Skip to content

עדכון להנחיות להגבלת שכר הבכירים בבנקים

המפקח על הבנקים עדכן אתמול את טיוטת הוראת ניהול בנקאי תקין בנושא מדיניות תגמול שכר בתאגיד בנקאי. הטיוטה תועלה לדיון בישיבה קרובה של הוועדה המייעצת בעניינים הנוגעים לעסקי בנקאות. לבנקים תינתן שהות להיערך לפני שהטיוטה תהפוך להוראה מחייבת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דוד זקן המפקח על הבנקים. למנוע לקיחת סיכוני יתר וחריגה. צילום: בנק ישראל
דוד זקן המפקח על הבנקים. למנוע לקיחת סיכוני יתר וחריגה. צילום: בנק ישראל

המפקח על הבנקים דוד זקן פרסם אתמול עדכון לטיוטה, של הוראת ניהול בנקאי תקין בנושא מדיניות תגמול שכר בתאגיד בנקאי, שנוסחה ראשונה שלה פורסמה לראשונה בתחילת החודש. בכך מאמץ זקן את עיקרי ההנחיה האירופית לעניין תגמול בבנקים ואשר יישומה באירופה יתחיל בתחילת 2014. ההנחיות האלה מגבילות את גובה שכר הבכירים במערכת הבנקאית.

ההנחיות שבטיוטה תואמות את המגמה בקרב רשויות פיקוח בעולם, שהתחזקה בעקבות המשבר הפיננסי הגלובלי, לפיה נושא התגמול הוא נדבך חשוב במסגרת ניהול הסיכונים בממשל תאגידי תקין של מוסדות פיננסיים. הנחיות אלו נועדו לחזק את מנגנוני הבקרה ולהבטיח כי הסדרי התגמול יהיו עקביים עם המטרות ארוכות הטווח של המוסד הפיננסי.

במסגרת עדכון זה נקבע, בין היתר:

• ככלל, התגמול המשתנה לא יעלה על 100% מהתגמול הקבוע. במקרים חריגים וכפוף לדרישות המפורטות בטיוטת ההוראה, יחס זה יוכל להגיע עד ל-200%. קביעה זו נועדה להבטיח שמירה על איזון בין התגמול המשתנה לבין התגמול הקבוע, באופן שלא יעודד לקיחת סיכוני יתר.

• הובהר כי תגמול המותנה אך ורק בהשלמת תקופת עבודה שהוגדרה מראש (כגון מענק שימור) נחשב לתגמול משתנה שאינו מותנה ביצועים, והוא אינו עקבי עם ניהול סיכונים נאות או עם העיקרון של תגמול המשולם עבור ביצועים. לפיכך, לא יותר שימוש בו , אלא אם יחולו עליו כל הכללים החלים על תגמול משתנה, כגון פריסת התשלום והתאמתו לביצועים בפועל.

• ועדת הדירקטוריון של התאגיד הבנקאי, אשר דנה בתגמול עובדים שאינם נושאי משרה ואינם עובדים מרכזיים (עובדים בכירים בתאגיד בנקאי שאינם נושאי משרה), תוכל לכלול דירקטורים נוספים מעבר לאלו הקבועים בחוק החברות. כמו כן, צומצמה הגדרת עובדים מרכזיים, כך שתהיה עקבית עם היקף קבוצה זו לפי סטנדרטים בינלאומיים.

"שינויים אלו נועדו להתאים את שיטת התגמול במערכת הבנקאית הישראלית לסטנדרטים הבינלאומיים המתקדמים ביותר. סטנדרטים אלו נועדו לעודד מתן תגמול הוגן אשר מתמרץ מצוינות תוך מניעת מצב בו התמריצים הניתנים יעודדו לקיחת סיכוני יתר וחריגה מתאבון הסיכון של הבנק, מנגד", מסביר דוד זקן, המפקח על הבנקים.

הטיוטה תועלה לדיון בישיבה קרובה של הוועדה המייעצת בעניינים הנוגעים לעסקי בנקאות.
הפיקוח על הבנקים פועל בתיאום עם משרד המשפטים על מנת להבטיח שהתאגידים הבנקאיים יוכלו להיערך ליישום הטיוטה בהקדם האפשרי, לכשתהפוך להוראה מחייבת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן