Skip to content

המבקר תומך בהחזרת גבינה ושמנת לפיקוח

לפני יומיים המליץ המפקח על המחירים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורי צוק-בר, להכניס לפיקוח מחירים גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38% ולהפחית את מחירן בשיעור ניכר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מבקר המדינה יוסף שפירא. לנהל פיקוח ממשי על מחיריהם של מוצרי מזון חיוניים
מבקר המדינה יוסף שפירא. לנהל פיקוח ממשי על מחיריהם של מוצרי מזון חיוניים

מבקר המדינה יוסף שפירא מקדם בחיוב את ההחלטה להחזיר לפיקוח את מחירי הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה.

בחודש ספטמבר 2012 פירסם המבקר חוות דעת מיוחדת באשר לפיקוח על מחירי המזון והפיקוח על מחירי מוצרי החלב. הוא העיר לממשלה בכלל ולמשרדים הנוגעים בדבר בפרט, לתקן את הליקויים שחשפה הביקורת בשימוש במנגנוני קביעת המחירים המפוקחים, ולנקוט את הצעדים המתחייבים כדי לנהל פיקוח ממשי על מחיריהם של מוצרי המזון החיוניים. כל זאת כדי להקל על הצרכנים בכלל, ועל השכבות החלשות בפרט.

בעקבות הפרסום פעל מבקר המדינה לדחות את עליית מחירי החלב ומוצריו. לדעת מבקר המדינה על כל הגופים המבוקרים לפעול בדרך זאת ולתקן את הליקויים שנחשפו בדוחות מבקר המדינה.

בדיקות רווחיות

לפני יומיים המליץ המפקח על המחירים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורי צוק-בר, להכניס לפיקוח מחירים גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38% ולהפחית את מחירן בשיעור ניכר.

מוצרים אלו אינם נמצאים כיום בפיקוח מחירים. ההמלצות גובשו לאחר ביצוע בדיקת רווחיות של תשלובת החלב של תנובה, שביצע משרד החקלאות באמצעות רואה חשבון חיצוני ולאחר קבלת נתונים נוספים מהמחלבות. ההחלטה כפופה לשימוע ציבורי, שבמסגרתו מוזמן כלל הציבור להעביר עמדות וטענות בעניין המלצות אלה.

שוק ריכוזי ביותר

בבדיקת הרווחיות נמצא כי בגבינה לבנה ובשמנת מתוקה מדובר בשוק ריכוזי ביותר – בשוק הגבינות הלבנות, נתח השוק של "תנובה" הוא כמחצית מהשוק, בעוד נתח השוק של שלוש המחלבות הגדולות הוא כ-90 אחוז. בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת "תנובה" גבוה ממחצית. עוד נמצא כי במוצרים "גבינה לבנה 5%" ו"שמנת מתוקה 38%" קיימת רווחיות חריגה.

על סמך בדיקות אלה התכנסה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר, וקבעה כי יש לשקול להכניס מוצרים אלו לפיקוח מחירים מלא, ולהפחית כאמור את מחירם בשיעור ניכר. בבדיקת הרווחיות נמצא גם כי שוק הקוטג' ריכוזי גם כן, אך כבר אינו ברווחיות בלתי סבירה, כפי שהיה בעבר. משרדי החקלאות והאוצר ממשיכים לעקוב באופן צמוד אחריו, ואין מן הנמנע כי בעתיד יוחזר גם הוא לפיקוח מחיר אם רווחיותו תהיה בלתי סבירה.

אורי צוק-בר
אורי צוק-בר

"נתערב במוצרים נוספים"

המפקח על המחירים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורי צוק-בר אמר: "כאשר השוק מתנהג ברמת רווחיות סבירה, הממשלה אינה מתערבת. חשוב להדגיש, כי לא מן הנמנע כי נתערב במוצרים נוספים, במידת הצורך. גם בגבינות קשות פרוסות ארוזות נמצאו רמות רווחיות גבוהות, אך בשלב זה הן לא מוחזרות לפיקוח לאור העובדה כי המוצר העיקרי, גבינה צהובה במשקל, שמהווה מוצר עוגן, כן מפוקח. כאמור, במידת הצורך נחזיר גם זאת לפיקוח מחיר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן