראשם הנשיא אובמה. בבירת ירדן מכנס היום (יום א') הרמטכ"ל האמריקאי, את עמיתיו מבריטניה, צרפת, איטליה וקנדה. אליהם יחברו עמיתיהם מסעודיה, טורקיה וקטאר, מעין "דז'ה וו"  כמעט זהה לקואליציה שפעלה בזמנו להפלת משטרו של מועמר קדאפי.

בכך ככל הנראה מסתיים הדמיון בין השתיים, משום שהאמריקאים עושים כמעט כל שלאל ידם להסביר, שבכוונתם לבצע תקיפה נקודתית, אולי כירורגית וחד פעמית, כדי להעניש את המשטר הסורי ובתקווה, שאלו יבלעו את העלבון ויבליגו כפי שעשו לאחר תקיפות חיל האוויר הישראלי בשטחם.

במלחמה כמו במלחמה, יודע התוקף כיצד הוא נכנס לעימות אך לרוב אינו יודע כיצד יצא ממנו. במזרח התיכון שבו הכללים וההיגיון מצויים כך נדמה בחופשה מתמדת, פוטנציאל הסיבוך רב וכמעט ודאי.

אינני מניח שבתקיפה כזאת יעשה ניסיון לפגוע פיזית בנשיא אסד, אף שבלוב הותקף בזמנו מעונו של הנשיא קדאפי כמה פעמים. אבל ברי לי שבעת התקיפה ולאחריה יהיו רבים שיכססו ציפורניים בירושלים, בעמן ובאנקרה, בציפייה דרוכה ובניסיון לנחש את מהלכיהם הבאים של הנשיא אסד ובעלי בריתו בטהרן ובלבנון.

יודע הנשיא אסד היטב שגרירת המדינות השכנות ובכלל זה ישראל למלחמה בו ובצבאו, כבר לא תוכל להביא לאיחוד כוחות מבית למלחמה באויב החיצוני. מעשיו ומעשי קלגסיו הפכו  כבר מזמן את הסיכוי לאיחוד שורות לאפסי. יודע הנשיא אסד היטב שגרירת המדינות השכנות למלחמה בו ובצבאו, תביא בוודאות למפלתו. יודע היטב הנשיא אסד שניצחון צבא המורדים יגרור מיד שפיכות דמים וטיהור אתני כמוהו לא ראה האזור מעולם.

כנגד כל אלו יעמוד אז הכבוד הלאומי הסורי וכבודו של הנשיא אסד. לכאורה ובעין מערבית בטל כבוד זה בשישים כנגד הסיכונים האובדניים שתביא בעקבותיה תגובה סורית. אולם במזרח התיכון כבר למדנו, השכל הישר הרי עקום, עקום למדי.

כך או כך עם נטיות אובדניות או בלעדיהן, דומה שהקלפים כולם מוחזקים בקרבת חזהו של הנשיא הסורי וכפי שכבר אמרנו בפתיחת הדברים: ברצותו יגביר את הלהבות וברצותו ינמיכן.

——————————————————————————————————————————–

דודי (דוד) ירון, סופר ומרצה, סא"ל מיל' בחיל האוויר. מחבר רומנים צבאיים עתידיים. בימים אלה יצא לאור ספרו החמישי "העם האיראני מעניק בזאת", רומן מתח אקטואלי העוסק בפעולה התקפית איראנית בלב לונדון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן