Skip to content

ארה"ב מאשרת שימוש בנשק כימי בסוריה והיא תבחן את תגובתה

ג'ון קרי מאשר הערב כי נעשה שימוש בנשק כימי על ידי סוריה והנשיא האמריקני מאמין שיש למצות את הדין עם מי שעושים זאת. אסד הזהיר באמצעות פרשניו כי ישראל תסבול מנשק אסטרטגי המצוי בידיו אם יותקף והבהיר כי האו"ם הוא הגורם היחיד שיכול להכריע אם משטרו עומד מאחורי תקיפה כימית או לא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכיר המדינה האמריקני, גו'ן קרי, אישר הערב (ראשון) כי טבח כתוצאה מהתקפה בנשק כימי התרחש בפרברי דמשק בשבוע שעבר, כפי שדווח על ידי המורדים בסוריה. קרי אמר כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מאמין שיש למצות את הדין עם מי שעושים שימוש בנשק כימי והנשיא יחליט כיצד להגיב. עוד אמר מזכיר המדינה, כי השימוש בנשק היה בקנה מידה גדול וללא הבחנה. "מדובר בשפל מוסרי שאי אפשר עוד להכחישו", אמר קרי.

מזכיר המדינה הודיע שהמידע שבידיו מבוסס וארה"ב ובעלות בריתה בוחנות עוד מידע על ההתקפה, אך הוא הדגיש כי המידע שנאסף, כולל סרטונים ועדויות של רופאים מהשטח, מאשש את המידע על שימוש בנשק כימי. קרי גם הסביר כי  ההיתר שנתן אסד לפקחי האום לסייר במקום התקיפה הגיע מאוחר מדי, כי עתה קשה לאסוף במקום ראיות אמינות. 

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי
למצות את הדין. מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי

מבחינתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, הממצאים של פקחי האו"ם שהגיעו היום למקום ההפצצה הכימית תחת פיקוח סורי צמוד, הם ההוכחה כי כל האשמות נגדו הן נטולות בסיס. אסד מציית כביכול להנחיות האו"ם וניסה לאפשר לפקחים לבצע את הסיור לשביעות רצונם, אלא שאחרי יומיים תמימים בהם כתש צבאו את השכונה, לא נותרו במקום ככול הנראה סימנים המעידים על הגז הרעיל. פקחי האו"ם שיצאו הבוקר שוחחו עם תושבים וראיינו חלק מהם, אך לא אספו דגימות כלשהן. 

שבועון "פקס" הגרמני פרסם היום דיווח לפיו יחידת המודיעין 8200 של צה"ל יירטה שיחות סוריות בקשר ובטלפון. לפי הדיווח, הנהגת צה"ל האזינה להנהגה הסורית בעת ביצוע התקיפה הכימית בפרברי הבירה הסורית. תקיפה בה נהרגו על פי הערכות יותר מאלף בני אדם, כולל ילדים ונשים. צוטט גם גורם מדיני בכיר בירושלים אמר היום כי "ישראל יודעת במאה אחוז כי אסד ומשטרו עשו שימוש בנשק כימי בשבוע שעבר וגם בחודש מרץ השנה".

יחידת איסוף המודיעין המובחרת והמרכזית של צה"ל מפענחת אותות וצפנים ועוסקת בזירות רבות, בהן הזירה הפלסטינית, הלבנונית והסורית ומעגלים רחוקים כמו איראן. ישראל משתדלת מבחינתה להוריד פרופיל ולא להצטייר כזו שדוחפת את ארצות הברית למתקפה על סוריה. אבל בסוריה מסרו "פרשנים", באמצעות הטלוויזיה הממלכתית הסורית, כי בידי סוריה קיים נשק אסטרטגי והוא מופנה כל הזמן כלפי ישראל. "אמריקה יודעת כי אם נותקף, המזרח התיכון יבער ואנו נתקוף את האויב הציוני שבשליחותו פועל ארה"ב", אמר הקריין והוסיף כי "אמריקה יודעת כי היא תפסיד במערכה בסוריה כמו שהפסידה בלוב ובוויטנאם".

בינתיים הוצבו אוניות הצי השישי ומשחתות קרב בריטיות בנקודות מפתח בים התיכון. ארצות הברית יצרה קואליציה בה חברות טורקיה, בריטניה, צרפת, כשערב הסעודית, והליגה הערבית ברובה תומכת בפעולה צבאית. עם זאת, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, איננו רוצה להסתבך בפעולה צבאית נרחבת בסוריה. מזכיר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, דיבר היום על ענישה. כלומר פעולה נקודתית שתבהיר לסורים כי יש קו אדום שאותו המערב לא יתיר לה לחצות. ארה"ב אומרת באופן ברור כי אין בכוונתה לנקוט במהלך צבאי שיפיל את משטרו של אסד ויסלקו מהזירה הסורית.

אסד בראיון לעיתון הרוסי (צילום: סוכנות סאנה)
רק האו"ם יחליט. אסד בראיון לעיתון הרוסי (צילום: סוכנות סאנה)

בראיון שנתן אסד הבוקר לעיתון הרוסי איזבסטיה הבהיר הנשיא הסורי כי הוא רואה באו"ם שופט שיכריע אם משטרו פעל נגד החוק הבינלאומי בנושא השימוש בגז הסרין, אם לאו. אסד הבהיר לכתב שהוא אינו רואה בארה"ב, בריטניה, צרפת ושאר המדינות צדדים אובייקטיביים ואמינים ולכן הוא תולה את יהבו באו"ם.

רוסיה מצידה הבהירה היום כי תתנגד לכל שימוש בכוח צבאי ותבעה מהמערב להמתין לתוצאות משלחת פקחי האו"ם כפי שיובאו בפני מועצת הביטחון של האו"ם, שם מתנגדת מוסקווה להפעלת כוח צבאי נגד סוריה.

בעוד עיתוני המערב, כמו הוושינגטון פוסט האמריקני, הסאנדיי טיימס הלונדוני ולה פיגרו הצרפתי, מכריזים על תחילת המערכה נגד אסד בכותרות כמעט זהות. התרכז היום בשאר אסד, נשיא סוריה במתקפה תקשורתית שמצהירה על עצמאות סורית מול העולם. הוא הצהיר היום כי "סוריה היא "מדינה עצמאית הסוברנית לבחור לעצמה את קשריה עם מדינות וגופים בעולם על פי האינטרסים החיוניים לה ולהילחם בטרוריסטים והיא איננה ולעולם לא תהיה בובה של המערב". אסד הבהיר: "רוב הלחימה שאנו מנהלים היא נגד אלה שאמצו לעצמם את דוקטורינת ה'תקפירי' של אל קעידה ובנוסף מספר קטן של פורעי חוק".

אמונת ה"תקפירי" של אל-קעידה היא שכל מוסלמי שאינו מחזיק בפרשנות הסלפית, הקיצונית, של האסלאם כפי שהם מאמינים, הוא כופר ודינו מוות.

בהתייחסו לאשמה על שימוש צבאו בנשק כימי אמר אסד כי "ההצהרה של הממשל בארצות הברית, המערב וארצות אחרות, המאשימה את סוריה, נעשתה מתוך בוז קולני והתעלמות מדעת הקהל שלהן בארצן". אסד כיוון את דבריו לסקרים שנערכו בארה"ב, בהם יותר מ-60 אחוז מהציבור האמריקני מתנגד לכניסת אמריקה למבצע צבאי כמו בלוב או פקיסטן. "אין גוף בעולם", אמר אסד, "כמו מעצמת על  שיוצאת בהאשמה כזו ואחר כך יוצאת לחפש הוכחות להוכחת טענותיה".

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן