Skip to content

"מה שמתחולל בסוריה ממחיש את הסכנה בנשק גרעיני לאיראן"

כך אומר ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב, לשר החוץ הצרפתי לורן פביוס. ""גם אם יהיה לנו שלום עם הפלסטינים, הצנטריפוגות לא יפסיקו להסתובב באיראן, הטלטלה לא תיפסק בסוריה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"גם אם יהיה לנו שלום עם הפלסטינים, הצנטריפוגות לא יפסיקו להסתובב באיראן, הטלטלה לא תיפסק בסוריה, חוסר היציבות בצפון אפריקה לא יבוא לסיומו, ההתקפות נגד המערב לא יחדלו". כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החוץ הצרפתי, לורן פביוס.

"משטרו של אסד אינו פועל לבד". ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ הצרפתי פביוס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"משטרו של אסד אינו פועל לבד". ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ הצרפתי פביוס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"אנו רוצים שלום למטרת שלום", הדגיש נתניהו. "אנו שואפים לשלום כיוון שאנו רוצים שלום עם שכנינו הפלסטינים, כי אנו משתוקקים לחיות בשלום, וכל מי שחווה מלחמה, מכיר את ההשלכות של חיים ללא שלום. אולם זה לא יביא לסופן של הבעיות באזור. הן עמוקות מדי, הן רבות מדי, הן דורשות פתרונות מורכבים בהרבה, אך הן דורשות פתרונות.

"אני יודע שצרפת שותפה לעניין שאנו מגלים באירועים המתמשכים בסוריה, שהם אירועים טראגיים", אמר ראש הממשלה. "אני חושב שמה שמתחולל שם הוא פשע שמבצע השלטון הסורי בעם שלו. זה מחריד, וזוועות אלו חייבות להיפסק. אולם, עליי לומר שמשטרו של אסד אינו פועל לבד. איראן, והזרוע הביצועית שלה, חיזבאללה, נמצאות שם על הקרקע ומשחקות תפקיד מרכזי בסיוע לסוריה. למעשה, משטרו של אסד הפך ללקוח של איראן, וסוריה הפכה למעבדת הניסויים של איראן, וכל העולם מביט עליהם. איראן מסתכלת ומבקשת לראות מה תהיה התגובה לשימוש בנשק כימי.

"מה שאנו רואים בסוריה זה שלמשטרים קיצוניים אין הסתייגויות כלשהן בנוגע לשימוש בנשק הזה, אפילו נגד אזרחים תמימים, נגד בני עמם. זה ממחיש לנו פעם נוספת, שאיננו יכולים לאפשר למשטרים המסוכנים ביותר להשיג את הנשק המסוכן ביותר בעולם. בסופו של דבר, הרדיקליים ישתמשו בנשק הזה ולכן עלינו למנוע מהם להשיג את הנשק הזה. אני מדבר כאן, כמובן, על איראן וניסיונותיה להשיג נשק אטומי. אסור שאירן תשיג נשק אטומי.

"מה שמתחולל בסוריה ממחיש, פשוטו כמשמעו, את מה שיקרה אם איראן תשיג אפילו נשק מסוכן יותר", אמר נתניהו. "אני חושב שהמצב בסוריה חושף גם אמת נוספת, והיא שהטלטלה שבה נמצא המזרח התיכון היא עמוקה מאוד ורחבת היקף. אנו רואים את האזור כולו, ממרוקו ועד אפגניסטן, בטלטלה, בזעזוע ובחוסר יציבות. זהו חוסר יציבות אנדמי, ששורשיו אינם בקונפליקט זה או אחר, אלא בשלילת המודרניות, בשלילת המתינות, בשלילת הקדמה ובשלילתם של פתרונות מדיניים.

"זהו למעשה שורש הבעיה במזרח התיכון", אמר ראש הממשלה. "זה מאיים על כולם – מאיים על משטרים מתונים, מאיים על ישראל, מאיים על המערב ומאיים על כל מי שלא מאמין בדוגמות הנוקשות שמובילות את הקיצוניים.אני אומר זאת כיוון שבמשך זמן רב מדי אנשים האמינו ששורש אי-היציבות במזרח התיכון היה הבעיה הישראלית-פלסטינית. זהו אינו שורש הבעיה, זו אחת מתוצאותיה. היא אחת מהתוצאות של הטלטלה האזורית, והיא למעשה לא יותר מייצוג של אחת מתוך בעיות רבות".

"נגיב על כל פגיעה בריבונותנו". שר הביטחון יעלון ושר החוץ הצרפתי, פביוס (צילום: אריאל חרמוני)
"נגיב על כל פגיעה בריבונותנו". שר הביטחון יעלון ושר החוץ הצרפתי, פביוס (צילום: אריאל חרמוני)

גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נפגש עם שר החוץ הצרפתי: ״אני מעריך וממשלת ישראל מעריכה את שיתוף הפעולה בין צרפת לישראל", אמר יעלון. "יש הרבה אירועים שמתרחשים באזור שלנו, ובמיוחד השימוש בנשק לא קונבנציונלי בידי משטר לא קונבנציונלי – צעד שגרם למותם הטרגי של מאות אזרחים חפים מפשע. זו לא הפעם הראשונה שהמשטר בסוריה, שנתמך בידי איראן וחיזבאללה, משתמש בנשק לא קונבנציונלי, ומבחינתו זה הפך לעניין שבשגרה. מדינת ישראל לא מתערבת במלחמת האזרחים בסוריה. לנו יש את הקווים האדומים שהצבנו, ואנחנו עומדים בהם: לא נאפשר העברת נשק איכותי לחיזבאללה ולגורמי טרור אחרים, לא נאפשר העברת נשק כימי ונגיב על כל פגיעה בריבונות שלנו. אנחנו טוענים שבסופו של דבר עלינו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, ולעשות זאת באחריות ובשיקול דעת. איננו מצפים שצבאות זרים יעשו זאת בשבילנו.

״בלבנון יש ממשלה וצבא, אבל למרבה הצער נוכח שם ארגון טרור כמו חיזבאללה, שמאתגר אותם", אמר שר הביטחון. "חיזבאללה גם מפר את החלטת האו״ם 1701 לאורך גבולנו עם לבנון, ומשתמש באזרחים תושבי הכפרים בדרום לבנון כמחסה לטילים ורקטות אשר מתוכננים להיות משוגרים לעבר ישראל ביום פקודה״.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן